2025.08.26. (kedd)

Csavargás Szolnokon

Csavargás Szolnokon

Dátum:

Egy rádióműsorban elhangzott: aki ma 200 méternél többet gyalogol, az csavargó. Szerintem meg, aki gyalogol, az egy csomó olyan dolgot vehet észre, ami sem autóból, sem buszról, de még bringáról sem látszik. A Galériától az egykori Evezősig sétáltam a hétvégén - kétszer.

A Galéria – a hajdani zsinagóga – mellett nem lehet úgy elmenni, hogy a sarkánál ne álljon legalább két ember, akik az új hidat nézik. Meg a díszköves teret, ami nappal is és éjszakai fényében is szép, csak éppen még élettelen. (Zárójelben jegyzem meg, hogy nem értem, miért úszik bő hónapja fényárban a még használaton kívüli híd és környéke.) Ha minden igaz, és a Tisza is úgy akarja, akkor két hét múlva már az új hídon át ballaghatok vagy kerekezhetek a Kertváros felé. Az idő meg majd eldönti a vitát, hogy kellett a városnak ez a híd, vagy sem.

11-csavargas5_400A tél tavasziasra váltott. Minden olvad, a rossz ereszek pedig zuhanyként engedik a vizet a járdákra. Arról van rendelet, hogy a portája előtt mindenki köteles eltakarítani a havat, arról azonban nincs, hogy az utca fölé nyúló ereszeket illik karban tartani. Hanyatt esni nem jó, de az utcai zuhany sem kellemes, ahogy a potyogó jégcsapok is okozhatnak meglepetéseket.

Persze a jó példa is sokat számítana. Mert, aki járt még havas időben Zounuk ispán szobránál, annak feltűnhetett, hogy szegény névadónk a senki földjén evez. Hiszen, ha a valakié lenne az a kis tér, aminek a végét a szökőkút díszíti, akkor csak eszébe jutott volna annak a valakinek, hogy ott is illene a havat ellapátolni. Vagy, ha a tulajdonosnak nem, hát a város valamelyik illetékesének csak feltűnt volna, hogy hóban majd latyakban áll az első ispán. De az idő ezt is megoldja.

11-csavargas4_400Ahogy idővel a Dami helyén épült új parknak is nevet kellened adni, mert így elég nehéz rá hivatkozni. Csak azt írhatom, hogy a strand helyén épült park a téli estéken elég sötét hely, a lámpák ugyanis még mindig nem kerültek a helyükre. Van viszont a sarkán egy érdekes tábla, amiről nehéz eldönteni, hogy hivatalos vagy gúnyos. A kék, kerek, gyalog- és bicikli utat jelölő táblát ugyanis valaki ecsettel húzta át pirossal. Így jelentheti azt, hogy az új park hivatalosan a gyalogosok és a bringások elől elzárt terület, meg azt is, hogy valaki kritikát fogalmazott meg az új parkkal kapcsolatban.

A még mindig nagyon magas Tiszát nézve nekem is eszembe jutott egy kritika. Gondolt valaki arra, hogy mi lesz, ha ismét meg kell emelni a töltést a Verseghy parknál? Hol fogják deponálni a zsákoláshoz szükséges homokot, miután a Dami parkolójának jelentős részét fű borítja? Vagy távolabbról hordják majd a zsákokat, vagy a füves területet teszik tönkre hónapokra.

A Duna-Tisza közéről a Tiszántúlra ballagok. És a túlparton majdnem hasra esek. Valami közműfedélen két akkora lyuk tátong, hogy belefér a lábfejem. Pedig úgy rémlik, egy éve sincs, hogy a félpályás lezárás mellett babráltak valamit a hídon. Persze, az is megoldás lenne, ha az ember csavargás közben a lába elé nézne, és nem az egykori Aranylakat épületét bámulná. Dehát van rajta bámulni való bőven. Büszkék nem nagyon lehetünk rá. Biztos van gazdasági magyarázata annak, hogy azon a helyen, ahol közel száz évig vendéglő állt, most miért ezt a romot kell nézni.

11-csavargas3_400A sétálni persze veszélyes. Főleg, ha nem tudja eldönteni az ember, hogy miként gyalogolhat szabályosan és biztonságosan. Meg tudja valaki mondani, hogy a tiszaligeti lejárót gyalogosan miként keresztezhetem? Zebra legközelebb az strandnál van, ami azért kicsit nagy kerülő lenne. Átvághatok nyílegyenesen két járdaszigetet érintve, mert így nagyjából látom a bekanyarodókat. Meg kicsit lejjebb is mehetek, és ott szaladhatok át az úttesten. Szerintem egyik sem szabályos. Csak azt tudom, hogy haladni kell.

Tovább a Százlábú-hídon, amit már annyiszor láttam javítani, hogy azt kellene gondolnom, megoldhatatlan feladat. A kerékpáros útnak kijelölt oldalán méterenként van folytonossági hiány a burkolaton. Ha valakit netán vesekő kínozna, ne bajlódjon orvosokkal, bringázzon itt keresztül néhányszor, és magától megoldódik a problémája.

S ha már kerékpározás. Azt hiszem, akkor mondhatjuk majd el, hogy nemcsak a propaganda kedvéért támogatjuk a bicikliseket, ha az ő útjaikat is úgy gondozzuk, és az ő figyelmeztetésükre is nagyjából ugyanannyi energiát fektetünk, mint az autósokéra. A Százlábú-hídról lejőve egy kiegészítő tábla mutatja, miként lehet Szanda felé folytatni az utat. Csak át kell bújni a híd alatt. Búvárfelszerelésben. Ugye autóúton ilyen hiba elő nem fordulhat!

Előző cikk
Következő cikk

HOZZÁSZÓLOK A CIKKHEZ

Kérjük, írja be véleményét!
írja be ide a nevét

Megosztás:

Legfrissebbek

Hírlevél feliratkozás

spot_imgspot_img

További írások
Kapcsolódó

Közös szégyenünk

Szolnok belvárosában, a Sólyom utcában, egy hatalmas fehér falfelületen, minimum négy hónapja egy méretes horogkereszt látható. Azt gondolom, hogy ha ez egy magát európainak gondoló, demokratának definiáló városban megtörténhet, akkor néhány dolgot végig kellene gondolnunk.

Húsvéti köszönet

Húsvéti ajándékként nagypénteken kaptam meg a koronavírus elleni védőoltás első adagját a szolnoki Hetényi Géza Kórházban. Előtte megfogadtam, nem teszem közzé, mert nem az én érdemem. Hogy mégis, az kizárólag azok miatt van, akik péntek délután (is) értem (is) dolgoztak. Köszönet.

Ki csönget kétszer?

Miként a piac, a temető és a kupleráj, úgy a posta is sokat elárul egy országról és egy városról. Még akkor is, ha a hiányuk miatt esetleg észrevehetetlenek. És még egy igazság, amit úgy tűnik, nem akarunk megtanulni: az állam a legrosszabb gazda. A Magyar Posta mellett elment a világ.

Lesz még Trabant?

Bízom benne, hogy nem én okoztam a bajt. Csak a szeméteffektus érvényesül. Azaz, egy eldobott papírgalacsinból is könnyen lesz szeméthegy, mert ha egy ott lehet, mi a baj a sokkal. Szolnok legrégebbi terén, városképileg legfontosabb pontján. Jó állapotú 601-es Trabit keresek.