Szobor Park Szolnok



Szoborrá lett zöld Bobónk

2021. október 01.

Szolnok immár azon egyetlen vidéki település Magyarországon, ahol két szoborrá lett mozdony is megtekinthető. Az idei Szolnok napján az 1856-ban alapított járműjavító mai főépülete előtt kapott helyet az M44 062 pályaszámú zöld mozdony. Emléket állítva a hazai ipar sikereinek.

Szolnok legrégebb óta folyamatosan létező - ha jól számolom, minimum a hetedik rendszert túlélő - ipari üzeme, a helyiek által mindig csak járműjavítónak nevezett "gyár" előtt kapott helyet a város második szoborrá lett mozdonya. Így maga a gép, az alatta lévő sín és a mögött látható üzem miatt nehéz szabadulni attól az asszociációtól, hogy ez a zöldre festett M44-es Bobó tulajdonképpen a magyar ipar fényesebb időszakának is emléket állít. Mert tessék csak a mozdony elejéhez ballagni, és lenézni a sínre! Készült 1968-ban Diósgyőrben, pontosabban a Diósgyőri Acélművekben (DAM), ami Mária Teréziától egészen 2009-ig létezett, de talán fénykorát épp a szocializmusban élte. A sínen pedig ott áll ez a bizonyos M44 062 pályaszámú mozdony, amit 1963-ban a Ganz-MÁVAG Mozdony-, Vagon és Gépgyárban készítettek. Ott, ahol 1959 és 1988 között legalább húszféle mozdonyt gyártottak, szerintem közel tízezres darabszámban, mígnem sikerült csődbe vinni az egészet. Úgy tűnik, szerencsésnek mondhatjuk magunkat, hogy a szolnoki járműjavító túlélte az eddigi 165 évet.

Meg azért is, mert az elmúlt hónapokban volt jó pár lelkes szakember, akik úgy érezték, ezt a Szolnokon sokat javított modellt kvázi "szoborként" - ipari emlékként - is érdemes megőrizni. Választásuk az 1954 és 1971 között több mint ezer - természetesen ennek töredéke futott Magyarországon - példányban gyártott mozdonyok közül az 1963-ban, 714-es gyári számon elkészült, a MÁV Ferencvárosi Vontatási Főnökségénél üzembe helyezett mozdonyra esett. Ami korábban narancssárga színben is teljesített szolgálatot, és egy forrás szerint 2008-ig a szolnoki fűtőház tolatómozdonya volt.

Magáról az M44-es modellről annyit - nemcsak a vasút szerelmeseinek - mindenképp érdemes tudni, hogy a második világháború utáni hazai járműgyártás egyik sikerdarabjaként tartják számon. Példányai Magyarország mellett lengyel, bolgár, horvát, szerb, kínai és állítólag észak-koreai vonalakon is felbukkantak, felbukkannak. Idehaza pedig nemcsak a Magyar Államvasutak, de különböző nagyobb ipari üzemek (pl. Mátrai Erőmű, DAM, MOL, Martfűi Növényolajgyár) is használtak ilyeneket. Merthogy a 600 lóerős, 80 km/h sebességre képes, robosztus, de igénytelen gép sok mindenre használható volt. Így, aki csak egyetlen percet is töltött magyar vasútállomáson vagy hazai sínek mellett, az biztos, hogy látott ilyet munkaközben is.

Persze feltehető a kérdés, hogy tekinthető-e szobornak, azaz műalkotásnak egy ilyen egészen más célra készült termék. Szerintem igen. Részben azért, mert emléket állít a magyar iparnak, emberi tudásnak. Részben meg azért, mert bár nem "építőművészek" vagy szobrászművészek alkották, mégis megannyi alkalmazott művész fantáziája, rajzkészsége, kreativitása, szakmai tudása kellett a megszületéséhez. Ráadásul Szolnokon, ebben a vasutas városban kétség sem férhet az M44 szépségéhez. És mivel egyre kevesebb fut a síneken, igazi ipari emlék az M44 062 pályaszámú Bobó a szolnoki járműjavító Kőrösi úti telepe előtt.

 
lap tetejére
hirdetés Bolhabolt Szolnokon - www.bolhabolt.hu

Album

Szolnokról Pécsre
Hogy mit csinálhatott Bódis Ferenc 1934 tavaszán, Szolnokon, ebből az egyetlen képeslapból nem derül ki. Az viszont igen, hogy hosszabb időre tervezhette a távollétét, mert tiszta ruhákat kért szüleitől. Emellett pedig elégedettnek is tűnt, hiszen három nap alatt 70 pengőt keresett. Érdekelte vajon a képeslap, amin Pécsre küldte üzenetét?

Az Album további képei
 
hirdetés Blogszolnok Anno - Évek szállnak az árnyas fák alatt - 2024. december 2. (hétfő) 18:00

AKB

Az a szép zöld gyep
Poldi bácsi az Égigérő fűben mindig azt mondogatta, hogy neki csak az a szép zöld gyep, az fog nagyon hiányozni. Nekünk meg itt, Szolnokon, a való életben egy-két olyan Poldi bácsi hiányzik nagyon, akik a közterületeinken rendszeresen sétálva észrevennék a kisebb-nagyobb hibákat, problémákat, és beszólnának a "központba", hogy hol és mit kellene kijavítani. Mert akkor talán a Verseghy parkban sem várna hosszan a megmentőire a képen látható elektromos szekrényke.

Az AKB korábbi képei
 

SzoborPark

Az egyik legismertebb "szolnoki"
A Monarchiában született, az első világháború végén szerzett orvosi diplomát, a koalíciós évek utolsó pillanatában lett akadémikus, a Rákosi-korban tanszékvezető egyetemi tanár, hogy 1959-ben munka közben érje a halál. Rendszerek jöttek, rendszerek mentek Hetényi Géza orvosi munkássága megkérdőjelezhetetlen maradt. 45 éve köztünk "él".

A Szoborpark további képei