A Galéria – a hajdani zsinagóga – mellett nem lehet úgy elmenni, hogy a sarkánál ne álljon legalább két ember, akik az új hidat nézik. Meg a díszköves teret, ami nappal is és éjszakai fényében is szép, csak éppen még élettelen. (Zárójelben jegyzem meg, hogy nem értem, miért úszik bő hónapja fényárban a még használaton kívüli híd és környéke.) Ha minden igaz, és a Tisza is úgy akarja, akkor két hét múlva már az új hídon át ballaghatok vagy kerekezhetek a Kertváros felé. Az idő meg majd eldönti a vitát, hogy kellett a városnak ez a híd, vagy sem.
A tél tavasziasra váltott. Minden olvad, a rossz ereszek pedig zuhanyként engedik a vizet a járdákra. Arról van rendelet, hogy a portája előtt mindenki köteles eltakarítani a havat, arról azonban nincs, hogy az utca fölé nyúló ereszeket illik karban tartani. Hanyatt esni nem jó, de az utcai zuhany sem kellemes, ahogy a potyogó jégcsapok is okozhatnak meglepetéseket.
Persze a jó példa is sokat számítana. Mert, aki járt még havas időben Zounuk ispán szobránál, annak feltűnhetett, hogy szegény névadónk a senki földjén evez. Hiszen, ha a valakié lenne az a kis tér, aminek a végét a szökőkút díszíti, akkor csak eszébe jutott volna annak a valakinek, hogy ott is illene a havat ellapátolni. Vagy, ha a tulajdonosnak nem, hát a város valamelyik illetékesének csak feltűnt volna, hogy hóban majd latyakban áll az első ispán. De az idő ezt is megoldja.
Ahogy idővel a Dami helyén épült új parknak is nevet kellened adni, mert így elég nehéz rá hivatkozni. Csak azt írhatom, hogy a strand helyén épült park a téli estéken elég sötét hely, a lámpák ugyanis még mindig nem kerültek a helyükre. Van viszont a sarkán egy érdekes tábla, amiről nehéz eldönteni, hogy hivatalos vagy gúnyos. A kék, kerek, gyalog- és bicikli utat jelölő táblát ugyanis valaki ecsettel húzta át pirossal. Így jelentheti azt, hogy az új park hivatalosan a gyalogosok és a bringások elől elzárt terület, meg azt is, hogy valaki kritikát fogalmazott meg az új parkkal kapcsolatban.
A még mindig nagyon magas Tiszát nézve nekem is eszembe jutott egy kritika. Gondolt valaki arra, hogy mi lesz, ha ismét meg kell emelni a töltést a Verseghy parknál? Hol fogják deponálni a zsákoláshoz szükséges homokot, miután a Dami parkolójának jelentős részét fű borítja? Vagy távolabbról hordják majd a zsákokat, vagy a füves területet teszik tönkre hónapokra.
A Duna-Tisza közéről a Tiszántúlra ballagok. És a túlparton majdnem hasra esek. Valami közműfedélen két akkora lyuk tátong, hogy belefér a lábfejem. Pedig úgy rémlik, egy éve sincs, hogy a félpályás lezárás mellett babráltak valamit a hídon. Persze, az is megoldás lenne, ha az ember csavargás közben a lába elé nézne, és nem az egykori Aranylakat épületét bámulná. Dehát van rajta bámulni való bőven. Büszkék nem nagyon lehetünk rá. Biztos van gazdasági magyarázata annak, hogy azon a helyen, ahol közel száz évig vendéglő állt, most miért ezt a romot kell nézni.
A sétálni persze veszélyes. Főleg, ha nem tudja eldönteni az ember, hogy miként gyalogolhat szabályosan és biztonságosan. Meg tudja valaki mondani, hogy a tiszaligeti lejárót gyalogosan miként keresztezhetem? Zebra legközelebb az strandnál van, ami azért kicsit nagy kerülő lenne. Átvághatok nyílegyenesen két járdaszigetet érintve, mert így nagyjából látom a bekanyarodókat. Meg kicsit lejjebb is mehetek, és ott szaladhatok át az úttesten. Szerintem egyik sem szabályos. Csak azt tudom, hogy haladni kell.
Tovább a Százlábú-hídon, amit már annyiszor láttam javítani, hogy azt kellene gondolnom, megoldhatatlan feladat. A kerékpáros útnak kijelölt oldalán méterenként van folytonossági hiány a burkolaton. Ha valakit netán vesekő kínozna, ne bajlódjon orvosokkal, bringázzon itt keresztül néhányszor, és magától megoldódik a problémája.
S ha már kerékpározás. Azt hiszem, akkor mondhatjuk majd el, hogy nemcsak a propaganda kedvéért támogatjuk a bicikliseket, ha az ő útjaikat is úgy gondozzuk, és az ő figyelmeztetésükre is nagyjából ugyanannyi energiát fektetünk, mint az autósokéra. A Százlábú-hídról lejőve egy kiegészítő tábla mutatja, miként lehet Szanda felé folytatni az utat. Csak át kell bújni a híd alatt. Búvárfelszerelésben. Ugye autóúton ilyen hiba elő nem fordulhat!