2025.08.27. (szerda)

Nagy-fenék és hibák

Nagy-fenék és hibák

Dátum:

Nagy-fenék, Katona-kút, Fekete-halom, Cukrász-dűlő, Kertészet. Szolnok részei, amelyeket hol feltüntettek korabeli térképeken, hol nem. Persze fenntartásokkal is kezelhetjük a szocialista időkben készült térképeket, mert a szobrok megnevezése se mindig ment. Érdekes utazás 1980-ban.

Szolnok 1980-as térképével, pontosabban az azon jelölt vendéglátóhelyekkel korábban már foglalkoztam, de egyszerűen nem tudom megállni, hogy nem böngésszem tovább a „kékfedelűt”. A térképet a Szolnok Városi Tanács V. B. (nem Világbajnokság, hanem Végrehajtó Bizottság, azaz a testület mellett működő apparátus) megbízásából a budapesti székhelyű Cartographia nevű vállalat adta ki 20 ezer (!) példányban. A 9 forint 50 filléres áron – akkor majdnem 10 gombóc fagyi ára – megvásárolható térkép tartalomfelvétele tehát a hetvenes évek utolsó évében történhetett, amit az is bizonyít, hogy a vízügyi szakközépiskolának épült Ady Endre úti intézményben már a Kereskedelmi és Vendéglátóipari Főiskola kihelyezett tagozatát rögzítették. Mindez azt is jelenti, hogy addigra befejeződtek a város 900 éves évfordulójához kapcsolódó jelentős átépítések, már csak az Árkád hiányzik erről a rajzról, és természetesen a Széchenyi-lakótelep sincs még teljesen kész. Nem véletlen, hogy elnevezése alá zárójelbe odakerült az „épülő” kifejezés.

Sokkal érdekesebb persze a Nagy-fenék kifejezés, amivel más szolnoki térképeken eddig nem találkoztam. Leginkább talán azért, mert az amúgy üres Szandai-nagyrét vagy lemaradt az ábrázolásokról, vagy információs bokszok kerültek a helyére. A Tisza által három oldalról, szinte félszigetszerűen közrefogott, Szolnok többi területének majdnem a felét kitevő méretű, a 4-es út déli elkerülő szakaszának megépítéséig háborítatlan terület középső, legmélyebben fekvő részét nevezhették Nagy-fenéknek. Minden bizonnyal ezért is kerültek a felirat mellé nádas, mocsaras helyre utaló térképjelzések. Őszintén megmondom, eddig nemcsak erről a névről nem hallottam, de azt se tudtam, hogy a Szandai-nagyrét mellett egy Szandai-rét is létezett/létezik, mégpedig a városrész déli végénél, ott, ahol a Tisza a legközelebb kerül a házakhoz.

Meglepő módon nem ezek az egyetlen, régies területnevek ezen az 1980-as térképen, miközben a korábbi kiadványokon nem mindegyik név szerepelt, azaz érdekes kérdés, hogy a rajzolók milyen forrásból dolgozhattak. A Katona-kút és a Fekete-halom elnevezésekkel most találkoztam először. Előbbi tulajdonképpen a buszközlekedési vállalat Nagysándor József utcai telephelye mögötti terület. Utóbbi pedig ugyanennek az utcának a másik oldala a Téglagyári úttól a Zagyvarékas felé vivő út irányában. Szintén nem találkoztam még a Partoskápolna és a Téglagyári út között MÁV-telep megjelöléssel máshol, és gyanítom, ez inkább a rendezőpályaudvarra akart utalni. A Pletykafalu, a Meggyesy-telep (máshol i-vel a végén) felbukkan egyéb térképeken és kiadványokban is, itt inkább az az érdekes, hogy erre a térképre miért kerültek rá ezek a második világháború előtti, és 1980-ban talán már nem nagyon használt helyjelölések.

Persze érdemes ezt az 1980-as térképet is kellő kritikával kezelni. Korábban is utaltam rá, hogy a magyar és a szovjet laktanyák helyét nagyon ügyesen elrejtették a rajzolók a turistának álcázott kémek elől. Ennél sokkal meglepőbb – bár nem is ez a jó kifejezés -, hogy a 68-as gyalogezred 1959-ben a Kossuth térről az Eötvös tér sarkára paterolt obeliszkjét sikerült első világháborús emlékműként jelölni. Ehhez képest egészen aprócska hiba, hogy a Szabadság tér közepén lévő emlékműből 1848-as szobor lett. Abba pedig talán kár is belekötni, hogy az SZTK előtti Szovjet hősi emlékmű ugyanúgy Felszabadulási lett, mint a Tiszaliget bejáratánál akkor még álló, felállításakor Fáklyavivő címmel illetett alkotás. Bár nem hinném, hogy ezek a „téves” elnevezések akkoriban sokakat zavartak, vagy tömegek szerették volna térkép alapján megkeresni a Szovjet hősi emlékművet, amit amúgy ez a kiadvány csak a temetőben jelölt.

Azt hiszem, nem túlzás azt mondani, hogy ezek a régi térképek ugyanúgy a múlt és egy kor lenyomatai, mint a velük egykorú képeslapok. Érdekes bogarászni őket, és mondjuk, azon gondolkodni, hogy az 1980-ban még biztosan létező tiszaligeti hadipark miért nem került rá a rajzra, miközben a Csónakázó-tó végének tekinthető Modellező-pálya meg igen. Vagy, hogy a fenében lehetett legalább 15 éven át terv az új köztemető a debreceni vasútvonal töltése és a Besenyszögi út találkozásánál, ha soha sem épült meg. Ja! És, ha valaki tudja, hogy valóban volt-e piac az Ady Endre út elején, a Tabán sarkánál, az majd árulja el, mert ezzel is csak ezen a térképen találkoztam eddig!

HOZZÁSZÓLOK A CIKKHEZ

Kérjük, írja be véleményét!
írja be ide a nevét

Megosztás:

Legfrissebbek

Hírlevél feliratkozás

spot_imgspot_img

További írások
Kapcsolódó

Utcasoroló (50.): Körte utca

Sorozatom jubileumi darabja talán nem is egyetlen szandai utcáról szól, hanem sok olyan közterületről, amelyek a hatvanas-hetvenes-nyolcvanas években alakultak ki Szolnok körül. És egy kis pátoszt megengedve: tiszteleg azok előtt, akik a szántóföldekből várost teremtettek.

Évtizedes októberek

Önkiválasztós módszer, manekenek és szalagkazettás magnetofon. Csak pár évtizedes szavak és kifejezések, amelyek Szolnok 60, 50 és 40 évvel ezelőtti múltjában bukkannak fel. Amikor épült az új Tisza-híd, megakadt a Vízügyi székház kivitelezése és elfogadták a Centrum sarok beruházási tervét.

Utcasoroló (75.): A legnagyobb magyarról

Szolnok legfiatalabb és talán leghosszabb körútja, ahol a város lakóinak harmad naponta megfordul. Először neve sem volt, aztán egy kommunista miniszterelnökről keresztelték el, 1990 óta pedig a legnagyobb magyar nevét viseli. A Széchenyi lakótelep 2,2 kilométeres gyűjtőútja.

Utcasoroló (62.): Mindig M utca

NYI: Vajon mivel lehetett indokolni a Kádár-kor hajnalán, hogy Szolnokon mégsem viselheti egy utca az éppen aktuális szovjet hadügyminiszter, az SZKP legfőbb döntéshozó szervében is ott ülő katona nevét. Hogy 13 évvel korábban miért nevezték el róla a Mária utcát, nagyjából érthető.