[Ajánlom]
Közelről
2025. április 14.
Mintha egy kétszemélyes színművet vittek volna vászonra, elsőre olyan a József Attila pszichoanalíziséről szóló új magyar film. Bosszantóan indul. Ám, ahogy megyünk előre a kezelés történetében, egyre hálásabb az ember, hogy olyan közelről láthatja a két főszereplőt, ahogy színházban soha.
A Reménytelenül - József Attila pszichoanalízise című filmnek nemcsak a forgatókönyve lett tökéletesen megírva, de az egész alkotás minden elemében olyan pontosan ki van találva, hogy az ritka a hazai moziknál. A valószínűleg nem túl nagy költségvetésű alkotást tulajdonképpen négy helyszínen vették fel, amiből kettő, - a leghosszabb ideig láthatók - Gyömrői Edit, fiatal pszichológus lakása és annak gangja. Nem tudom, hogy egy létező lakásban vagy stúdióban dolgoztak-e, de hogy minden tökéletesen passzolt egymáshoz, valamennyi tárgy és fény a helyén volt, abban egészen biztos vagyok. Csak egy jellemző apróság: a pszichológus íróasztala fölötti, stílusában a szobához illő tükör, amiben egyszerre láthatjuk a beszélgetőket. És, ha ehhez hozzávesszük a Gyömrőit alakító Michl Juli (Apatigris) ruháit, akkor azt is fel kell vetni, hogy a Reménytelenülnek itt a helye a filmes látványról szóló legközelebbi, szolnoki ATAFF-on is.
Látványban egy kávéfőzéssel, hangban pedig két pszichológus - Michl Juli és Kocsis Gergely (Magyarázat mindenre) - dialógusával indul a film, amiben engem elsőre kicsit zavart, hogy mozi létére egy színházi dráma közvetítésére emlékeztetett. Sőt, József Attila - Sütő András (Legénybúcsú Extra, Almafa virága) - első, egyetlen vágásból álló, legalább 10 perces jelenetét, amiben elmesél olyan dolgokat, amiket más filmekben eljátszanának, kifejezetten idegesítőnek éreztem, és már azon gondolkodtam, otthagyom a nézőteret, mert mozit és nem színházat vagy rádiójátékot akartam látni. De közben vitt a történet és a dialógusok, és egy idő után azt éreztem, hogy hálás vagyok a kamerának, ami olyan közelről tudja mutatni ennek a drámának a szereplőit, ahogy egyébként soha, sehol nem lehetne látni.
És itt jön be a két főszereplő bravúrja. Sütő Andrásról legutóbbi két játékfilmje kapcsán minden rosszat leírtam, amit filmszínészről lehet, és most mindennek az ellenkezőjét kellene felsorolnom. Az kevés, hogy zseniális. Az arcával - de még a szemöldökével és a hajával is -, a testével és az apró mozdulataival úgy játszik, ahogy tényleg csak a legnagyobbak képesek. Számomra eddig az év, vagy a szezon legjobb filmes alakítása. Amitől alig marad el Michl Juli - egyben a film vágója is - játéka, aki eleinte kicsit talán a távolságtartó, iskolákban tanult modorosságot hozza, de lassan felolvad József Attilában, azaz Sütő játékában, és szavak nélkül is megmutatja a tomboló érzelmeket, kétségeket, aggódást és gyötrődést. Bár rajtuk kívül is viszonylag sok szereplője van a Reménytelenül című mozinak, ez tulajdonképpen Michl és Sütő kétszemélyes filmje, amiben tényleg lényegtelen, vagy legfeljebb élő díszlet az összes többi szereplő.
A Rózsa Gábor által írt és rendezett filmet persze nem ajánlanám mindenkinek. Azokat kifejezetten távol tartanám a Reménytelenül vetítéseitől, akik a Petőfi- vagy a Hunyadi-filmek, valóságon alapuló, de pátoszos, szobrot építő alkotásaira számítanak, és vérig sértődnek, ha a főszereplőről csak egy kicsit is más megvilágításban beszélnek, mint ahogy tanultuk. Azokat sem invitálnám, akikben József Attila kivételesen zseniális huszadik századi sorai miatt él a költőről egy idealizált kép. Rózsa Gábor filmje ugyanis naplóbejegyzések és egyéb dokumentumok alapján született, a maga nemében naturalista történet arról az emberről, aki versei révén mindannyiunk ismerőse, akinek versei biztosan nem születhettek volna meg anélkül a betegség és vele járó szenvedés nélkül, amit ez a film pátosz nélkül megmutat. A Reménytelenül akkor is képes egy orvos és egy beteg drámája lenni, ha elvonatkoztatunk József Attilától, mert az alkotók legnagyobb erénye, hogy tudták: a hőseinkről nem az iskolai műsorok szintjén kell filmet csinálni. A 102 perc végén úgy álltam fel a Tisza mozi szinte teljesen megtelt termében, hogy sem a filmre fordított időt, sem a ráköltött közpénzeket nem bántam, ami magyar filmnél nem mindig van így. Pedig Rózsa Gábor előző filmje, a Legénybúcsú Extra, nem ezt vetítette előre. De hát ezért se ítéljünk előre!
Album

Megtalált épület
Erről a húszas évekből származó színes képeslapról sokáig azt hittem, hogy a gépiparit ábrázolja. Valószínűleg a háttérben látható víztorony tévesztett meg. Az igazság kiderítésében további képeslapok voltak a segítségemre.
AKB

Veszteségek halmozása
Az egy dolog, hogy 19. század végén épült Szapáry utcai ház évtizedekig pusztulhatott Szolnok közepén. Legalább ennyire vérlázító, hogy immár harmadik hónapja követhető az épület lassú, de biztos összedőlése. Amikor a felelősöket majd megkérdezik (?), hogy mindez miként fordulhatott elő, akkor ugye a kiesett parkolási és területfoglalási díjakat, a kerítés költségeit is kiszámlázzák majd feléjük? Vagy ez a közös veszteségünk, mert hagytuk, hogy mindez a szemünk láttára történhessen.
SzoborPark

Vándorló szobor legendával
Bő másfél évszázada áll a Hetényi Kórház különböző pontjain Szomor László Kígyóölő című alkotása. Elhelyezésének eredeti terveiről éppúgy van legenda, mint arról, hogy a kompozíció csak a betegség legyőzéséről, avagy a kommunizmus egyik áldozatáról szól-e.