2025.08.27. (szerda)

2010: Szolnoki úttörővasút

2010: Szolnoki úttörővasút

Dátum:

A Jász-Nagykun-Szolnok Megyei Levéltár szeptember 15-i konferenciáján érdekes előadást tartott Szászi Gábor mérnök alezredes a magyarországi kisvasutakról. Tudományos beszámolójában érintette a Tisza-ligetben egykor közlekedő szolnoki úttörővasutat is, amiről azonban nagyon kevés információt lehet találni. Segítsenek!

uttorovasut-terkep1_400Emlékeimben halványan él egy kép, hogy a Tisza-ligeti strand mögött, valahol a csónakázó tó és a töltés között, egy nyitott vasúti kocsiban utazok a tesómmal és a nagyapámmal. Nem tudom felidézni, hogy ez pontosan mikor lehetett, de a családi események és a pontosabb emlékeim alapján úgy tippelem, hogy valamikor 1976-77 táján. A párom is úgy emlékszik, hogy még látta a szolnoki úttörővasút elhagyott sínjeit, talán a nyolcvanas évek elején. Abban egészen biztos vagyok, hogy 1985-ben már semmi nyoma nem volt a helyi úttörővasútnak.

Szászi Gábor mérnök alezredes, a szolnoki Levéltári Napon elhangzott előadásából tudható, hogy a keskeny nyomtávú vasutak – a köznyelvben: kisvasutak – első virágkorukat az 1930-as években, második nagy korszakukat pedig az ötvenes évek végétől élték. Kutatásai szerint a megyében több helyen is működött – mezőgazdasági és ipari céllal – ilyen kisvasút, sőt a második világháború előtt Szolnokon központja is volt a hálózatba szervezett kisvasutak egyikének.

uttorovasut-kep1ok_400Mint a Kisvasutak Magyarország közlekedési rendszerében című előadásában elhangzott, 1956 után olyan komolyan vették a kisvasutak fejlesztését, hogy 1962-ig szinte a teljes gördülőállományt – mozdonyokat, kocsikat – lecserélték. A jelszó akkoriban az volt: „Arccal a vasút felé”. A népgazdaságot szolgáló kisvasutak életében jelentős fordulatot hozott az 1968-as új közlekedési koncepció, ami lényegében halálra ítélte ezeket a keskeny – tehát 1000 mm-nél kisebb – nyomtávú vasutakat. (Lehet, hogy csak legenda, de valakitől azt hallottam, a kisvasutak halála a ZIL teherautók tömeges behozatalával függ össze.)

Valószínűsíthető, hogy az 1968-as koncepció alapján a megyéből teljesen eltűnő kisvasúthálózat valamelyike lett az alapja a szolnoki úttörővasútnak. Erre utal, hogy a ma Tiszakécskei Gyermekvasút néven üzemelő, hasonló kisvasutat 1970-ben, ugyancsak úttörővasútként, a selypi cukorgyár ipari vasútjának alkatrészeiből építették fel. Talán nem tévedünk, ha azt mondjuk, hogy a szolnoki is ekkortájt készülhetett. (Pontos adatokkal a kisvasut.hu sem rendelkezik.)

uttorovasut-terkep2_400Két térkép alapján rekonstruálható, hogy négy évtizeddel ezelőtt merre futott a szolnoki úttörővasút. Ha minden igaz, akkor valahol a Tisza-ligeti stadion és a „fagylaltos” szobor között volt az egyik végpontja, míg a másik a liget végében található gyermektáborban. Úgy tűnik – és nekem is ez rémlik emlékeimből -, hogy a kisvasútnak egy megállója lehetett valahol a strand mögött. Az interneten elérhető adatok alapján annyi tűnik biztosnak, hogy egy 1,6 kilométeres, egy vágányos pályáról lehetett szó.

A megszűnés körülményeiről se találtam eddig semmit. Nem világos, hogy miért kellett felszámolni Szolnokon az úttörővasutat. Ezért kérem, ha valakinek konkrét emléke, esetleg fotója van a szolnoki úttörővasútról, netán írásos dokumentumok állnak rendelkezésére, jelentkezzen, hogy közösen rekonstruálhassuk gyerekkorunk egy apró szeletét.

És derítsük ki, hogy a máshol ma turistákat vonzó kisvasút Szolnokról miért tűnt el

(A mellékelt térképek a www.kisvasut.hu oldalról, illetve a pécsi úttörővasút oldaláról valók.)

HOZZÁSZÓLOK A CIKKHEZ

Kérjük, írja be véleményét!
írja be ide a nevét

Megosztás:

Legfrissebbek

Hírlevél feliratkozás

spot_imgspot_img

További írások
Kapcsolódó

Attilától a kékcédulákig

Negyedszázada jelenik meg a Jász-Nagykun-Szolnok Megyei Levéltár Zounuk című évkönyve, amelynek huszonötödik, jubileumi számát hamarosan bárki kézbe veheti. A hatszáz oldalas kötet tanulmányai számtalan szolnoki és megyei érdekességet ígérnek.

Gondviseléstől a Béresig

Nemcsak a szolnoki patikákról tudtam meg sok mindent Berta Ferenc Gyógyszerészek, gyógyszertárak Szolnok városában 1774-1995 című "beszédes adattárából", hanem a városról is. Ugyanis egy település története ilyen mozaikokból áll össze. Amiben a felszarvazott gyógyszerésznek is helye van.

A Hősök terének bővítése

(NYI) A több mint ötvenéves fotókat nézegetve döbbentem rá, hogy az SZTK előtti Hősök terét 1965-66-ban Kelet felé kibővítették. Illetve úgyis fogalmazhatok, hogy ekkor alakították ki a Budai Nagy Antal utca elejét. A cikkhez használt három fotó persze a korabeli technikáról és a divatról is mesél.

A Fesztivál helye anno

A tizennégy éves Tiszavirág Fesztivál helyszínei, a Verseghy park, a Tisza park, a Tiszai hajósok tere alig száz éve kezdett kialakulni. Néhány fotó és képeslap őrzi a Park mozi, a Pálinkaland, a Maláta tér egykori képeit. A fesztivál nyitást várva ezekből állítottam össze egy múltidéző galériát.