2025.08.26. (kedd)

Rollerrend kellene Szolnokon (is)

Rollerrend kellene Szolnokon (is)

Dátum:

Hol és hogyan helyezhető el egy használaton kívüli elektromos roller Szolnok közterületein? Erre az egyszerű kérdésre kellene egyértelmű helyi szabályozással felelni, majd azt szigorúan betartatni. Még azelőtt, hogy az egyébként hasznos "jószágok" valamelyike komolyabb bajt okoz.

Rossz helyen magára hagyott elektromos roller okozott már halálos balesetet például Németországban. Miként Magyarországon is volt már rá példa, hogy ezek a néhány éve bérelhető eszközök kisebb-nagyobb galibát – olykor törést, zúzódást, karosszériahorpadást – okoztak közutakon, zebrákon, járdákon és kerékpársávokban. Nem kell nagy jóstehetség ahhoz, hogy csupán a nagyszámok törvénye alapján azt mondjuk, egy-két szolnoki baleset bekövetkezése is már csak idő kérdése. Persze, még mielőtt ezek megtörténnek, preventív jelleggel lehetne rendezni a bérrollerek használatának és utcai tárolásának szolnoki szabályait, amivel esetleg komolyabb bajoktól óvhatnánk meg helyieket vagy ide látogatókat.

Az elektromos rollerek közlekedésének szabályozása – az újabb jogalkotói ígéretek szerint – ezen az őszön megtörténhet. Augusztus közepén azonban még csak találgatni lehet, hogy ezen a téren Magyarország a viszonylag szigorú német mintát követi – 14 éves korhatár, sebességlimitek -, netán a skandináv éjszakai szabályokat is beépíti az új KRESZ-be, avagy csak egy tessék-lássék megoldás születik, leginkább a szolgáltatók zsebének érdekei szerint. A KRESZ módosításától azonban hiba lenne azt is várni, hogy megoldja a használaton kívüli bérrollerek elhelyezésének, tárolásának, lerakásának a problémáját. Azt gondolom, ennek rendezése települési hatáskör, azaz az elektromos rollereket nagy örömmel befogadó önkormányzat feladata.

Hol és hogyan tárolhatja, kínálhatja ezeket az eszközöket a szolgáltató? Más városok sajtótermékeit olvasgatva úgy tűnik, mindenütt az össze-vissza elhagyott és szétdobált bérrollerek jelentik a legnagyobb gondot. Az újságcikkek alapján a szolgáltató erre kétféle választ szokott adni. Egyrészt még kísérleti szakaszban van a rollerek bevezetése, azaz ki kell tapasztalni, hol veszik fel vagy rakják le szívesen a járműveket a helyiek, és majd csak ezt követően tudnak dönteni a mindenkinek ideális tárolóhelyekről. A másik, hogy szerintük még nem alakult ki az elektromos rollerek használatának a kultúrája, ami magyarra fordítva szerintem annyit tesz, hogy mindenről a „bunkó” felhasználó tehet. Nem tudom, hogy a lovaskocsi, az autóbusz és a taxi használatának kultúrája mennyi idő alatt alakult ki, miként azt sem, az egykori szolgáltatók milyen edukatív programokkal igyekezték segíteni az embereket a tanulásban. A magam részéről inkább azt gondolom, hogy ezek a kifogások ócska PR-dumák, amiket ott lehet beadni, ahol valamiért hagyják.

Az elektromos bérrollerek tavaly júniusi szolnoki megjelenésekor a szolgáltató és a városháza azt ígérte, hogy „nem lehet majd akárhol lerakni a rollereket”. A bemutató sajtótájékoztatón az is elhangzott, hogy hatvan parkolópont lesz a belvárosban, ami a nagyjából 250-300 darabos flottát kiszolgálja. Sőt, arról is szó volt, hogy lesznek az elektromos rollerek elől elzárt területek, ahová nem lehet behajtani az 55 forintos percdíjjal működő eszközökkel. Na, most vagy én tévedek, vagy egész Szolnok tele lett szórva parklópontokkal. Nekem legalábbis úgy tűnik, Szolnokon bárhol és bárhogyan le lehet tenni ezeket az eszközöket. Büntetlenül.

Találkoztam már elhagyott bérrollerrel a Tiszaliget körgátján lábszárig érű fűben. Nem vagyok biztos abban, hogy ott erre számítani kell. Futottam már bele ilyen szerkezetbe a Templom utcán, a járdán keresztbe – értsd: a járda két széle közé – állítva úgy, hogy amellett nemhogy babakocsival, kerekesszékkel, de egészségesen két lábbal se nagyon lehetett elférni. Szerintem senki sem úgy indul el otthonról, hogy belekalkulálja a járdák rollerektől való megtisztítását. És hosszan sorolhatnám a saját példáimat a Sütő utcai óvoda hátsó bejáratánál hagyott rollertől kezdve, a Tiszavirág-híd Liget felőli felhajtóján, a beláthatatlan kanyarban hagyott eszközön át a teljes parkolóhelyet elfoglalók környezetbarát masinákig. Miközben nem találom a választ a kérdésemre: miért a rollereket nem használóknak kell az elhagyott rollerekre figyelniük és adott esetben azokat eltakarítaniuk? Fizetett alkalmazottjai vagyunk az egyébként a helyi tömegközlekedésnek, a szolnoki taxisoknak, a kerékpár- és roller üzleteknek a város által támogatottan konkurenciát teremtő cégnek? (Mondjuk arra is kíváncsi lennék, hogy mennyi helypénzt fizet nekünk – a város az enyém is – ez a szolgáltató?)

Szerintem, hiba lenne belemenni abba, hogy mindenről a felhasználók tehetnek, mert ha normálisan használnák a bérrollereket, nem lenne semmi probléma. A felhasználók és a tőlük pénzt beszedő vállalkozós kapcsolata kettőjükre tartozik. Szolnok városa a lakói nevében egy bizonyos céggel állapodott meg az elektromos bérrollerek szolgáltatásának a bevezetéséről. Mivel azonban úgy tűnik, ez a szolgáltató nem képes a dolgát úgy végezni, hogy másokat azzal ne zavarjon, a városnak kell olyan helyi szabályt hoznia, aminek betartását a partnerén, azaz a szolgáltatón kéri számon. Azaz mondjuk azt, hogy elektromos rollerek csak a kijelölt pontokon rakhatók le és vehetők fel. Avagy, a nem megfelelő helyen felbukkanó rollerek után napi helypénz fizetendő, ráadásul az ilyen eszközöket a városnak jogában van ugyanúgy elszállítani, mint a tilosban parkoló autókat, aztán meg büntetéssel megfejelt tárolási díj ellenében visszaadni. De szankcionálható az is, ha járda, parkolóhely, közút, kerékpárút használatát akadályozza egy elektromos roller, miként szankcionálható a közterületre illegálisan lerakott építőanyag, szemét, rossz autó is. Hogy a szolgáltatóra kirótt, súlyos büntetéseket a cég miként hajtja be a bérlőin, az legyen az ő kihívása.

Szolnok városa szerintem annyiban legyen jó fej, hogy ha már az elektromos rollereket a környezetvédelemre hivatkozva fogadta be, akkor a nem megfelelő tárolásukból befolyó büntetéseket is ilyen célra fordítja. Mindez csak szándék kérdése. Meg egy képviselőtestületi előterjesztésé és szavazásé. Aztán meg akcióba léphetnek a bátor közterületesek vagy akár a parkoló ellenőrök, hogy érvényt szerezzenek a helyi törvénynek. Tőlem aztán bárki parádézhat a probléma megoldásával, sőt egy idő után azzal is, hogy csak helyi jogszabályunk van, mert az olyan jól edukálta a szolgáltatót, hogy eltűntek a városból az olykor vároképet is rondító, magukra hagyott, szétdobált bérrollerek.

Előző cikk
Következő cikk

HOZZÁSZÓLOK A CIKKHEZ

Kérjük, írja be véleményét!
írja be ide a nevét

Megosztás:

Legfrissebbek

Hírlevél feliratkozás

spot_imgspot_img

További írások
Kapcsolódó

Kamionok előtt nyitva

Miért közlekedhetnek nyergesvontatók és több tonnás pótkocsis szerelvények a Szapáry és Templom úton? Mi lehet az oka, hogy a belváros útjait kamionok szánthatják fel büntetlenül? Néhány táblával milliárdokat spórolhatnánk.

Ez a hajó elment (5.): Innováció közösen

Tegyük fel, holnap megjelenik Szolnokon egy befektető, aki akár nálunk is létrehozna 200 irodai - programozóknak, banki ügyintézőknek - munkaállomást, ha nagyon gyorsan alkalmas épületet és vagy 50 minőségi lakást mutatunk neki. Ilyenkor lenne jó egy közérdekű ingatlankataszter.

Szolnoki, közlekedési pillangó

A jelenlegi ingyenes parkolás okozta állapotok előrevetítik, hogy milyen lehet Szolnok a jövőben, ha nem kezdünk el időben a város közlekedésfejlesztéséről gondolkodni. Abban hinni, hogy az M4-es körgyűrű majd mindent megold, tévedés. Egyetlen építkezés boríthatja a kényes egyensúlyt.

Áthajtás a Kossuth téren

Szolnoknak a negyvenes évek vége óta nincs főtere, és szerintem a Kossuth tér nem is lesz az, ha újra és újra felmerül az autóforgalom előtti állandó megnyitása. Vannak esetek, amikor érthető a tilalom feloldása, olykor én is áthajtok rajta, de mindenkit győzködnék arról, hogy ne tegyük. Sőt!