2025.08.27. (szerda)

A múlt jelene

A múlt jelene

Dátum:

Nem régi tárgyak láthatóak augusztus végéig a Szolnoki Galériában, hanem évszázados minták alapján készült újak. Amiket akár mindennap használhatnánk is, ha nem féltenénk őket a mosogatógéptől, ha mindegyikről tudnánk, mire való. A múlt különleges jelene a fazekas triennálé.

Kétfüles kanta, vájdling, totyafazék, kanalas, fésűtartó, butella, köpülő, nyeles csupor, szilke. Hétköznapi használati tárgyak elnevezései, amelyekről pár évtizede még mindenki tudta, hogy mit is takarnak, ma meg értelmező szótár vagy egy jó kiállítás kell a megfejtésükhöz. Vájdlingot még a szüleim, a nagyszüleim is használtak – legalábbis sokszor elhangzott otthon ez a szó -, de gyanítom az nem fazekas munka volt. A köpülőt is be tudom azonosítani, bár nem azért, mert ezzel készült volna nálunk a vaj, hanem mert jó anyám is hódolt a hetvenes évek értelmiségi divatjának és gyűjtötte a régi, népi tárgyakat, így sokat zörögtem egy fából készült vajköpülővel. A kétfüles kantát, a butellát, a nyeles csuprot a Szolnoki Galériában látható XV. Alföldi Fazekas Triennálé díjazott munkái révén megfejtettem, viszont a totyafazék és a szilke így sem ment. A kanalas és a fésűtartó rendeltetésszerű használatával pedig körülbelül olyan bajban lennék, mint egy mediterrán étterem tengeri herkentyűkhöz adott szerszámaival. A könyv alakú butella – ami feltételezem, nem a régmúltban gyökerező tárgy – feldolgozásán pedig évtizedek óta dolgozok, mert nem értem, a szesz és a tudás miként párosítható.

A Szolnoki Galériában augusztus 29-ig még látogatható kiállításban számomra az a legszebb, hogy olyan korokat idéz, amikor még a használati tárgyak alapján meg lehetett mondani, ki, melyik vidéken lakik. (Miként így volt ez a ruhákkal és a házakkal is.) Azaz más mintájú tálakból ettek a tiszafürediek, a mezőtúriak és a jászságiak is, miközben ma szinte egész Európában ugyanazoknak a nagy bútorláncoknak az ázsiai beszállítói által készített edényeiből eszünk. (És ugyanazokat a ruhamárkákat hordjuk, és másoljuk egymás jellegtelen házait.) A régi minták alapján mai fazekasok által újragondolt és elkészített egyedi edények jól mutatják, hogy egykor a tárgyak többsége egy életre szólt, mintázatuk pedig a közösségről és a szokásaikról mesélt. És igen, emiatt kicsit mesebeli az összes kiállított tányér, fazék, kancsó, pohár és még ki tudja, mi minden. Rég elvesztett önmagunkról mesélnek.

Igazából nem is tudom eldönteni, hogy mi az, ami a Szolnoki Galériában látható. Önálló, tárgyalkotó képzőművészet? Talán, hiszen a legkisebb sótartó is remekmű mind formájában, mind színében, mind mintázatában. A múlt rekonstruálása kicsit úgy, mint amikor a középkori várakra mai falakat húznak? Lehet, mert „olyanok mintha” miközben „másolatok”. Iparművészet abban az értelemben, hogy használati tárgyakat állít elő? Persze, hiszen a legtöbb kiállított munkának lenne hétköznapi funkciója. Vásári portéka? Már bocsánat, de hasonló tárgyaktól „hangos” minden nyári fesztivál. Nyaralók díszei? A hatvanas-nyolcvanas évek közötti magyar víkendházakból nagyon hasonló kollekciót lehetne összerakni.

Persze tudom, hogy ez egy évtizedek óta létező pályázati rendszer nagyközönség számára is elérhető bemutatása. Értékmentés. Értékteremtés. Miközben vizuálisan is lebilincselő, ráadásul a rengeteg kérdés miatt szórakoztató és hosszú időre magunkban, magunkkal vihető.

Előző cikk
Következő cikk

HOZZÁSZÓLOK A CIKKHEZ

Kérjük, írja be véleményét!
írja be ide a nevét

Megosztás:

Legfrissebbek

Hírlevél feliratkozás

spot_imgspot_img

További írások
Kapcsolódó

Klasszikus a Galériában

Miként számon tartunk klasszikus regényeket, amelyeket illik elolvasni, és olyan filmes alapműveket, amelyek kihagyhatatlanok, ugyanígy vannak festők, akiknek az életművébe ajánlatos belekóstolni. Főleg, ha karnyújtásnyira elérhetők, mint most Czóbel a Szolnoki Galériában.

Ki a bolond?

Hónapokkal a bemutató után ültem be az Egy bolond százat csinál című darab szolnoki előadására. Semmi egyebet nem akartam, csak egy kis péntek esti kikapcsolódást. A teltházas nézőtéren ezt meg is kaptam. Ennyi és nem több. De miért baj az, ha a színház erről is szól?

Szolnoki Eső

Zalán Tibor Szolnokon ha című verse olyan erős kezdés az idei második Eső harmadik oldalán, amitől egy darabig emlékeiben tántorog az ember, és kirázza a hideg, miként lehet így, csupasz betűkkel visszaadni egy várost - a várost - és a hozzá kapcsolódó érzelmeket.

Nem az én Miskám

A Mágnás Miska a magyar operett-irodalom egyik legnagyobb klasszikusa. Ami érezhetően a szolnoki közönségnek is bejött, hiszen a pótszékes előadás nézői vették a poénokat, és hosszasan tapsoltak közben és a tapsrendnél is. Kisebbségi véleményt fogalmazok meg.