2025.08.27. (szerda)

Két szolnoki könyvbe mondta

Két szolnoki könyvbe mondta

Dátum:

A Hatvanas előtt találkoztak először. Több mint három évtizede a Kadi büfé vendégei voltak, és Kukujára is emlékeznek. Bérczes László Mucsi Zoltán című beszélgetőkönyvében annyi a szolnoki utalás, hogy nem szolnokiaknak szóló lábjegyzetekkel kellene ellátni.

Többször hivatkoztam már arra, hogy Schwajda György második igazgatói mandátuma alatt lettem színházrajongó. Abban az időben, amikor a még Kerényi Imre által segédszínésznek szerződtetett Mucsi Zoltánból szép lassan a Szolnoki Szigligeti Színház vezető férfiszínésze lett. Persze, nem tudom felidézni, mikor és miben láttam először Mucsit a színpadon. Pontosabban mi az első szerepe, ami megragadt bennem. Talán a Rákóczi tér. Az azonban biztos, hogy A 301-es parcella bolondjában – mindkét darabot Schwajda írta és Szolnokon volt az ősbemutatójuk – már egyértelműen megvan az aggódó, apját a temetőben kereső, és nem éppen a vártak szerint megtaláló fiú szerepében. Miként számomra az is egyértelmű, hogy nekem a Godot-ra várva már örökre Mucsival, Pulcherrel és Kátay Bandi bácsival marad meg. Mire belevágtam az első újságomba, „Mucsizoli” – nekünk valamiért így állt a szánkra, mert akkor még nem volt Kapa – már a kiskoszosból éppen palotává váló szolnoki színház elvitathatatlan sztárja volt.

Az Európa Kiadó gondozásában megjelent 350 oldalas, róla szóló könyv több mint fele az indulásról és a szolnoki évekről szól. Onnan indítva, amikor a még a Vargában tanító, de már színházkritikákat is író Bérczes László kezébe nyomott az ismeretlen Mucsi Zoltán segédszínész egy a Verseghy Könyvtárból kölcsönzött Mrozek kötetet. Egészen addig, hogy másfél évtizedes szolnoki társulati tagság után a Szigligeti vezetőszínésze a fővárosba megy, hogy nem sokkal később egy ország Kapájává és Mucsijává váljon. És közben sorjáznak a bennem is élő előadások (A kastély), hangzanak el régen hallott (Turza Irén, Tóth Jocó, Mertz Tibor) vagy ma is köztünk lévő (Pulcher, Farkas Irén) nevek. Na meg olyan történetek, amiket csak a legszűkebb színházi emberek ismerhettek, így számomra igazi újdonságot jelentettek: a Rákóczi tér című darabbal párhuzamosan, a takarásban zajló disznóvágás, a mai Liliomfi étterem helyén lévő színészbüfében tartott úszóversenyek és a véget nem érő játékok. Helyi legendákkal – Kadi bácsi (Ignácz Kálmán), Kukuja (a színház néhai udvarosa), Berkics (a Mucsival egyszerre helyi sztárrá váló kosaras) – és persze helyszínekkel, amelyeket szerintem csak a szolnokiak – jobban belegondolva, a régi szolnokiak – ismernek. Hogy a Kőtövist ki ne felejtsem!

Bérczes László Cseh Tamásról és Törőcsik Mariról szóló, hasonló „műfajban” íródott könyvei is első osztályú, szerethető munkák. De nekem, akinek a színházi szemét tényleg az az időszak nyitotta fel, amikor Kapa még szolnoki színész volt, a róla szóló kötet a legfontosabb. Letehetetlen. Sokszor elképesztő és megkönnyezhető, máskor „arra én is emlékszem” hatású és nevettető. Persze csak részben a szolnokisága miatt. Mert azért ez a könyv mégiscsak a kortárs magyar színjátszás egyik vezető alakjáról, annak útkereséseiről, színházi kínlódásairól és sikereiről szól. Meg egy nagyon picit a családjáról, az érzelmeiről, a hétköznapi életéről. Na és legalább ennyire Bérczes Lászlóról, aki bár sokszor szemérmesen hallgatni próbál róla, de azért óhatatlanul kiderül, rengetegszer volt interjúalanya alkotótársa vagy életének olykor fontos alakítója és szereplője.

Persze, mindenkinek ajánlom a Mucsi Zoltánról szóló a könyvet, aki szereti és érteni akarja őt meg a magyar színjátszás elmúlt negyven évét. De szolnokiként nem tudok kibújni a bőrömből, és nem tudom nem kimondani: a szolnoki kötődésű Bérczes László ugyancsak szolnoki kötődésű Mucsi Zoltánról szóló könyve helytörténeti értékkel is bír, ezért minden Szolnok és/vagy a Szigligeti Színház iránt rajongó polcán ott a helye. Bízva abban, hogy valamikor egy szolnoki bemutatója is lesz. Mondjuk ott, ahol valaha kollégáit pontozta a főszereplő, vagy éppen megalkotta a Kadipoly című, azóta elveszett társasjátékot. Esetleg színházi apjával, Fodor Tamással. Vagy mindazokkal, akik Szolnokról segítették ennek a könyvnek a megszületését.

(Az illusztrácik a könyvből valók.)

HOZZÁSZÓLOK A CIKKHEZ

Kérjük, írja be véleményét!
írja be ide a nevét

Megosztás:

Legfrissebbek

Hírlevél feliratkozás

spot_imgspot_img

További írások
Kapcsolódó

A Vasúti Almárium egy csoda

Az állomás csarnokában található Szolnoki Vasúti Almárium Utasellátójára azért került ki a Zárva tábla, mert sokan be szerettek volna ülni. De a forgalmi iroda előtt is találkoztam olyannal, aki ott próbált informálódni. A legjobb dolog, ami a szolnoki állomáson az utóbbi években történt.

Köszönöm. Sokszor!

A 7 nap című előadás után, amikor a szereplők megkérdezték a nézőktől, kiből milyen érzelmeket váltott ki a darab, nem jelentkeztem, hogy sírtam. Fura lett volna azon a nézőtéren, ahol rajtam kívül egy őszülő halántékú férfi ült. Köszönet sok mindenért. Sokszor történjen még ilyen!

Mások élete

Ezen a héten a Tisza moziban egy nem is oly távoli, mégis különös világba csöppenhetnek, ha jegyet váltanak A második feleség című filmre. Szerintem nem lehet megbánni, még akkor sem, ha a végén sírni fog a lelkünk amiatt, hogy már az osztrákok is jobb filmeket készítenek, mint mi.

A mamánál és az unokánál

Kratochwill Georgina magyar irodalomban játszott eddigi szerepét legegyszerűbben Tőzsér Árpád verse alapján érthetik meg. Ám a versnek semmi köze sincs a Hol a pénz? című komédiához. Viszont ez így kellően érthetetlen. Tehát fussunk neki ismét a recenziónak.