2025.10.14. (kedd)

Örökre itt áll teljes úti kosztümben

Örökre itt áll teljes úti kosztümben

Dátum:

Keresek egy képet. Majdnem negyven éve készült Velemben, apai nagyanyám és Törőcsik Mari mosolyognak rajta egymásba karolva. "Itt állok teljes úti kosztümben..." Amikor felöltözve várok a többiekre, hogy végre induljunk, gyakran mondom ezt, közben belül Törőcsik Marit hallom.

Bár néhányszor találkoztunk, persze, hogy nem volt személyes ismerősöm. Mégis most jövök rá, hogy része volt, és marad is életemnek. Az én Törőcsik Marim.

Azon a nyáron, 1983-ban, a Kőszeghez közeli Velemben kirándult a kiterjedt család: nagyszülők, nagybácsik, unokatesók. És egyszer csak az aprócska falu főutcáján szembe jött egy végtelenül egyszerű, mégis feltűnően elegáns, napszemüveges nő, fonott kosárral a kezében. Nem értettem, hogy apai nagyanyám és nagyapám miért jött hirtelen lázba. Igazán csak arra eszméltem, hogy már azzal a számomra akkor még ismeretlen nénivel beszélgetnek, akinek fülig ér a szája, úgy mosolyog. Majd egyszer csak nagyanyámmal egymásba karolnak, nagyapám meg sűrűn kattintgat a Yashica-jával.

Azóta tudom, hogy kicsoda Törőcsik Mari. Pontosabban akkor kezdtem el tudni, felfedezni, megismerni, és magamban építgetni az én Törőcsik Marimat. Aki ott mosolyog valamelyik családi fotóalbumban a több mint húsz éve halott nagymamám oldalán.

Azt hiszem, éppen az Osztrigás Miciben játszott Szolnokon – akkor még bejáratos voltam a Szigligeti titkárságára -, amikor újra láttam civilben. Ott ült az igazgatói előszobában, egy fotelban, mint egy apró, törékeny kis madárka. Hirtelen hihetetlen volt, hogy ugyanazt az embert látom, aki esténként a színpadon azt a házsártos, de férjét imádó öregasszonyt is úgy játssza, mint egy díva, amikor szerepe szerint összetört, akkor is majdnem felrobban körülötte a színpad.

Ebben az előadásban hangzott el többször is az „Itt állok teljes úti kosztümben…” sor, amit aztán – most már több mint negyedszázada – mindig elmondok, amikor a családból bárkire, felöltözve várnom kell. Kimondom, a többiek az én hangomat hallják, de a fejemben Törőcsik Mari beszél, és azonnal ott áll abban a halványszürke kosztümben, senki máséhoz nem hasonlítható mosolyával.

És most jut eszembe, hogy éppen három évtizede ő volt Szellemfi a jellemszínész, a Taub János rendezte Liliomfiékban. Abban a darabban, amivel újra megnyitotta kapuit a Schwajda György irányításával teljesen újjávarázsolt Szolnoki Szigligeti Színház. De hirtelen beugrik a Száz év magány és A hegedűs a háztetőn Goldéje Gregor József oldalán. Meg a Micsoda útjaim lemez. Sőt, mennyire imádom a Ludas Matyinak azt a hangjáték változatát, amit természetesen Schwajda írt, és amiben Törőcsik Mari Matyi anyjának a hangja. Vagy ott van a Csapd le csacsi, amiben Pap Vera anyukáját, Gáspár Sándor anyósát alakítja, aki megjön a levesnek valóval, a film végén pedig egy fanyar mondattal legyint a férfiakra meg a politikára.

Meghallhatott. Távozhatott az élők sorából. Csak a fejemből nem fog. Amíg élek, addig nekem Törőcsik Mari is él. Sőt, amíg van kinek mesélni róla, az én Törőcsik Marim majd engem is túlél. És ez bíztató.

Megosztás:

Legfrissebbek

Egy év

Mellé ment

Kinek az oszlopa?

Buborékfújók

Hírlevél feliratkozás

spot_imgspot_img

További írások
Kapcsolódó

Mellé ment

Egy film attól még nem jó, hogy kis költségvetésű. Az sem biztosíték semmire, hogy a sztori színházban működött. És sajnos a korábbi Oscar-díj sem garancia semmire. Mindez nem egykutya.

A szavak ereje

Avagy képek egy romantikus szerelmi négyszögről, meg monológok a B oldalt kezdő bús férfitól. Szolnokon színházi előadás olyan remekül még biztos, nem kezdődött, ahogy a Cyrano indul.

Nagymama, mesélj!

Miről? Az életedről. Aminek felnőtt évtizedeit Szolnokon töltötted, így emlékezhetsz arra, milyen volt, miként változott ez a város a múlt század közepe óta. Bagdi Eszter példamutatása.

Benne vagyunk a TV-ben

Nem tudom, emlegették-e már annyiszor Szolnokot tévésorozatban, mint az RTL Bróker Marcsi szériájának első részében. Az alkotók nem akarták letagadni, hol játszódik a történet.