[Ajánlom]
Dupla időutazás
2025. január 07.
A rendszerváltás körüli Lengyelország elevenedik meg a Kincs a múltból című német-francia filmben, amit sok mindennek lehet nevezni, kivéve a filmismertetőkben olvasható "vígjátéknak". Az apa-lánya road movie egy magyar szemmel is érdekes és kérdéseket felvető történet.
Nyolcvan év távlatából is volna okunk Magyarországon is arról beszélni, hogy mi lett a sorsa a vészkorszakban kirabolt zsidó honfitársaink vagyonának, kiknél és hol bukkanhatnak fel nemcsak értékes festmények, aranyékszerek, de egyszerű bútorok, ezüsttálak, kabátok vagy akár teáskészletek. Nem feltétlenül azért, hogy a kiraboltak sokadik generációja visszakapja felmenőinek tárgyait, hanem, hogy az akár a tudtukon kívül "orrgazdává" vált mai használók ily módon is szembe nézzenek a múlttal. A múlttal, ami nem változtatható meg, ráadásul annyi minden történik az újabb évtizedek alatt, ami akár ártatlanokat keverhet akaratukon kívül vállalhatatlan helyzetekbe. A Kincs a múltból című filmben is felbukkan ez az otthonát féltő, többgyermekes anya mondataiban: "ne üldözzenek el a lakásunkból".
A német Julia von Heinz által írt, rendezett és részben gründolt (producerkedett) Kincs a múltból (Treasure) amerikai (Lane Dunham) és angol (Stephen Fry) főszereplőkkel, Lengyelországban forgatott, valós lengyel történeten alapuló, határok nélküli kérdéseket felvető film. Nem is könnyű eldönteni, hogy ebből a lengyel történetből azért lett ennyire nemzetközi alkotás, mert még a lengyelek sem képesek szembenézni a náluk, a második világháború idején elrabolt zsidó vagyonok későbbi sorsával, illetve a vészkorszak után otthonukhoz visszatérő zsidókat ért atrocitásokkal - lásd ez utóbbi témáról a zseniális 1945 című magyar filmet -, vagy azért, mert csak így láttak esélyt az alkotók annak megmutatására, hogy a jogfosztottak kirablásával való szembenézés nem egyetlen nemzet ügye. Mindenesetre a magyar filmforgalmazás lengyel filmfelhozatala alapján úgy érzem, ezt a történetet sokkal kevesebben láttuk volna lengyel filmként, mint német-francia alkotásként, angolszász és lengyel közreműködőkkel.
A Kincs a múltból azért is rendkívül érdekes, mert úgy mesél el egy tulajdonképpen második világháborús, személyes holokauszt történetet, hogy maga film a rendszerváltás utáni Lengyelországban játszódik, és egyetlen pillanatra sem lép ki ebből az idősíkból. Mindez valószínűleg azért alakult így, mert csak így lehetett hiteles a holokauszt túlélő, minden bizonnyal a háború után azonnal Amerikába távozott apa, és már New York-i lányának lengyelországi utazása. Az apa ugyanis 1991-ben még valószínűleg csak a hatvanas évei elején jár, aki 45-46 év távlatából idézi fel - hol szándékosan, hol komoly rábeszélésre - a 36 éves lányának a vészkorszak személyes történéseit. A forgatás idején, 2023 környékén már a lány is közel lett volna a hetvenhez, akinek nem sok esély lett volna a kilencven fölötti apjával egy ilyen időutazásra. Ráadásul a rendszerváltás utáni évek voltak azok a pillanatok - nemcsak Lengyelországban, de valószínűleg az egész volt szocialista táborban -, amikor az "elrabolt" vagyonokról egészen különös fénytörésben lehetett beszélni.
Mindenesetre éppen nyolcvan évvel a vészkorszak legtöbb kelet-európai áldozatot követelő tombolása után a Kincs a múltból nemcsak remek, megkockáztatom szórakoztató - minden pillanatában a nézőt lekötő - alkotás, hanem egy fontos felkiáltójel is. Nem lenne szabad felejteni! Sok mindent ki kellene még beszélni. Márpedig a felejtést megakadályozni és a kibeszélést inspirálni csak a Kincs a múltból című filmhez hasonló témafelvetésekkel lehet(ne). Éppen ezért kár, hogy nem ez az a film, amire minden magyar középiskolást szervezetten elvisznek, és pláne nem, amire özönlik a nagyérdemű. Nem akarok rosszindulatú lenni, de azt hiszem, maximum egy-két tucatnyian lehetünk Szolnokon is, akik megnézték ezt a filmet, és talán értik mindazt, amit fentebb leírtam.
Album
Egy szolnoki építkezés fotója
A korabeli újsághírek szerint Szolnok második tizennyolcemeletes lakóházát 1969 őszén kezdték építeni, és első lakói a következő év karácsonyán már el is foglalhatták a 111 lakást. A mellékelt kora nyári kép alapján nem nagyon értem, hogy fél évig mi történt az akkori Vöröscsillag út végén.
AKB
Kié? Övék? Miénk!
Nem tudom, tulajdonjogilag kié az Árkád épülettömb belső, nyilvános folyosója. Így azt sem tudhatom, kinek lenne a dolga tisztán tartani. Azt azonban tudom, hogy én sem először teszem szóvá az ottani, emberi és állati ürülékkel vegyes állapotokat. És azt is tudom, hogy legyen bárkié is az a hely, lenne bárkinek is a dolga a rendszeres tisztán tartása, az immár évek óta tapasztalható állapotok miatt a szégyen nem csak az övé. Hanem Szolnoké. Mi itt és így élünk.
SzoborPark
Magányos Gyermekek
Jövőre lesz negyven éves az a három gyerek, akik a város alapításának 900 éves jubileuma óta szemlélik a Dr. Sebestyén Gyula körút és a Városmajor - 1990-ig Vörös Csillag - út kereszteződését. A kis szobor beleolvad a környezetébe, talán fel se tűnne, ha a puha mészkő elfogyna.