Album



Meztelen nő helyett nyugati kocsi

2019. május 25.

Se FIAT, se Szolnoki Cukorgyár reklám. Hanem az egyébként tetszőleges épületek komplett kivitelezésével foglalkozó szolnoki ÉPSZER Vállalat, negyven évvel ezelőtti, jellegzetes reklámhordozója, azaz 1980-as kártya naptára. Aminek kapcsán érdemes elgondolkodni azon, hogy miért lehetett jó ötlet egy 9 éves nyugati autót rátenni a képre.

A hajdanán saját lakótelepével, óvodájával, sportlétesítményeivel egész városrészt alkotó Szolnoki Cukorgyár elsőszámú üzemi bejáratánál, a hetvenes évek végén készülhetett el, az ehhez az 1980-as kártyanaptárhoz használt fotón megörökített szociális épület. Azaz a kampány - a cukorrépa betakarítás és feldolgozás - idején 1200 embernek munkát adó gyár étkezdéjének, orvosi rendelőjének és egyéb hasonló, nem közvetlenül a termelést, hanem a dolgozók "jólétét" szolgáló tevékenységének otthont adó tömb. Ami a mai napig szinte mementóként áll, holott a Szolnoki Cukorgyár már bő évtizede nem termel, és az előző század elején alapított üzem épületeiből se nagyon maradt mára semmi. Igaz, ezt négy évtizeddel ezelőtt nem sejthették, és mint a legtöbb szocialista nagyvállaltnál fontosnak tartották a "hatalom birtokosainak", azaz a kétkezi melósoknak a "kiszolgálását".

E negyvenéves kártyanaptár azt is elárulja, hogy a Szolnoki Cukorgyár szociális épületének a helyi ÉPSZER Vállalat volt a kivitelezője. Ha nem tévedek, akkor ez azonos az 1951-ben létrehozott Szolnoki Építő-Javító és Szolgáltató Vállalattal, aminek a Tallinn városrész bölcsődéjét, a ma már Boldog Sándor István körút gyógyszertárát vagy éppen a Pletykafalu mintalakótelepét is köszönhetjük.

A cégnek nagyjából félezer dolgozója lehetett a hetvenes évek második felében, és a 900 éves évfordulóhoz kapcsolódóan bővelkedhetett a megrendelésekben. Ám, ahogy a mellékelt kártyanaptár is mutatja, ők sem nélkülözhették a reklámot, vagy inkább a hatékony PR-t, még akkor sem, ha a Kádár-korban vagy nem foglalkoztak ezekkel a témákkal, vagy nem nevezték nevén ezeket a tevékenységeket.

A MAHÍR békéscsabai nyomdájában készült kártyanaptár kapcsán persze érdemes egy kicsit elmélázni azon, vajon miért éppen ez az épület került rá, és mi indokolhatta egy olyan fotó választását, amin egy nyugati autó is látszik. Kezdjük az épülettel!

A korabeli kártyanaptárokon az azokat önmaguk hirdetésére használó cégek előszeretettel mutatták be irodaházaikat - lásd a hetvenes évek végén a Vízügyet és a szolnoki toronyházát -, a különböző egységeiket - lásd az Élelmiszer Kiskereskedelmi Vállalat boltjait vagy éppen a Gabonaforgalmi Vállalat tárházait -, illetve a termékeik és a szolgáltatásaik fotóit. A szolnoki ÉPSZER Vállalatnál a döntéshozók úgy gondolhatták - a mából nézve is nagyon helyesen -, hogy egy közelmúltban elkészült, impozáns munkájukat tetetik az új naptárjukra. Márpedig egy ekkora vállalat tényleg büszke lehetett a cukorgyár szociális blokkjára, amin ott a vörös csillag, és az akkoriban korszerűnek tekintett fényreklám is.

De mi a helyzet a fotó bal sarkában parkoló, a tekintetet mágnesként vonzó tűzpiros Fiat 850 Cuope-val? Ami illene egy autószerelő vállalat vagy a kor egyetlen szaklapjának (Autó-Motor) kártyanaptárjára. Viszont már a monopol autókereskedelmi cég, a MERKUR reklámján is idegenül hatna 1980-ban egy ilyen autó, hiszen akkor már hét-nyolc éve nem forgalmazott nyugati járműveket az a cég.

Nem tudok másra gondolni, mint arra, hogy az alapvetően unalmas termékbemutatást a hetvenes évektől kiegészítőkkel színesítették a korabeli "reklámguruk". Néhány naptáron felbukkantak gyerekek és kutyák - ezekkel ugye minden feldobható és eladható -, illetve a hetvenes évektől egyre lengébben öltözött hölgyek. Ez utóbbiakat ugyanis imádták az év első hónapjaiban kártyanaptárokat gyűjtő és cserélgető férfiak, akik egy-egy meztelen nős naptárért egy tucat nő nélkülit is hajlandóak voltak adni. Merthogy az ilyen képek tiltott gyümölcsök voltak a szocializmusban. És szerintem ebben keresendő a megoldás. A nyugati autó is a vágyak netovábbja, a legtöbbek számára még képen is ritkán elérhető álom volt csupán. Tehát azt kell gondolnom, hogy a szolnoki ÉPSZER vállalat naptárügyben illetékes döntnökei úgy gondolhatták: meztelen nő helyett ők nyugati kocsival dobják fel a cég 1980-as kártyanaptárját.

Egy nagyjából kilenc éves autó képével. Merthogy az olasz cég 1968-tól gyártott, második generációs sportkocsiján IC-s rendszám látható, ami azt jelenti, hogy ezt az autót 1971 körül helyezték forgalomba. Igaz, sem az autó, sem egy ilyen birtoklásának fénye nem kopott meg a hetvenes években. Ugyanis addigra szinte megszűnt a szocialista sportkocsik gyártása, a MERKUR sem hozott már be nyugati autókat, így egy FIAT 850 Cuope 2 birtoklása igazi kiváltságnak számított. A magam részéről még most is teljesen elolvadok ettől az autótól. Hát nem gyönyörű az a két formatervezett, az ajtóktól egészen távolra szerelt visszapillantó tükör?

Mindenesetre azt is érdemes idefűzni, hogy azért ezen a kártyanaptáron tetten érhető a szocialista Magyarország slampossága, vagyis a duma és a valóság ellentéte is. Mert eszébe nem jutott volna a döntnököknek egy Trabanttal, Skodával vagy pláne Daciával és a szociális épület tetején látható vörös csillaggal kiadni egy ilyen naptárat. Az ugyanis olyan lett volna, mintha egy bundás, kucsmás, öregecske bárisnyával akartak volna beszállni a lenge húszasok versenyébe.

(Ha valaki esetleg tudja, kié lehetett ez a FIAT, kéremm, árulje el!)

 
hirdetés Bolhabolt Szolnokon - www.bolhabolt.hu

Album

Tanár úr jókívánsága
Dr. Ferencsik főgimnáziumi tanár urat nagyon szerethették egykori tanítványai. Legalábbis erre utal, hogy a Zomborról Szolnokra került pedagógusnak újévi jókívánságot küldtek volt diákjai, amire ő válaszul egy szép, szolnoki lapot küldött. A boldog békeidők utolsó előtti évében járunk.

Az Album további képei
 
hirdetés Így helyes - Dalok és novellák Szolnokról

AKB

Sárga üvegek
Azok a sárga drótüvegek talán már ötvenévesek is elmúltak. Akkor kerülhettek az egykori tiszaligeti TITÁSZ-üdülő erkélyére, amikor azt nem kevés társadalmi munkával megépítették. Jó ideje nincs már TITÁSZ, és társadalmi munka sem, ám azok az üvege még bírták. A Tiszavirág-híd mellett is 13 évig. Aztán történ valami. Fokozatosan és szisztematikusan múltidőbe kerültek. Nincs tanulság, nincs következtetés, nincs már sárga drótüveg.

Az AKB korábbi képei
 

SzoborPark

Tisza Antal mellszobra
Minden bizonnyal kevesen tudnák megmondani elsőre, hogy hol is áll Tisza Antal mellszobra. Azt hiszem, a szobor nem a megmintázott személy miatt, hanem az alkotó révén érdemelne több figyelmet, hiszen Petri Lajos műveit a mai napig keresik a gyűjtők.

A Szoborpark további képei