[Ajánlom]
Tényleg nálunk A kém
2015. június 06.
A Tisza moziban is látható már az A kém című amerikai akció-vígjáték. Amit természetesen nem azért ajánlok, mert egy könnyed, de egyébként vállalható nyári limonádé, hanem mert végre a magyarországi forgatási helyszínek többnyire történetben is itteniek. Kitűnő reklám az országnak.
A hét elején a fővárosi Gutenberg tér környékén Tom Hanks legújabb filmjének forgatásába botlottam. Szó szerint, hiszen a fél kerület le volt zárva, és ezúttal nemcsak a parkolókban álltak a filmesek autói, hanem két-három sorban végig utcákon. Elképesztő technikai felhajtás mellett forog Budapest utcáin az Inferno című Brown-adaptáció. Ami nem meglepő, hiszen a magyar filmes háttéripar nemcsak olcsó, de színvonalas is, így évtizedek óta előszeretettel használják nemcsak az európai, de az amerikai gyártók is. Ám eddig a legtöbb esetben Budapest nem Budapest volt a külföldi filmekben, hanem például Buenos Aires a Madonnával forgatott Evitában, München Spielberg azonos című filmjében vagy éppen Moszkva a nem rég bemutatott svéd A 100 éves ember, aki kimászott az ablakon és eltűnt című moziban.
A tavaly nyáron a fővárosban és a Balaton környékén Melissa McCarthy, Jude Law, 50 Cent vagy éppen Az elnök emberei című nagyszerű sorozat Fehér Házi szóvivőjeként ismert Allison Janney szereplésével forgatott A kém (Spy) című filmben azonban Budapest az Budapest. Sőt a Balaton is a Balaton, amit nem is akarnak titkolni a filmben.
Persze vannak olyan nálunk forgatott jelenetek, amelyek a történetben már Párizsban vagy Rómában játszódnak. Ennek köszönhető például, hogy az idén elhunyt Bicskey Lukács párizsi taxisofőrként tűnik fel, és csak a kint felejtett KRESZ-tábla árulja el, hol is dolgozott valójában. És így lett a Magyar Állami Operaházból a római kaszinó bejárata, háttérben az Andrássy úton üresen pusztuló egykori Balettintézettel.
Minden más azonban Budapest. A szálloda, ahol megszállnak a Lánchíd pesti hídfőjével szemben lévő egykori Gresham-palota. Bár nem hangzik el a filmben, de az 50 Cent fellépésének helyet adó, Kossuth téri Néprajzi Múzeum - az egykori Kúria - is egyértelműen azonosítható. A külső jelenetek - nem kevés üldözéssel, lövöldözéssel és autótöréssel - az Akadémia és a Parlament körüli V. kerületi utcákban játszódnak, nagyjából a film felén-harmadán keresztül. És gyönyörűek a balatoni felvételek is. Különösen szép a tihanyi Habsburg József főherceg nyaralókastélya - ma az MTA kutatóintézete -, ahonnan egy-két képkivágásban a Tihanyi Apátság is feltűnik.
Az A kém című amerikai akció-vígjáték amellett, hogy egy szórakoztató, pörgős, ám minden percében vállalható limonádé, egy hatalmas országimázs film. Aminek remélem, nemcsak nálunk lesz sok nézője. Ezért azt kell mondanom, hogy ha soha életében nem megy el könnyed akció-vígjátékokra, de egy megtekintését felírta a bakancslistájára, akkor ez legyen, és vegye észre egy amerikai filmben, milyen szép helyek vannak ebben az országban.
Album

Sikeres szocialista vállalat
Jó lenne tudni, mi alapján dőlhetett el, hogy egy szocialista vállalat milyen képet tett az aktuális kártyanaptárjára. Meztelen nőt vagy a központja előtti parkolót? Ha erre az 1979-es kártyanaptárra nem került volna rá a Szolnoki Mezőgép logója, kevesen jönnek rá, hol van ez a parkoló.
AKB

Veszteségek halmozása
Az egy dolog, hogy 19. század végén épült Szapáry utcai ház évtizedekig pusztulhatott Szolnok közepén. Legalább ennyire vérlázító, hogy immár harmadik hónapja követhető az épület lassú, de biztos összedőlése. Amikor a felelősöket majd megkérdezik (?), hogy mindez miként fordulhatott elő, akkor ugye a kiesett parkolási és területfoglalási díjakat, a kerítés költségeit is kiszámlázzák majd feléjük? Vagy ez a közös veszteségünk, mert hagytuk, hogy mindez a szemünk láttára történhessen.
SzoborPark

Nepomuki Szent János szobra
A szobor és talapzata is elég rossz állapotban van, holott minden bizonnyal Szolnok második legidősebb ilyen alkotásai. Ráadásul szerintem van néhány fontos - ma is büszkén vállalható - oka, amiért nálunk is szobrot állítottak Nepomuki Szent Jánosnak.