Album



Az egykor új állomás

2012. július 22.

Az új szolnoki vasútállomás épületét az 1975-ös vasutasnapon avatták fel, együtt az előtte lévő térrel, a téren álló szobrokkal, a 24 emeletessel és a Szolnok étteremmel, aminek erkélyéről ez a felvétel is készült. Nem sokkal később a Képzőművészeti Alap Kiadóvállalat képeslapjain is megjelent az impozáns épület, sőt hamarosan a MÁV személykocsikat díszítő fotókon is feltűnt, mint Szolnok jellegzetes épülete. Ezeknek a vasúti kocsikban kihelyezett képeknek köszönhetően másfél évtizedekig büszkélkedtem minden ismerős utastársamnak azzal, hogy nekünk van a legmodernebb vasútállomásunk, sőt a képaláírások alapján még azzal is, hogy Kelet-Európa legnagyobb állomása is Szolnokon található.

A nyolcvanas évek elejére még úgy emlékszem, hogy ez tényleg egy tiszta, a maga módján szép, és rettentő modern épület volt. Ha valaki emlékszik a váróterem melletti automatákra - barna kétforintosokkal működött -, akkor talán benne is hasonló emlékek élnek. Az épületben normális fodrász, könyvárus, virágbolt és étterem is volt, és akkoriban messze nem tűnt olyan lepukkantnak, mint az ország többi állomása. (Hát igen, így múlik el egy épület dicsősége.)

Ezt a képeslapot azonban nemcsak az épület miatt vettem elő, hanem a lassan eltűnő autók miatt is. A parkolóban 1200-es Zsigulik - nem Ladák, hiszen még babás lökhárítójuk van - 353-as Wartburgok és 601-es Trabantok parkolnak. Egyébként a Trabantok alapján tippelem 1980 előttire a fotót, hiszen mindhárom Trabi ennél korábban készülhetett, hiszen a lökhárítók még nem fekete végűek. Érdemes egy pillantást vetni a parkolóba éppen érkező kék Nysa kisbuszra is, aminek az oldalán lévő fehér téglalapban minden bizonnyal a tulajdonos cég adatait festették. A taxi droszton is csak Zsigulik sorakoznak - minden bizonnyal a szolnoki 7-es számú Volán járművei -, ami ugyancsak arra utal, hogy még az 1982-ben engedélyezett magántaxis korszak előtt készült a fotó. És még egy érdekesség a kép bal oldalán. A Volán csuklós Ikaruszai ekkor még szürkék voltak. Valaki, biztosan emlékszik, mikor lettek sárgák a szolnoki buszok.

 
hirdetés Bolhabolt Szolnokon - www.bolhabolt.hu

Album

Iparművészeti főiskola Szolnokon?
Nyugodtan kijelenthetjük, hogy a régi képeslapokon látható fotók és a meghatározásukra szolgáló feliratok nem mindig vágtak egybe. Avagy a csak gépipariként emlegetett, lassan évszázados történetű iskolaépületben valóban működött iparművészeti főiskola valamikor a harmincas években? Na, de hogy kapcsolódik mindehhez a szolnoki repülés története?

Az Album további képei
 
hirdetés Így helyes - Dalok és novellák Szolnokról

AKB

Sárga üvegek
Azok a sárga drótüvegek talán már ötvenévesek is elmúltak. Akkor kerülhettek az egykori tiszaligeti TITÁSZ-üdülő erkélyére, amikor azt nem kevés társadalmi munkával megépítették. Jó ideje nincs már TITÁSZ, és társadalmi munka sem, ám azok az üvege még bírták. A Tiszavirág-híd mellett is 13 évig. Aztán történ valami. Fokozatosan és szisztematikusan múltidőbe kerültek. Nincs tanulság, nincs következtetés, nincs már sárga drótüveg.

Az AKB korábbi képei
 

SzoborPark

Az egyik legismertebb "szolnoki"
A Monarchiában született, az első világháború végén szerzett orvosi diplomát, a koalíciós évek utolsó pillanatában lett akadémikus, a Rákosi-korban tanszékvezető egyetemi tanár, hogy 1959-ben munka közben érje a halál. Rendszerek jöttek, rendszerek mentek Hetényi Géza orvosi munkássága megkérdőjelezhetetlen maradt. 45 éve köztünk "él".

A Szoborpark további képei