2025.08.27. (szerda)

Előre az évadra

Előre az évadra

Dátum:

Ismerem a közmondást, hogy nem igyunk előre a medve bőrére, de a Szigligeti Színház jövő évi műsortervét nézve bele kell esnem ebbe a hibába. Elsősorban azért, mert soha nem adom fel a reményt, hogy a következő évad jobb lesz az előzőnél. Másrészt, mert szeretem a színházat.

A blogSzolnokon öt év alatt soha nem írtam ajánlót előre. Azaz soha semmiről nem mondtam véleményt anélkül, hogy láttam, hallottam, olvastam vagy kipróbáltam volna. Hogy most mégis kivételt teszek, azt akkor döntöttem el, amikor a Szigligeti Színház Kossuth téri jegypénztáránál megláttam a következő évad előadásait soroló plakátot. Ez alapján ugyanis azt kell mondanom: tessék bérletet váltani, vagy jövőre is jegyet venni, sőt szóljanak másoknak is. Mondom ezt úgy, hogy egy pillanatig sem tagadom: az elmúlt évadokban akadtak előadások, amelyek szerintem nem sikerültek, vállalhatatlan voltak és nem tetszettek. Ez azonban nem tehet annyira korlátolttá, hogy ne adjak esélyt a következő évadnak. Sőt, azt remélem, jobb lesz, mint az idei volt, pedig összességében a Csongor és Tünde, a Cseresznyéskert, a Sztrácsinálók és az Öt nő az esőben miatt nem lehet okom a panaszra.

A medvebőrre ivást a Svejknél határoztam el. Amihez hozzátartozik, hogy Jaroslav Hasek világhírű regénye nálunk családi alapmű. Meg nem tudom mondani, hogy atyám hányszor olvasta végig, és mennyiszer vette elő a derék katona történetét pár oldal erejéig, ha ki akart kapcsolódni. Talán ennek is köszönhető, hogy a vaskos kötetet képes voltam fél Európán át a hátizsákomban cipelni, amikor interraileztünk a párommal. Színházban először Király Leventével láttam Szegeden, aztán Kern Andrással Pesten, és most gyerekes izgalommal számolom a napokat, hogy végre Mészáros Pulcher Istvánnal is megnézhessem. Már most röhögnöm kell, ha Pulcher szájába képzelem Svejk mondatait, pedig gőzöm sincs, mit fog a sztoriból színpadra engedni Molnár László rendezőként. Nekem ez az évad ajándéka.

De nem az egyetlen. Mert az A padláshoz is különös viszony fűz. A nyolcvanas évek végén minden vágyam az volt, hogy láthassam a Vígszínház ősbemutatóját, miután a dalokat kopottra hallgattam egy kazettán. Szerencsére ma már nem tudom, hogy az elmúlt negyedszázadban hányszor láttam a Presser-Dusán klasszikust. Ami világhírű musical lehetne, ha nem a Szent István körúton születik. Ám így is kiválóan alkalmas arra, hogy a jövő színházlátogatóit – akik nélkül nyugdíjas koromra nem lesz színház – egy életre megfertőzze. Mert ideje lenne, hogy kitörjön a járvány, amit nálam kigyógyíthatatlanul Schwajda György második szolnoki korszaka okozott. Hinni akarok benne, hogy Radó Denise kezei alatt A padlás ilyen következményekkel is fog járni.

Amit talán fokozhat a Hello, Dolly! című romantikus musical. Nemcsak az ismert dallamok okán, de a szerintem korosztálya egyik sokoldalú színházi tehetségének számító rendező, Szente Vajk miatt is. Csak remélni tudom, hogy kellő bátorsággal, ifjonti rátartisággal és szemtelenséggel nyúl mind a darabhoz, mind a szereplőgárdához, és mindkettőből olyasmit hoz ki, amitől elállhat a lélegzetünk.

És, ha már rendező. Bár korlátozottan tekintem magam operett rajongónak, azért A denevért sem hagyhatom ki jövőre, hiszen egy színházi legenda állítja majd színre a Szigligetiben. Az élet nagy ajándékának tekintem, hogy életem első Csárdáskirálynőjét Rátonyi Róbert rendezésében láthatta Szolnokon. Ezért kívánom sokaknak, hogy első találkozásuk ifjabbik Strauss munkásságával vagy az operettel ugyanígy életre szóló emlék maradjon, csak éppen Szinetár Miklós miatt.

Csiky Gergely A nagymama című darabjától Tolnay Klári és Molnár Piroska legendája után kicsit tartok, bár a korábban a Kalandot és az Adáshibát nálunk rendező Málnay Levente miatt talán nincs okom a félelemre. A két vendég főszereplő – Almási Éva és Kovács István – pedig garantálja, hogy nézőben sem lesz hiány, hiszen sok nagymama volt egykor szerelmes Bornemissza Gergelybe, akinek megformálóját most élőben is láthatják Szolnokon. Mindezek mellett a hatodik nagyszínpadi produkciót, Shakespeare A makrancos hölgyét tiszteletreméltó vállalkozásnak tartom, és őszintén szurkolok, hogy ne lógjon ki a remek sorból.

Előző cikk
Következő cikk

HOZZÁSZÓLOK A CIKKHEZ

Kérjük, írja be véleményét!
írja be ide a nevét

Megosztás:

Legfrissebbek

Hírlevél feliratkozás

spot_imgspot_img

További írások
Kapcsolódó

Csak a szépre emlékezik

Aki ismeri Papp Gábor Zsigmond legnépszerűbb filmjeit - a Budapest, a Magyar, a Balaton retrókat vagy éppen A szovjet levelezőpajtást - az nem csodálkozik azon, hogy a Bereményi kalapja című dokumentumfilmben is csak a szépre, a kellemesre emlékeznek a megkérdezettek és az alkotók.

Évadvégi hatos

Így kell egy évadot befejezni. A szolnoki Csoportterápia látszólag könnyed, vicces, zenés darab, a felszín alatt azonban megbirizgálja a nézők lelkét. A karaktereikben és az előadásban is lubickoló hat szereplő parádés alakítást nyújt. Indulhat a küzdelem a jegyekért!

Beszélnünk kellene róla

Az egykori szocialista vállalatok privatizációjáról és későbbi sorsukról, vagy éppen a rendszerváltás előtti, kvázi "rabszolgamunkáról" nekünk is ideje lenne filmeken (is) mesélni. A kisemberek szemszögéből. Még akkor is, ha nálunk A változás valutájához hasonló alaptörténet nincs.

Ne legyen véletlen!

Remélem, hogy a Véletlenül írtam egy könyvet című új, magyar, családi film nemcsak újabb nézőket csábít (vissza) a hazai mozikba, de sokakat rávesz az írásra is. Mert az írás az olvasással kezdődik, mindezek pedig elősegítik az értelmes beszélgetéseket. Ráadásul ez a film sok tekintetben szép is.