2025.08.27. (szerda)

Hídverés (3.): Pro és kontra

Hídverés (3.): Pro és kontra

Dátum:

Sorozatunk előző két részében két majdani Tisza-híd eddigi történetével foglalkoztunk. Az északi elkerülő úton épülő Tiszapüspöki híd 2017-re készülhet el, a második belvárosi híd ? jelenlegi tervek szerint a Csáklya utcánál ? pedig ki tudja, mikor. De mi szól az egyik, és mi a másik híd mellett.

A Szolnokot északról elkerülő, 41 kilométeres, 2×2 sávos körgyűrű megépítésének költségeit mai áron minimum 41 milliárd forintra tehetnénk, ha nem kellenem hidakat és felüljárókat is építeni. Igen, hidakat, hiszen a tervek szerint Tiszapüspökit délről kerülő, Szolnokot északról – nagyjából a Széchenyi lakótelep fölött – érintő, az abonyi elkerülőbe pedig valahol a régi 4-es csomópontjánál becsatlakozó útra nem csak egy hidat kell építeni.

 

Az egy híd öt

A Tiszapüspökinél építendő hídnak ráadásul nemcsak a folyó fölött kell átívelnie, hanem a tájvédelmi körzetnek számító ártéren is. Ráadásul úgy, hogy ott a legkisebb kárt tegye, és a legkevésbé akadályozza az árvizek lefolyását. Tehát nem túlzás azt mondani, hogy itt lényegében három hidat kell építeni: egyet a folyó fölött és egyet-egyet a két végén, az ártér felett. És ezzel még nincs vége.

Ha rápillantunk a térképre, jól láthatjuk, hogy legalább két holtágat, illetve a Millérnél lévő tavakat is kerülnie kell az útnak, továbbá a Millér-csatorna és a Zagyva fölött is át kell mennie. De legyünk optimisták, a holtágakat és a tavakat elkerülik a tervezők, de a csatorna és a Zagyva marad – igaz, ez utóbbi ugyancsak árterestől. Ez így már összesen öt kisebb nagyobb híd.

A belvárosi gyaloghíd építésekor az hangzott el, hogy egy közúti híd nem 1,5 milliárdba, hanem 15-20 milliárd forintba kerülne. Legyünk megengedőek, számoljuk olcsóbban! Az eredmény akkor is 70-75 milliárd ködül van a hidak esetében. Ami az úttal együtt már 110 milliárdra rúg. És ehhez jön még legalább egy felüljáró a Szolnok-Újszász vasútvonal fölött, illetve négy felüljárós kereszteződés a 32-es útnál, a besenyszögi útnál, illetve a 41 kilométeres szakasz két végén, ahol a jelenlegi 4-es úthoz csatlakozik majd az elkerülő. Ezekre még legalább 10 milliárdot számolhatunk, és nagyjából ugyanennyit tehetünk hozzá azon átkelők miatt, amelyeket a mezőgazdasági utak miatt kell majd megépíteni.

Szóval ér-e 130 milliárd forintot ez a megoldás? Mi mindenre lehetne elkölteni ezt a 130 milliárdot? Valóban megoldja Szolnok gondjait, ha elköltik ezt a 130 milliárdot? És tényleg elég lesz-e 130 milliárd? Mert ugye az útmentén kisajátítandó földek – valószínűleg egekbe szökő – árával még nem is számoltunk.

 

Csáklya utcai híd túloldala?

Vannak, akik azt mondják, ennyi pénzből megoldható lenne a Szent István-híd és a meglévő elkerülő út 2×2 sávosítása, plusz az új belvárosi híd is kijönne belőle, és még maradna is.

Az új belvárosi hidat a papírgyár belvároshoz közelebb eső végéhez, a Csáklya utcához álmodták meg. Ez azt jelenti, hogy ha a meglévő hídon elindulunk, majd a Szántó körúton végighaladunk, aztán a József Attila utcát is érintjük, lényegében egy körutat kap a város. Ami nagyon jól hangzik. De mi van a körút másik oldalán?

A Csáklya utcával szemben a Tiszaliget vége, az egykori KISZ-tábor található. Ha az új híd túlparti hídfője ide kerül, akkor a forgalmat a Tiszaligeten át kell vezetni, ami Liget halálával érne fel. Megszűnne pihenőövezetnek lenni, ugyanakkor alaposan felértékelődnének az itteni ingatlanok. És nem mellesleg, nem szűnnének meg a reggeli és a délutáni dugók a liget előtt és az úgynevezett ?százlábú? hídon.

Ha az új híd túlparti hídfője kicsit délebbre kerül, akkor a Liget megmenekül. Igaz akkor a Liget túloldalán lévő ártérre kell egy újabb hidat építeni. Ebben az esetben valahol a bevásárlóközpontok mögé érkezhetünk a hídról. Ezt a verziót látszik alátámasztani az Obihoz vezető 2×2 sávos út, ami nem hinném, hogy az áruházak miatt épült ki.

Persze ez a verzió is felveti a kérdést, hogy innen hogy jutnak tovább az autósok? Rávezetik őket a meglévő négyesre, valahol a Holt-Tisza-híd előtt? Avagy, a meglévő körforgalomra engedik rá, ami tovább csökkenti a szandai ingatlanok árát, hiszen végképp megöli a 442-es út forgalmát.

A meglévő Szent István-híd és a négyes elkerülő bővítése – 2×2 sávossá tétele – ellen szól, hogy ez a szakasz lényegében egy második városi híd és út. Hiszen, ha ránézünk a térképre, látható, hogy a várost elvágja Szandától és az ipartelepektől. Tehát, ha erre terelik a nagyobb forgalmat – ami a szélesítéssel járna -, akkor egy újabb közlekedési problémát venne a város a nyakába.

Tehát, lehet, hogy az északi elkerülőnél ezt olcsóbban úsznánk meg, de nem biztos, hogy a város problémái nem oldódnának meg.

Például a 32-es úton Északról érkező és a 442-esen Dél felé haladó kamionok okozta elviselhetetlen forgalom, avagy a szandaiak, a szajoliak, a falvaiak, az újfaluiak életét megkeserítő dugók. Erre a két problémára ugyanis sem a Tiszapüspökinél, sem a Csáklya utcánál tervezett hidak nem nyújtanak megnyugtató megoldást. Pedig Szolnok közlekedési problémái itt kezdődnek.

HOZZÁSZÓLOK A CIKKHEZ

Kérjük, írja be véleményét!
írja be ide a nevét

Megosztás:

Legfrissebbek

Hírlevél feliratkozás

spot_imgspot_img

További írások
Kapcsolódó

Szolnoki házak (46.): Vásárcsarnok – Piac

Egy új megyei első titkár és a prosperáló Mezőgép vállalat kellett ahhoz, hogy 26 évvel a Kossuth téri piac felszámolása után, mindössze négy és fél hónap alatt felépüljön a szolnoki piaccsarnok. A Heffer János tervezte, eredetileg 3200 négyzetméteres épület azóta Vásárcsarnokká bővült.

Utcasoroló (43.): Kápolna út

(VAKÁCIÓ) Nincs kétségem afelől, hogy ennek az utcának a helyén már háromszáz éve is kocsiút vezetett. Huszadik századi névváltozásai pedig ugyanúgy rögzítik a történelmünket, és a hozzá kapcsolódó világnézeti változásokat, mint régi és új házai. Kápolna, Prohászka, Sallai, Kápolna.

bSZ2011: Éljen a béke!

Emlékeznek a gyárak kerítéseit díszítő lelkesítő feliratokra? Tudják, hogy mi az összefüggés a Dízel, a Cukor, a Tomi és a Munkás között? Látták már a csempetörmelékből 1960-ban kirakott békegalambokat? Nem is olyan régi feliratok Szolnokon.

Utcasoroló (102.): Ahol megyünk a MÁV-ra

A vonala az egykori teherpályaudvar és a szolnoki állomás közötti összekötő sínpár ívét követi. Évtizedeken keresztül a sportlétesítményeiről volt híres, és ha minden jól alakul, az év végétől ismét emiatt hivatkozhatunk rá. Ez a Kolozsvári út aluljárótól az egykori 605-ös kertjéig tartó Véső utca.