Megérteni nehéz
2025. április 24.
A Baross utcai alternatív várakozásról írt cikk komoly hullámokat vetett. Egyik irány a "nekik mindent szabad", a másik a "hol vannak a rend éber őrei" megközelítés volt.
A Naplóm rovatban jelent meg a Tovább a szolnoki úton! című cikk, amelyben arról a szolnoki közlekedési "gyakorlatról" írtam, miszerint ebben a városban tulajdonképpen mindenki ott várakozik az autójával, ahol akar. A hozzászólók többsége a címoldali képre reagált, ami részben érthető, hiszen a legkirívóbb esetet mutatta.
http://www.blogszolnok.hu/naplom_tovabb_a_szolnoki_uton
K. Tamás: Pest melletti kisvárosból költöztünk Szolnokra. Egy ideig azzal nyugtattam magam, hogy kb. 15x nagyobb lélekszámú városban, 15x annyi kretén van. Kicsit igaz, de néztem szerint, a közlekedők között 3 felé ember létezik: 1, aki nem ismeri, 2, aki ismeri, de leszarja, 3, ahova magamat is sorolnám, ismeri, de néha figyelmetlen, benézni a szabályokat. Az első kettőből kijön az országos kétharmad. Pont.
L. László: Klasszikus "C"-típusú parkolás: bárhol, bármikor, bárhogy, bármeddig. Ja, és kapucsengő helyett a dudálás bármely napszakban. Valamint mozgó és álló járműből történő McDonald's szemét kidobása közterületre bárhova, lásd Tiszai Hajósok tere, és még hosszasan sorolhatnám a "C"-típusú működési "normákat". (Tisztelet a kb. 1% kivételnek, mert olyan is akad!)
B. Tamás: Alapszabály: Gucci susogó felülír bármilyen KRESZ táblát.
B. Paszkál: A kép elkészítése is színtiszta rasszizmus.
F. László: A Széchenyi utca Indóház utcai végén is kint van a megállni tilos tábla. De senkit nem érdekel. Ott állnak meg alatta.
F. András: Jogos a dörgés, de amúgy a szabályos parkolás mindenhol megoldott, ahol szükséges? Mozgássérült parkolókkal pl. hogy állunk Szolnokon? Pesten a buszsávra ne tévedj, de a biciklisávra nyugodtan, mert boldog-boldogtalan ott parkol, kézbesít, piki-pakolászik. Jobb híján kikerülöm, néha az életem kockáztatásával, de már nem is szólok, mert többnyire az a válasz, hogy "a munkámat végzem, uram, mégis, hova álljak?", és ezzel nehéz vitatkozni.
R. László: A szervek ilyenkor csukott szemmel vannak. A belvárosi OMV kút behajtani tilosát kell szombat délután 100% figyelemmel kísérni. Az a legtöbb állampolgárt és járművezetőt akadályoz, veszélyeztet. Persze ilyenkor tudnak fenyegetni a kamera felvételek elemzésével, amikor a telephelyet pakolják ki, akkor 4K felbontás sem elég nekik, hogy megtalálják a bűnöst.
M. Zoltán: Amúgy is teljesen természetessé vált egyeseknek, hogy kibszk a vészvillogót, bárhol megállnak, mert úgy gondolják, ezzel megoldva minden. A rendőrök elmennek mellettük, tehát biztos volt egy KRESZ-módosítás, csak átsiklottam felette. Ilyenkor egyébként még a bömösöknek is működik! (humor)
R. János: Ne csodálkozz! A szolnoki rendőrök is Budapesten vegzáljak a tüntetőket! Az tetszik, hogy ilyenkor még a bömösöknek is működik az irányjelzője. Még hozzátenném az Audit is!
W. Zsolt: Az a kérdés fogalmazódik meg bennem minden alkalommal, amikor ilyen és hasanló szituációt látok, hogy a rend szigorú őrei hol vannak ilyenkor. Gondolok itt a közterület felügyeletet munkatársaira.
P. Tibor: Nap, mint nap lehet látni rengeteg ilyet. Van olyan, hogy vásárol. Van olyan, hogy beszélgetnek. Van olyan, hogy udvarol. Stb. Az a kérdés, hogy ki bünteti meg őket? És miért nem?
P. Pál: Jó, ha naponta EGY járőr autót lehet látni!
Tudom, hogy velem van a baj, mert a blogSzolnok Facebook felületére mindig csak az adott cikk címét, leadjét (bevezetőjét) és egy jellegzetes fotóját teszem ki, no meg a linket, ahol az egész cikket el lehet(ne) olvasni, megnézve a többi fotót. Sejtettem, hogy a többség számára ebben az esetben sem lesz ez egyértelmű, ezért külön ki is írtam, hogy "kommentelni csak a teljes cikk után". Nem sok hatása volt. El kell fogadnom, hogy a többség már nem olvas, csak véleményt mond. Pedig ebben az esetben el lehetett volna kerülni, hogy sokak számára úgy tűnjön, a bárhol, bármikor parkolás csak a kisebbség hobbija lenne. Egy pizzafutáros és egy csomagszállítós kép és eset is szerepelt a cikkben.
Ezzel együtt a hozzászólások jól mutatják, hogy ez a fajta közlekedési morál nem csak engem irritál, és szinte mindenki tud saját példákat is sorolni. Őszintén megmondom, titkon azt reméltem, hogy lesz egy olyan hozzászólás is miszerint: "Az ügyben intézkedtünk, a szabálytalankodó x ezer forint büntetést kapott, mindezt pedig azért kommenteljük ide, hogy mások is tanuljanak belőle". Gondolom, azért nem jött, mert nem akarták nagydobra verni, hogy amúgy tényleg szolgálnak és védenek bennünket. Persze, értem én, hogy kevés az ember meg a technika, és a hatalom se úgy áll a dologhoz, de erre csak azt tudom mondani: lassan hatvan éve mégis tud írni és olvasni az ország nagyobbik része, városok se égtek le, sőt az idősotthonok is működnek.
Nem akarok senkinél se okosabbnak tűnni, sokszor már unom a folyamatos bosszankodásomat. Mert tulajdonképpen csak egy normálisan működő városban és országban szeretnék élni. Ami persze egy álom. De az ahhoz vezető út sok apró és nem is drága lépésből kikövezhető lenne. És egy ilyen úton mindenki szívesebben menne, mint amire Szolnokon is ráhajtottunk.
Bajnai Zsolt
szerkesztő