2025.08.27. (szerda)

Megszűnik, ami nem is létezik

Megszűnik, ami nem is létezik

Dátum:

Úgy tűnik, a napokban megszűnik, azaz fizetőssé válik Szolnok legnagyobb P+R parkolója. Amit a tulajdonos oldaláról nézve megértek, szolnokiként viszont rettenetesen bosszant. Mert erősen összefügg az idén 42 éves vasútállomás, évek óta ígért korszerűsítésének az elmaradásával.

Ne keresse senki a térképeken Szolnok ma még egyetlen P+R – parkolj és utazz tovább! – parkolóját. Ilyen ugyanis hivatalosan soha nem volt a városban. Viszont a „rászoruló” városlakók – de azt hiszem, a környékbeliek is – nagyon hamar rájöttek, hogy a fizetős övezetek közé ékelődött Interspar parkoló kiválóan alkalmas ilyen célra. Merthogy az a parkoló magánterület, így ott nem kell a parkolásért fizetni, tehát aki vonattal megy tovább, akár egész napra is az áruház előtt hagyhatja szabályosan és ingyenesen az autóját.

Akik az elmúlt napokban jártak az Interspar parkolójában, azok talán már sejtik, minderről hamarosan csak múlt időben beszélhetünk. Ha pontosak az információim, néhány nap múlva csak két óra lesz ingyenes a lassan elkészülő sorompón belül, hosszabb parkolás utána pedig lehet a kasszához fáradni.

Az áruház oldaláról, de vásárlóként is meg tudom érteni a döntést. Az alternatív P+R funkció illetve a nemrég felépült gyorsétterem miatt alig maradt hely azoknak, akiknek eredetileg ez az autótároló épült. A vásárlóknak. Akik, ha nem tudnak normálisan megállni a bolt közelében, akkor szép lassan átszoknak azokhoz a konkurensekhez, aki előtt kényelmesen megállhatnak.

Azt a vitát ma már felesleges megnyitni, hogy bő évtizeddel ezelőtt milyen feltételekkel is lett a város ifjúsági sporttelepének helyén áruház. Hol vannak már azok a menedzserek? Képviselnek-e még azok a képviselők? Nyugodtan felidézhetjük a pesti kurva és a rendőrfőkapitány párbeszédét, hogy legalább nevethessünk.

Annál a problémahalmaznál azonban érdemes egy kicsit elidőzni, hogy az Interspar megnyitása óta eltelt bő évtizedben történet-e valami P+R tekintetében a környéken, netán a városban. Vagy hány új parkolóhely épült a vasútállomás közelében ebben az időszakban? És a kettő között milyen összefüggés van, és vajon mi fog történni egy viszonylag nagy, ingyenes parkoló eltűnése a környéken. Gondolkodott ezen valaki? Avagy ismét csak megrántjuk a vállunkat, hogy magántulajdonról született döntés, amit a város nem befolyásolhat, amihez Szolnoknak immár semmi köze. Azaz magunkat is becsapva megpróbáljuk megúszni a problémát.

Ami ettől még probléma marad. Ugyanis a vasútállomás környékén – bár hely lenne bőven – az elmúlt tíz évben egyetlen új parkolóhelyet sem alakítottak ki. Lehet, azért, mert lassan ennyi ideje megy az ígérgetés Kelet-Európa legnagyobb balkáni vasútállomásának a felújításáról. Amihez kapcsolódva talán épülnének P+R parkolók is. Miként Szolnoktól Pestig és Békéscsabáig sorra alakítottak ki ilyeneket. De a tervekre, meg a majdra nem lehet ma parkolni. És ahogy elnézem, a következő három-öt évben sem.

Mit lehet tenni? Azon kívül, hogy nem beszélünk a problémáról vagy valamelyik Révai tanítvány lenyomja a propagandát, hogy de Szandán mennyi új parkolóhely épült.

Az egyik lehetőség, hogy nem kell autóval járni. Egyetértek, de akkor ne csak azok alól húzzuk ki az autót, akik nem tudnak Szolnokon dolgozni, bizonyos ügyeket elintézni, orvoshoz menni, vagy csak nincs kedvük a 4-es halálúton kockáztatni. Netán lehet parkolójegyet vagy bérletet venni. Igaz, csak ha nem épült több parkolóhely, viszont hirtelen több autót szeretnének a város lakói az állomás környékén lerakni, akkor sokan hoppon fognak maradni, és joggal lesznek dühösek. Avagy azonnal kezdjünk hozzá az állomás átépítéséhez. Azt hiszem, jelenleg több esélyünk van gyalog eljutni a Holdra, mint a város éves költségvetésének minimum négyszeresébe kerülő, iszonyatos felfordulással járó projektbe belekezdeni. Arról nem is beszélve, hogy még ha holnap el is kezdődne a munka, legalább két évig nem segítene a parkolási gondokon.

Nem marad más lehetőség, mint néha a választópolgárok érdekeit – jó közérzetét – kicsit előtérbe helyezni. Azaz, mondjuk megszűntetni a parkoló zónákat az állomás környékén. Netán villámgyorsan új parkolóhelyeket kialakítani. Netán P+R területeket kijelölni. Mondjuk a Jósika úti lakótelep és a vasút között – ahol ma olykor buszok parkolnak -, netán a Liget utca és a sínek közötti területen, ahol ma maximum kutyákat sétáltatnak. Ez utóbbiakat például egyetlen nap alatt ki lehetne jelölni, és még néhány közmunkásnak is feladatot adna az ingyenes parkolást biztosító vasúti jegyek ellenőrzése.

Van, aki hiányolja belőlem a jóindulatot. Tessék! Ne mindig velem legyen a baj. Hinni akarom, hogy amit fentebb leírtam, a képviselőinknek már rég eszébe jutott, és mire leereszkedik a fizetősorompó az Interspar parkolójában, a József Attila út, vasútállomás, Thököly út határolta háromszögben ideiglenesen megszüntetik a fizetős parkolókat, és már építik is a város első P+R parkolóját.

HOZZÁSZÓLOK A CIKKHEZ

Kérjük, írja be véleményét!
írja be ide a nevét

Megosztás:

Legfrissebbek

Hírlevél feliratkozás

spot_imgspot_img

További írások
Kapcsolódó

Tócsát a járdákra?

Ha Szolnok belvárosában egy ereszcsatornából a járdára kifolyt és megfagyott víztócsán nem estem volna hanyatt, talán nem foglalkoznék azzal, hogy egy európai városban hol a helye a tetőkről lefolyó csapadékvíznek. Főleg, hogy Szolnokon is van példa az esővíz kulturált elvezetésére.

Múlt- és illúziórombolás

Nem történt semmi. Csak szegényebbek lettünk egy régi szolnoki házzal, és egy új szolnoki illúzióval. Mindezek következtében pedig robogunk tovább azon az úton, amin az épített örökségünket és a saját múltunkat pusztítjuk. Amihez már az új közgyűlésnek is köze van. Egyes. Ülj le fiam!

2010: Bringás kesudió

Valaki feldobta, hogy a járdán bringázókat hamarosan büntetni fogja a rendőrség. Eddig is megtehette volna. Ám a semmiből most lett hír. A téma nagyjából annyira fontos, mint a nyolcvanas években a kesudió körül kialakult vita az És-ben. Tehát szóljunk hozzá.

Kié ez a város?

A Szapáryn fatörzsre szegezett több hónapos plakáton már csak magamban pityergek. A szemben rendszeresen tilosban parkoló luxuskocsikon viszont fel sem húzom magam. A házak és boltok előtt térdig érő gaz pedig természetes lett. A betartatlan szabályok igénytelenné és beletörődővé tesznek.