[Ajánlom]

Jó este

2024. szeptember 30.

Nem a legendás film és nem is a korábbi bemutatók replikája, hanem egy új, valóban ma is értelmezhető előadás a Szigligeti idei első premierje, a Jó estét nyár, jó estét szerelem, amit úgy visz a hátán a főszereplő, Dósa Mátyás, hogy közben mindenki más is a maximumot hozhatja ki a szerepéből.

Nem csak az eredeti darab és a 2024-es szolnoki előadást rendező Dicső Dániel miatt Dósa Mátyás a főszereplője a Szigligeti Színház idei első premierjének, hanem mert a színpadi pályáját itt indító Dósa "kicsigörög" alakításával megérkezett a beérett, jelentős színészek táborába. Korábban is voltak emlékezetes és jól sikerült szerepei - gondoljunk csak a szintén Dicső rendezte A király beszédére -, de ennyire ráépülő, ilyen komplex feladat csillagos ötös megoldását még nem láttam tőle.

Az egy dolog, hogy szinte végig a színpadon van, hogy nemcsak játszik, karaktert fejleszt és formál, sőt kiválóan énekel is, de tényleg, mint egy érzékeny karmester, egész testével irányítja az előadást, és miközben viszi magával a többieket, alázattal teremti meg számukra is a jó játék lehetőségét. Dósa Mátyás ezzel a szememben nemcsak Hegedűs D. Géza és Harsányi Gábor méltó utóda lett, de számomra örökre a Jó estét nyár, jó estét szerelem A fiúja, A Viktora marad.

Dicső Dániel rendezésének azonban nemcsak Dósa Mátyás alakítása a nagy-nagy érdeme, hanem az is, hogy a társulat egészének elképesztő közös játéklehetőséget teremt. Már az is szimpatikus, hogy szinte mindenki játszik a "Jó estétben", az viszont egyenesen fantasztikus, ahogy a három főszereplőn kívül valamennyi színész több karaktert vagy éppen a szürke tömeg egy-egy figuráját is alakítja. Úgy tűnik, kivétel nélkül mindenki lubickol a többszöri átöltözésekkel megteremthető figurákban. Gombos Judit például reménykedő anya, tenyérjós cigányasszony, Balaton-parti vakációzó, közben pedig az ugyancsak több szerepben feltűnő Lugosi Claudiával és Kertész Marcellával tüneményes dizőzök. Akik, Dicsőnek köszönhetően, úgy fogadják maguk közé a fiatalabb generáció tagjait - Cseke Lilla Csengét, Sárvári Diánát és Barta Ágit, akik olykor a lányaik is -, mintha valami legjobb értelemben vett staféta átadás is zajlana. Tulajdonképpen mindenkit említeni kellene, mert Mészáros István Pulcher házmestere, Molnár László gyári főnöke, Zelei Gábor brigádvezetője is messze-messze rendben van.

Azt hiszem, elvitathatatlan, Dicső Dániel rendezőként tudta, hogy mit akar ezzel a lassan fél évszázada megírt, de inkább hat évtizeddel ezelőtti történettel. És bár itt-ott összebillen a Kádár-kor megidézése és a kortalanságra törekvés, azért inkább egy mai drámát rendezett, mintsem egy retró előadást. Ennek köszönhető, hogy a Presser dalok többsége újra értelmezhetővé és maivá válik a Szigligeti színpadán. Mert ez az előadás tényleg a szürke masszából kitörni akaró kisemberekről szól, akik sokszor egymást kihasználva akarnak másnak látszani, mint amik valójában. És ehhez még okostelefon, szelfi és Insta se kell.

Kell viszont az a zseniális díszlet (Zöldy Z. Gergely munkája), amiről nekem először a vasfüggöny jutott eszembe, amin azért ki lehetett látni Nyugatra, aztán meg az uniformizálódó világ terei. Ráadásul ez a díszlet kiválóan alkalmas arra, hogy egy-két kellékkel az egyik sarokban gyári öltöző, a másikban fodrászüzlet, középen a Margit-szigeti nagyszálló vagy éppen posta legyen belőle pillanatok alatt. Kiiktatva ezzel az olyan átállásokat, amelyek megakasztanák a történetmesélést. Pedig néha úgy tűnik, pillanatok állnak a színészek rendelkezésére, hogy Cselényi Nóra hétköznapinak tűnő, ám mégis karakterépítő - és gyönyörű kivitelű - jelmezeit magukra öltsék. Azt hiszem, ez egy olyan előadás, ahol nemcsak az alkotókra, de a láthatatlan közreműködőkre is hatalmas, összehangolt munka vár, úgyhogy a taps az öltöztetőknek és különösen a fények kezelőinek is kijár.

Persze azt soha sem fogom megtudni, hogy olyasvalakinek, aki nem ismeri az önmagát görög diplomatának kiadó melósfiú történetét, mennyire érthető a Szigligeti mostani történetmesélése. Nekem azonban attól a pillanattól kezdve működött, amikor a legelső jelenetben szürke ruhás, rohanó tömegként jelenik meg a társulat, és köztük felbukkan egy kék öltönyös fiú. Akinek a nyomában olykor nem egy rendőr, hanem fekete ruhában a saját sorsa, lelkiismerete, másik énje lohol, akitől a fiú oly sokszor megijed, de hiába, nem menekülhet, a végén elbukik. Ám ettől ez még egy jó este.

(Fotók: Szigligeti Színház FB oldal)

 
hirdetés Bolhabolt Szolnokon - www.bolhabolt.hu

Album

Bő évszázada a nagykanyar
Klasszikus fotó az iparosodó Szolnokról, ami valamikor a XIX. század végén, esetleg a századfordulón készülhetett. Eredetileg valószínűleg fekete-fehérben. Viszont még legalább két évtizedig felbukkant szolnoki képeslapokon.

Az Album további képei
 
hirdetés Blogszolnok Anno - Anzikszok egy évszázadon át - 2024. október 21. (hétfő) 18:00

AKB

Árva lámpa
El kellene dönteni, hogy akarjuk csillapítani a forgalmat a Tisza park és a színház környékén, avagy az utóbbi évek gyakorlatának megfelelően díszburkolaton bonyolítjuk az átmenő forgalmat a Verseghy gimnázium előtt. Mind a kettő mellett szólnak érvek, de hogy nem a város dísze a szigetelőszalaggal javítgatott vagy éppen a helyéről kifordult jelzőlámpa a gimi előtt évek óta nem használt mozgatóható útzárnál, abban talán egyetértünk.

Az AKB korábbi képei
 

SzoborPark

Intelmekre mutató államalapító
A szolnoki Vártemplom előtt 2001 óta álló Szent István-szobor lefelé mutató jobbja arra emlékeztet, hogy a hatalmon lévőknek lassan ezer éve rendszeresen olvasgatniuk kellene az Imre herceghez írt intelmeket. Néha azon is elgondolkodom, kire hasonlít a szolnoki Szent István arca.

A Szoborpark további képei