[Ajánlom]
A mi Szupersztárunk
2011. április 18.
Szűnni nem akaró, nyílt színi taps. Már-már tomboló közönség a meghajlásnál. És mindezt nem intézhetjük el annyival, hogy jó alapanyagból könnyű jót csinálni. A szolnoki Jézus Krisztus Szupersztár ennél sokkal több összetevőből jött létre. Előre mondom: nagyon jól!
A jó bemutatóhoz először is kell egy olyan rendező, aki nemcsak a nevét akarja látni a színlapon, aki valamit el szeretne érni a próbahetek alatt, akinek céljai vannak a színészeivel és a nézőkkel. Az ilyen rendező veszi magának a fáradtságot és bátorságot, hogy a terveihez színészeket válogasson, és ha helyben nem talál megfelelőt - mert a mércét nem viszi lentebb -, akkor hoz máshonnan. Ő nem az ismert klisékből dolgozik, hanem gondolkodik, alkot, a maga képére formálja a darabot
A Jézus Krisztus Szupersztár középiskolás éveim alapműve. Láttam filmen, láttam a nyolcvanas évek közepén Szikora János rendezésében, a Rock Színház nagyszerű bakelitlemezét pedig rongyosra hallgattam. Tehát úgy ültem be a Szigligeti nézőterére, hogy nehéz lesz engem meghódítani.
Ám sikerült. Mert a fentebb említett elvárásaimnak Radó Denise - ismét - maximálisan megfelelt. Sőt! Újra le kell írnom, amit egy éve is: az évad legjobb rendezései Radó Denise nevéhez köthetők Szolnokon. Most éppen olyan Jézus Krisztus Szupersztárt rendezett, ami sem az amerikai filmre, sem a legendás Rock Színházi produkcióhoz nem hasonlít, mert önálló alkotás.
Viszont a rendező ott szárnyalhat, ahol a színházi háttér ezt megengedi. Úgy tűnik, a Szigligetiben ezzel nincs gond. Radó Denise elképzelései ugyanis nem valósulhattak volna meg, ha nincsenek ismét szép jelmezek, nívós díszletek, és egy olyan zenekar, amelyik képes a darabot eljátszani. Csík György díszletei és Jánoskuti Márta jelmezei legalább annyit tesznek hozzá a sikerhez, mint a rendezés, a színészek és a Zádori László vezette zenekar.
És, ha már a zenéről esik szó, le kell írnom három nevet: Debreczeni Márta, Kenyér Klára, Nádai Bea. Az Angyalok szerepét játszó, valójában a színpadon mozgó, eszméletlenül éneklő mini karról van szó. A három hölgynek olyan a hangja, hogy beleborzongtam. Cserháti Zsuzsa szolnoki reinkarnációi.
Azzal pedig nincs semmi baj, hogy a főbb szerepeket nem a szolnoki társulat tagjai kapták. Egyrészt azért, mert Dolhai Attila Jézusa, Vári-Kovács Péter Júdása, Hüse Csaba Pilátusa és Farkas Gábor Gábriel Heródese parádés. Másrészt, mert néhány korábbi szolnoki operettbemutatóval szemben így bizonyítást nyer, hogy nem kell megelégedni a nagynevű, de gyengécske fővárosi sztárokkal, lehet kisebb nevű, de nagyobb tehetségeket is meghívni.
A szerepeikre alkalmas vendégművészek mellett pedig a szolnoki színészek is csilloghatnak. Azzal nem mondok semmi újat, hogy Kertész Marcella most is ragyogó. Azt azonban érdemes hozzátenni, hogy ezen a rockos hangján még soha nem hallottam énekelni. De neki ez is megy. Nemhogy egyenrangú partnere a vendégeknek, sokkal, de sokkal több annál.
A legendás rockopera szolnoki adaptációja fele ilyen jó se lenne a Szigligeti társulata nélkül. Amikor Molnár Nikolett, Lugosi Claudia vagy éppen Sárvári Diána szótlan, vagy szólóra lehetőséget sem adó szerepet is becsületesen játszanak - nem csak jelen vannak! -, amikor a tánckar ismét kiteszi a lelkét, amikor mindenki arcán az látszik, hogy a saját szerepét élete alakításának tartja, akkor ott valami nagyon rendben van. Zelei Gábor Annása maga a meglepetés, nem is értem, miért rejtegetik ezt az embert aprócska szerepekben. Dósa Mátyás Pétere pedig számomra azt bizonyítja, hogy nem múló sztárság vagy divat ez a fiatalember. Kár, hogy Kajafásról nem írhatok valami jót, és talán nemcsak azért, mert Gregor Józsefet nehéz túlszárnyalni ebben a szerepben.
Nem tudom, hány alkalomra vette meg a jogokat a Szigligeti, ahogy azt sem, hány bérleten kívüli előadást terveznek. Abban azonban biztos vagyok, hogy az itteni Jézus Krisztus Szupersztárra be kellene ültetni az összes középiskolást, főiskolást, és hatalmas plakátokkal kellene reklámozni a bérletszünetes előadásokat, mert nagyon sok új hívet lehetne toborozni a színháznak, a tévén és a virtuális téren túli, hagyományos, emberszerű világnak.
(A recenzió az április 17-ei előadás szereposztása alapján készült. A fotók a Szigligeti Színház honlapjáról valók.)
Album

Az Album 317. képe
Az ünnepek körüli munka- és szabadnapok átrendezése miatt a blogSzolnok szempontjából ez hétfő szombat. Ha pedig szombat, akkor illik új képet feltölteni az Album rovatba. Éppen 317. alkalommal. Egy olyan képeslapot választottam - szerintem 1908-ból -, ami jól mutatja, mit lehet szeretni ezeken a régi felvételeken.
AKB

Veszteségek halmozása
Az egy dolog, hogy 19. század végén épült Szapáry utcai ház évtizedekig pusztulhatott Szolnok közepén. Legalább ennyire vérlázító, hogy immár harmadik hónapja követhető az épület lassú, de biztos összedőlése. Amikor a felelősöket majd megkérdezik (?), hogy mindez miként fordulhatott elő, akkor ugye a kiesett parkolási és területfoglalási díjakat, a kerítés költségeit is kiszámlázzák majd feléjük? Vagy ez a közös veszteségünk, mert hagytuk, hogy mindez a szemünk láttára történhessen.
SzoborPark

68-as obeliszk
Közel száz évig állt a Kossuth téren, majd legalább négy évtizeden keresztül az Eötvös tér sarkában, bokrok között bújt meg. Ma is csak az veszi észre ott, aki nagyon figyel, pedig a 68-as gyalogezred obeliszkje világtörténelmi eseményekre is emlékeztet. Idén 140 éves.