Album



Újabb Szapáry és Szigeti

2020. június 21.

Ha anno nem kap engedélyt a Kereskedelmi Bank, hogy a Szapáry és a Gorove utcák torkolatához szecessziós bérházat építsen, valószínűleg nem marad fenn ennyi fotó Szolnok korzójáról sem. Mert Szigeti Henrik nem bérelhetett volna műtermet annak a háznak a második emeleten.

A blogSzolnok Album rovatának közel négyszáz régi fotója között a leggyakrabban talán a Szapáry utca tűnik fel. Talán csak részben azért, mert az egykori Molnár utcából a megyeszékhellyé váló város korzója kezdett lenni a XIX. század végén. Az okok között szerintem sokkal fajsúlyosabb, hogy az 1800-as évek végén itt telepedett le Szigeti Henrik, akinek aztán a következő bő negyedszázadban legalább négy különböző helyen volt műterme a Szapáry utca akkori elejének a környékén. Szigeti mester pedig előszeretettel fotografálta az éppen aktuális műhelyeit kívülről, illetve az egyetlen második emeleti műterme ablakából Szolnok központját, azaz a Szapáry utcát és a Kossuth térre vivő Gorova utca végét.

Mivel a mellékelt képeslappá lett fotóról, a rányomtatott felirat miatt tudjuk, hogy Szigeti Henrik készítette, nem nehéz kitalálni: csak a Szapáry és a Gorove utcák egykori találkozásánál - a mai Boldog Sándor István utca elején, a négysávos út helyén - álló szecessziós épületből dolgozhatott a mester. Amennyiben jobban megnézzük ezt a fotót, és ha a még a fotózás pillanatában nem létező épületekre koncentrálunk, akkor talán azt is nagy biztonsággal kijelenthetjük, hogy ez a felvétel nem sokkal a Kereskedelmi Bank székhelyeként is funkcionáló, főfrontján kétemeletes, az L alaprajz hosszabb szárán egyemeletes épület átadása, az új műterem birtokbavétele után készülhetett.

A fotó bal oldaláról, nagyjából a megörökített negyedik-ötödik ház helyéről ugyanis hiányzik a Szolnoki Hitelbank második helyi székháza, amit 1907-ben adtak át. Ez nem ugyanaz az épület, ami ma is azokon a telkeken áll - és leginkább "nagy OTP-ként" emlegetjük -, hanem az előtte három évtizedig ott szolgáló banképület, amire a Megyeháza melletti kisebb ingatlant cserélte a pénzintézet. Ez a bizonyos hiányzó épület és a Szigeti műtermének is otthont adó Kereskedelmi Bank átadási dátuma miatt gondolhatjuk, hogy ezt a nyári fotót csak 1906-ban készíthette a mester, hogy aztán jó pár évig forgalomban lévő, saját kiadású képeslap legyen belőle.

A felvétel további érdekessége a mából nézve, hogy ugyancsak hiányzik még róla a Tiszai hajósok terének és a Sóház utcának a sarkán álló Barta-palota, aminek ott kellene magasodnia a bal oldali házsor végén. Szintén nem látható még a képen Ehrlich Adolfné gyönyörű bérháza sem, ami a mai 16-os számú telken áll, a néhai rendőrkapitányság épülete mellett. Természetesen nem lehet még a képen a Czinóber-ház sem, ami pedig a Sütő köz sarkán áll, és a Szapáry utcai bérházsor utolsó eleme. Ha pedig a hiányokról beszélünk, nem feledkezhetünk meg a Kádár-cukrászda második emeletéről sem, ami majd csak öt évvel e fotó készítése után kerül az addigi földszintes épületre, a Kindlovics bazár mellett.

Ugyanakkor van néhány dolog a képen, amik érdekes plusz adalékokat jelentenek a Szapáry korzó történetéhez. Például a jobb alsó sarokban, a Kádár-cukrászda utáni épületen lévő cégér, ami szerint azon a helyen, akkor az Otthon kávéház működött. Azaz a húszas évek végén már Acsay-féle vendéglő 1906-ban még ezen a kicsit félrevezető néven versenyzett a Kádár és a Nemzeti, hasonló műfajú intézményeivel, nem is beszélve a Baross és a Szapáry sarkán álló Hungáriáról. Talán így már érthetőbb, hogy miért is nevezhető Szolnok néhai korzójának ez az utca: alig száz méteren belül négy hely közül választhatott, aki be akart ülni egy feketére. (Ma?)

Szintén e 114 éves fotó érdekessége a Nemzeti Nagyszálló előtt várakozó delizsánsz, azaz lóvontatású postakocsi. A fotó készítésekor már vasúti csomópontnak számító Szolnokon valószínűleg gyakran megfordulhattak az ilyen járművek, hiszen a környékbeli településekről ezekkel lehetett bejutni az itteni állomásokra. Talán joggal feltételezhetjük - mert szakszerű feldolgozásával a kérdésnek még nem találkoztam -, hogy a Szolnokot érintő delizsánszok nemcsak a Kossuth téren, az egykori Magyar Király, illetve a nagyállomás előtt álltak meg rendszeresen, hanem a Szapáryn, a Nemzeti nagyszálló előtt is. Az a bizonyos kovácsoltvas előtetőnél, ami egyébként ma is pontosan ugyanott van, mint Szigeti Henrik 1906-os felvételén.

 
hirdetés Bolhabolt Szolnokon - www.bolhabolt.hu

Album

Színes Baross utca
Akár festmény is lehetne ez az 1915-ben postára adott képeslap. Ám a reklámtáblák és a le nem mázolt feliratok miatt tűnik egyértelműnek, hogy egy fekete-fehér fotót próbáltak utólag színessé varázsolni. Hinni szeretném, hogy a piktor a házak színét illetően nem hazudott.

Az Album további képei
 
hirdetés Így helyes - Dalok és novellák Szolnokról

AKB

Sárga üvegek
Azok a sárga drótüvegek talán már ötvenévesek is elmúltak. Akkor kerülhettek az egykori tiszaligeti TITÁSZ-üdülő erkélyére, amikor azt nem kevés társadalmi munkával megépítették. Jó ideje nincs már TITÁSZ, és társadalmi munka sem, ám azok az üvege még bírták. A Tiszavirág-híd mellett is 13 évig. Aztán történ valami. Fokozatosan és szisztematikusan múltidőbe kerültek. Nincs tanulság, nincs következtetés, nincs már sárga drótüveg.

Az AKB korábbi képei
 

SzoborPark

Kitessékelt Ede
Harminc éve állították fel a szolnoki színház sarkán, a Táncsics utca elején Pogány Gábor Benő szobrászművész Szigligeti Ede-szobrát. Nagyjából hat évvel azután, hogy a művésztől a város megrendelte az alkotást, ami eredetileg nem közterületen, hanem az épület aulájában állt volna.

A Szoborpark további képei