[1xvolt]
Meghívó hídavatóra
2024. szeptember 11.
Másfél évtizedes álom vált valóra, amikor közel harminc év után, 1992. augusztus 18-án új Tisza-hidat avattak Szolnokon. A létesítményt Antall József akkori miniszterelnök adta át a forgalomnak. Az eseményre szóló meghívó azonban helyben készült, és az 1975-ös "kék szolnoki" is rákerült.
Bár az avatóünnepségen és azóta sem nagyon hangzott el, talán nem túlzás azt mondani, hogy a Szolnoknál 1988 és 1992 között megépült Szent István-híd rendszereket is összekötő alkotás. Tervezése és kivitelezés ugyanis még a rendszerváltás előtt, tehát a szocializmusban indult, átadására viszont már az első szabad választás után bő két évvel, 1992 nyarán, nem véletlenül a váci püspök jelenlétében került sor. Talán ezért is történhetett meg, hogy a szolnoki Tipo Bt. által tervezett és a helyi Szoltisz Nyomdában gyártott, természetesen már koronás címeres meghívó hátuljára, az elsőnapi bélyegző alá az a "kék szolnoki" 5 forintos bélyeg került, aminek jobb alsó sarkában a város pelikános és "vörös csillagos" címere díszelgett.
Szikszai Mihály levéltáros kutatómunkájának köszönhetően tudjuk, hogy a Szolnokot északról vagy délről elkerülő 4-es lehetséges nyomvonalai közül végül az akkori Szolnok megyei Tanács kötvénykibocsátása miatt döntöttek az utóbbi mellett. Az ugyanis már a hetvenes évek első felében is világos volt, hogy a városon átvezető 4-es út és a belvárosi Tisza-híd hosszabb távon nem fogja elbírni a nemzetközi főút forgalmát, ezért szükség lesz egy újabb tiszai átkelőre és Szolnok elkerülésére. A városi tanács 1974-ben úgy számolt, hogy a Kisgyepen épülő új lakótelep közelében épül majd meg az M4-es, ami egyben az északi szolnoki elkerülő is lesz, ám a déli nyomvonal sem került le a napirendről, sőt 1979-ben mindkettőre tervpályázatot írtak ki. A Szent István-híd helyét és a déli elkerülő nyomvonalát végül az döntötte el, hogy a megyei tanács 1988 elején 400 millió forint értékben kötvényt bocsájtott ki a hídépítés fedezésére azzal, hogy a Szolnoknak kedvezőbb a déli nyomvonal épüljön meg.
Az építkezés 1988 októberében el is indult, és a tulajdonképpen a három szakaszból álló elkerülő út középső része, a Szent István-híd, illetve annak bal parti hídfője és a 442-es főút közötti része készült el 1992. augusztus 18-ára. A megyehatár és a híd közötti utat még annak az évnek az októberében átadták, a Tószegi út négysávosra szélesítésével együtt. A Holt-Tiszán átívelő híd és az Alcsin átvezető szakasz építéséhez azonban csak 1993 elején fogtak hozzá, ami a déli elkerülő harmadik szakaszával majd csak 1994-re lett kész.
A Szent István-híd azonban így is jelentős közlekedési beruházás lett a rendszerváltás utáni első, szabadon választott kormány életében. Nem véletlen, hogy a híd avatásán Antall József miniszterelnök mellett két miniszter, egy államtitkári rangú kormánymegbízott és a váci püspök is részt vett. És bár a meghívót a Közlekedési, Hírközlési és Vízügyi Minisztérium valamint a megyei önkormányzat és a városi tanács nevében küldték ki, arra csak Siklós Csaba közlekedési miniszter, Keszthelyi Ferenc váci püspök és Antall József neve került fel. A várost akkor már majdnem egy éve irányító Várhegyi Attila neve nincs rajta, holott végül a város és lakói nevében ő és nem Siklós Csaba vette át a műtárgyat az építőktől. Talán egyszer majd kiderül, hogy ez a kis pontatlanság minek volt köszönhető! Esetleg annak, hogy Szolnokot akkor az ellenzéki, de éppen nagyon népszerű Fidesz polgármestere vezette egy SZDSZ-Fidesz koalíció élén?
Ez ma már történelem. Miként az is, hogy az augusztus 18-án délután fél ötkor kezdődő hídavató ünnepségre a Jászkun Volán ingyenes buszjáratokat indított. Egyrészt a 442-es úti csomóponthoz, másrészt a Mezőgéphez, ahonnan az ünneplőknek el kellett gyalogolniuk a hídig, amin a Gösser sörrel töltött hordó után először természetesen a gyalogosok kelhettek át. Este azonban már a forgalom is megindult, igaz, az új híd novemberig nem sokat segített Szolnok belvárosának a forgalmán. Abban enyhülést majd csak a Szolnok és Abony közötti szakasz megnyitása, igazi változást pedig 1994, a déli elkerülő teljes hosszában való elkészülése hozott.
Album
Szolnokról Bécsbe
A Tisza szálló kerthelyisége, a még kiépített sétány nélküli folyópart, a "szép híd", alatta vitorlás és az éppen locsolt Tóth Tamás park széle. Ezeknek a látványával küldte valaki Szolnokról Bécsbe az üdvözletét egy Budapesten kiadott képeslapon, aminek fotóját a hotel tetejéről készítették.
AKB
Az a szép zöld gyep
Poldi bácsi az Égigérő fűben mindig azt mondogatta, hogy neki csak az a szép zöld gyep, az fog nagyon hiányozni. Nekünk meg itt, Szolnokon, a való életben egy-két olyan Poldi bácsi hiányzik nagyon, akik a közterületeinken rendszeresen sétálva észrevennék a kisebb-nagyobb hibákat, problémákat, és beszólnának a "központba", hogy hol és mit kellene kijavítani. Mert akkor talán a Verseghy parkban sem várna hosszan a megmentőire a képen látható elektromos szekrényke.
SzoborPark
Az utolsó láng
Nehogy valakinek egészbe jusson, hogy le kellene bontani csak azért, mert Szolnok utolsó munkásmozgalmi témájú köztéri alkotása! Elhelyezkedése miatt viszonylag kevés szolnoki találkozik vele, aki pedig idegenként látja a Turisztikai központ "főterén", az sok minden másra is asszociálhat.