[vendegoldal]

Debrecenben is

2025. január 16.

Ugyanazon a napon, amikor Szolnokot az első és egyben legsúlyosabb szövetséges légitámadás érte 1944. június 2-án, Debrecen sem kerülhette el sorsát. A két esemény között ma a legnagyobb különbség, hogy a debreceni Déri Múzeumban időszaki kiállítás emlékeztet az áldozatokra (is).

A Felperzselt város című, március 2-áig még megtekinthető kiállítás legmegrázóbb része a teret uraló hatalmas fehér fal, amelyre régi írógépbetűkkel írták fel a debreceni áldozatok neveit, életkorukat, sőt, akiknél tudták, a foglalkozását is. A háború és a bombák nem válogattak (válogatnak)! Az áldozatok között épp úgy volt 1 éves gyermek, mint messze a 60-on túli, temetői napszámos és német katonai szanitéc. No meg persze olyanok is, akikről csak a nevük maradt fenn, mert valószínűleg éppen rosszkor voltak rossz helyen. Pontosabban azon a szép kora nyári napon volt dolguk Debrecenben, amikor olasz támaszpontokról elindultak a szövetséges bombázók, hogy szovjet repülőterek felé tartva a lehető legnagyobb pusztítást hajtsák végre az ellenség infrastruktúrájában. A bombák pedig hullottak és nem válogattak, Debrecenben pontosan úgy, ahogy azon a napon, Szolnokon sem.

Másfél hónappal ezelőtt ugyanitt írtam a Győrben látott "24x a pokol" című kiállításról, ami a dunántúli nagyváros 1944-45-ös, kéttucatnyi bombázásáról szólt (sajnos már bezárt). Így visszatekintve roppant érdekes lényegében ugyanannak a témának eltérő feldolgozását, ugyanakkor helyi interpretációját látni. Még a győri kiállítás mindent megtett, hogy kontextusba helyezze a borzalmakat, azaz Magyarország háborúba sodródásától kezdve, a bombázások hátterén át az újjáépítésig vezette a dramaturgiai szálat, addig Debrecenben lényegében csak az 1944. június 2-ai napra koncentráltak. Nem kétséges, hogy a győri a szimpatikusabb, ugyanakkor elfogadható, hogy a múzeumok lehetőségeit is sok minden korlátozza: pénz, rendelkezésre álló szakember, kreativitás, hely, stb. A két kiállítást látva az azonban egyértelmű, hogy bármelyik megoldás jobb a hallgatásnál, a semminél.

A debreceni Felperzselt város kiállítás leginkább a fellelhető korabeli, helyi fotókra, az ottani és az országos lapokban megjelent újságkivágásokra, illetve a helyiek emlékezetére és természetesen az áldozatok alapos listájára épít. Mondhatjuk, hogy csupa olyasmire, ami arról a pokoli napról (napokról) minden jelentősebb településen rendelkezésre állhat, illetve más gyűjteményektől könnyedén beszerezhető. A debreceniek nem is bonyolították túl a rendelkezésükre álló "források" életre keltését. A tárlat gerince a kinagyított fotók és a hozzájuk illeszkedő, rövid szövegek alkotják, amelyek már magukban is rengeteg információt hordoznak, miközben megrázóak is. Mindezt "csak" felöltöztetik azok a tárgyi emlékek, amelyek leginkább a hadviselőktől maradtak ránk különböző gyűjteményekben, illetve az a két berendezett életkép, amelyek a kiállítás legdrágább, de leglátványosabb elemei lettek.

Magyarul: ezen a kiállításon is kiütközött, hogy egy tárlat megszületését nem feltétlenül a rendelkezésre álló tárgyak száma, hanem a szándék és a kreativitás határozza meg.

Azaz nem kétséges, hogy bármelyik 1944. június 2-án bombázott magyar városban születhetett volna egy hasonló témájú, helyi vonatkozású, az ottani áldozatok előtt (is) fejet hajtó, a mának is üzenő, épp ezért nagyon fontos kiállítás. Ahol nem született, ott sajnos csak a kérdés marad: miért?

 
hirdetésApache WebSevice - Weboldal készítés, webdizájn, tarhely szolgáltatás

Album

Szerencseház Szolnokon
Egy kora nyári, borús hétköznap reggelen, évekkel az első világháború előtt örökítette meg valaki Szolnok főterén állva a Magyar és a Gorove utcák sarkát. Érdekes, hogy ott, ahol ma is sokan kísértik a szerencséjüket, már az előző századfordulón is lehetett próbálkozni Fortuna kegyeinek keresésével.

Az Album további képei
 
hirdetés Blogszolnok Anno - Új város született? - 2025. március 24. (hétfő) 18:00

AKB

Veszteségek halmozása
Az egy dolog, hogy 19. század végén épült Szapáry utcai ház évtizedekig pusztulhatott Szolnok közepén. Legalább ennyire vérlázító, hogy immár harmadik hónapja követhető az épület lassú, de biztos összedőlése. Amikor a felelősöket majd megkérdezik (?), hogy mindez miként fordulhatott elő, akkor ugye a kiesett parkolási és területfoglalási díjakat, a kerítés költségeit is kiszámlázzák majd feléjük? Vagy ez a közös veszteségünk, mert hagytuk, hogy mindez a szemünk láttára történhessen.

Az AKB korábbi képei
 

SzoborPark

Híres szobrász eldugott Trombitása
Kérdezhetném, mi köti össze a Dunánál üldögélő József Attilát, a Vigadóval szemben, a korláton egyensúlyozó Kiskirálylányt, az Operaház tetején álló Mozartot és a szolnoki, a megyei rendőrkapitányság előtt ücsörgő trombitás lányt. Nem nehéz kitalálni. Elképesztően termékeny alkotója.

A Szoborpark további képei