Album



A Csongrád Szolnoknál

2022. március 04.

A Csongrád nevet viselő gőzhajó nagyjából a Tisza szálló és a Tiszavirág-híd között horgonyozhatott 1961 nyarán, amikor ez a képeslappá lett fotó készült róla a szolnoki Tisza-parton. Egyébként ez az a hajó, amelyet a 1933-ban a Széchenyi-emlékhajóút alkalmával is használtak.

Hogy ez a fotó Szolnokon készült azt nemcsak a képeslap hátulján lévő szűkszavú felirat - "Szolnok, Tisza-part" - igazolja számomra, hanem a háttérben látható hídszerkezet is. Az ugyanis a szolnoki ideiglenes folyami, közúti átkelő, amely 1946-tól 1962-ig szolgálta az erre közlekedőket. És mivel a pillérek felállványozottnak tűnnek a képen, az is valószínűsíthető, hogy a felvétel a híd utolsó hónapjait örökítette meg, amikor már zajlott a ma is álló belvárosi Tisza-híd építése. Ez pedig azt is jelenti, hogy mivel a növényzet alapján egyértelműen nyári a felvétel, az ismeretlen fényképész valamikor 1961 nyarán fotózhatta le az éppen Szolnokon tartózkodó, éppen Csongrád néven futó oldalkerekes, személyszállító gőzhajót.

Ami a hetvenes évekig nem volt ritka látvány a város alatt, hiszen addig a vízállás függvényében, menetrend szerint közlekedtek személyhajók a Tiszán, amelyek Szolnokot is kikötöttek. A vége felé már csak Nagykörű-Kőtelek-Tiszasüly, illetve Martfű irányában jártak a hajók, amelyek igazán a helyközi buszközlekedés kiépüléséig és kellően sűrűvé válásáig voltak versenyképes utazási eszközök. Az ötvenes évek előtt, és főleg a két világháború között azonban hosszabb járatokat is működtetett a Magyar Folyam- és Tengerhajózási Részvénytársaság (MFTR), így például az ezen a képen megörökített hajó 1920 és 1944 között a Szeged és Szolnok útvonalon is teljesített szolgálatot. Így hosszú élete és sűrű szolnoki látogatásai során szemtanúja lehetett a város felőli parton lévő kikötővel szemben lévő Móricz- majd Tiszaliget többszöri átalakulásának is. Az ezen a fotón megörökített látogatásakor például már egészen nagyok voltak a háború után telepített tiszaligeti fák, amelyek mögött már elindult az úttörőtábor és az odavezető út építése.

A magyar történelmet ismerve talán nem meglepő, hogy a képen látható hajó hosszú élete során nem mindig Csongrád néven kötött ki Szolnokon. A járművet ugyanis 1891-ben a Magyar Államvasutak Lukács Béla néven, mint teherhajót állította üzembe, hogy aztán 1895-ben az MFTR-hez kerüljön, és 1918-ban személyhajóvá építsék át. Sajnos nem tudom, ki lehetett a névadó Lukács Béla, miként azt sem, hogy 1919-ben miért lett Csóka a hajó neve - talán a Tanácsköztársaság átnevezési törekvései miatt -, hogy aztán 1920-ban visszakapja eredeti nevét. Ami alatt a Dunán és a Tiszán is teljesített szolgálatot 1944-ig, így ez volt az a hajó, amelyet az 1933. augusztus 29-ei Széchenyi-emlékhajóúton is használtak. (Az útról készült film, amelynek az elején szolnoki képek is láthatók, itt érhető el: https://www.youtube.com/watch?v=eZgZM5oxUB8.)

A hajó a második világháború végén Csongrádnál aknára futott, erősen megrongálódott, ám Szegedre tudták vontatni, ahol aztán 1946-ra felújították. És mint a hajoregiszter.hu adatlapján is olvasható, a felújítást végző munkások "kérésére" új nevet kapott a jármű: Rákosi Mátyás gőzős lett belőle. És ez így is maradt egészen 1955-ig, amikor újabb átkeresztelésre került sor, és lett a Lukács Béla, Csóka, Rákosi Mátyás gőzösből Csongrád. A hajó egészen az 1965-ös leselejtezéséig és szétszereléséig szolgált ezen a néven, és fordulhatott meg Szolnokon is például 1961 nyarán.

 
hirdetés Bolhabolt Szolnokon - www.bolhabolt.hu

Album

A szolnoki hajóállomás
Hová indulhatott a gőzhajó Szolnokról valamikor 1905 és 1914 között? Ránézésre nem sétahajó, inkább menetrend szerint közlekedő járat, ami rendszeresen érinthette a mai tárház környékére. Talán még az első világháború utolsó évében is, amikor ezt a képeslapot feladták Szolnokon.

Az Album további képei
 
hirdetés Blogszolnok Anno - Évek szállnak az árnyas fák alatt - 2024. december 2. (hétfő) 18:00

AKB

Az a szép zöld gyep
Poldi bácsi az Égigérő fűben mindig azt mondogatta, hogy neki csak az a szép zöld gyep, az fog nagyon hiányozni. Nekünk meg itt, Szolnokon, a való életben egy-két olyan Poldi bácsi hiányzik nagyon, akik a közterületeinken rendszeresen sétálva észrevennék a kisebb-nagyobb hibákat, problémákat, és beszólnának a "központba", hogy hol és mit kellene kijavítani. Mert akkor talán a Verseghy parkban sem várna hosszan a megmentőire a képen látható elektromos szekrényke.

Az AKB korábbi képei
 

SzoborPark

Szoborrá lett zöld Bobónk
Szolnok immár azon egyetlen vidéki település Magyarországon, ahol két szoborrá lett mozdony is megtekinthető. Az idei Szolnok napján az 1856-ban alapított járműjavító mai főépülete előtt kapott helyet az M44 062 pályaszámú zöld mozdony. Emléket állítva a hazai ipar sikereinek.

A Szoborpark további képei