2025.08.27. (szerda)

Senki többet harmadszor? De!

Senki többet harmadszor? De!

Dátum:

Harmadik alkalommal gyűlnek össze Szolnokon veterán szovjet járművek. A guruló "múzeum" augusztus 5-én az OBI parkolójában várja a látogatókat. A szervezők előtt tisztelegve néhány emlék szovjet autókról, régi szolnoki képek alapján.

A Kossuth, a Boross és a Ságvári körút kereszteződésében (1. kép), szerintem 1970 körül fekete M 24-es Volga közelít felénk, míg a vasútállomás irányába – nekünk háttal állva – egy AB-s rendszámú GAZ terepjáró várja a lámpa váltását.

Ez utóbbi típushoz személyes emlékek fűznek. Ilyen GAZ-okat ugyanis nemcsak a honvédség és a rendőrség használt, de például a magyar mezőgazdaság is. Lévén, szüleim agrármérnökként dolgoztak, mondhatom, a hetvenes-nyolcvanas években jó pár GAZ – minden változat – elkoptatásában részem volt. A kedvencem azonban az ezen a képen is látható „parancsnoki” GAZ volt, aminek a bal és a jobb oldali ajtaja eltérő formájú, és amint itt is látható, pótkerekét oldalra szerelve hordta.

A mából visszatekintve két különlegességre emlékszem a GAZ-okkal kapcsolatban. Az egyik az ajtókról leszerelhető ablakok, amiket ormótlan, füles csavarokkal lehetett rögzíteni pár perc leforgása alatt. A másik, az osztott szélvédő közepére szerelt ablaktörlő motor, ami halk nyekergéssel küzdött a lapátokkal, meg velem, aki a jobb első ülésről csak ezt kapcsolgathatta. Ja, és még el nem felejtem! Gyerekként egy ilyen csőrös GAZ külsején, motorházán, ponyváján mászkálni elképesztően jó szórakozás volt, amiben a kívül lévő pótkerék nagy segítséget jelentett.

A lassan négy évtizedes fotón egy fekete M24-es Volga jön felénk. Talán nem túlzás azt állítani, hogy ezek voltak a szocializmus Mercédeszei. Bár magánszemély nem nagyon vehetett belőle. Emlékszem, évekig csodálattal néztem a közelünkben lakó családot, akiknek egy Volgájuk volt, igaz, azóta se látott kanárisárga színben. Hogy honnan vehették, rejtély. Mert a Volgákat a párt- és az állami vezetők, meg a nagyobb cégek irányítói használhatták, általában sofőrök közreműködésével. Illetve néhány szakadt kombit a maszek zöldségesek.

Én már csak a kilencvenes évek elején ülhettem egy ilyenben. Akkoriban, amikor éjszakánként tömött sorokban vitték a kivonuló szovjet csapatok után az nálunk levetett, szedett-vedett, sokszor kivilágítatlan Volgákat. Mit nem adnék ma egy ilyen fekete csodáért! Remélem, a vasárnapi találkozón legalább egyet megérinthetek.

Ennél jobban csak egy korábbi Volgának tudnék örülni. Olyan M21-esnek, amilyenek ezen a másik, korábban már közölt képen (3. kép), az egykori járási tanács közelében láthatók. Nem akarok túlzásokba esni, de a nyitott Skoda Felícia után ez volt a szovjet tábor legszebb vonalvezetésű autója. (Na jó, a háromlámpás, púpos Tatrák még beelőzhetnek.)

A képet nézegetve azért érdemes egy pillanatra elmélázni azon, hogy nagyjából a hatvanas évek végén micsoda forgalom hömpölyöghetett a 4-esen. Mivel a képen látható autók állami tulajdonúak lehettek, nem hiszem, hogy hétvége miatt vannak ilyen kevesen a Kossuth úton. És mindehhez képzeljük hozzá, hogy azok a veterán szovjet járművek, amelyek a mostani hétvégén Szolnokra érkeznek, legalább akkor feltűnést keltettek volna a hatvanas évek végén is, mint napjainkban. A magyar motorizáció ugyanis a hetvenes évek második felére ugrott meg igazán, a többség akkor vehette meg élete első, saját autóját.

Például mi is egy 1200-as, vajszínű Zsiguli képében – egy hasonló látható talán bordóban a múzeum előtt készült fotón -, amit aztán kilenc évig használtunk, merthogy 4 évet vártunk a következő autónkra, ami már egy Lada volt. Az első Zsiga azonban még 9 évesen, a négytagú családdal, megrakott tetőcsomagtartóval is tudott 160-at az M7-esen. Igaz, mivel az első szériákból származott, több darabja is még a FIAT-tól származott. A legbüszkébb egyébként akkor voltam a Zsigánkra, amikor 1978-ban Románián keresztül utaztunk vele Bulgáriába. A Daciákkal teletömött Romániában úgy megbámulták az autónkat, mint mi a Balcsinál a nyugat-németek Mercijeit meg Bogarait. Volt, aki még beszélgetni is leállt velünk, hogy ez meg milyen autó.

Ha nem is pozitív értelemben, de a maga nemében mégis csodának számított nagyapán Zaporozsece (a mellékelt fotón a Zsiguli mögött). Rengeteg legenda keringett a „Zápor Jóskák” körül, amelyek közül a harckocsi indító motoros biztosan nem igaz. Az viszont tény, hogy ez volt az egyetlen modell, amit már a hetvenes években is szinte utána dobtak a vevőknek. Nagyapám, aki hatvanon túl szerzett jogosítványt, zseniálisan hajtotta a fehér Zapit, aminek a hangja messziről jelezte közeledését. Gyerekként, telente a hátsó ülés sarkába szerettem behúzódni, ahol ömlött a motorból a meleg. Bízom benne, hogy a Szolnokon nem régiben elkészült OT-s Zapi is ott áll majd a III. Szovjet Járművek Találkozóján az Obi parkolójában.

Előző cikk
Következő cikk

HOZZÁSZÓLOK A CIKKHEZ

Kérjük, írja be véleményét!
írja be ide a nevét

Megosztás:

Legfrissebbek

Hírlevél feliratkozás

spot_imgspot_img

További írások
Kapcsolódó

Parkolószámolás

A szolnoki közterületi parkolók kialakítására alkalmas terület nagysága adott, a legtöbb utcában már nem növelhető. Az autók száma, a parkolni vágyók mennyisége azonban folyamatosan növekszik. De talán vannak matematikailag megoldható problémák. Végezzünk el néhány egyszerű műveletet!

Menj a tetőre fel!

Szolnokon is vannak helyek, ahová soha sem, vagy csak ritkán juthat el (fel) a városi polgár. Az Agóra idén 42 éves Aba-Novák szárnyának nézők fölötti része is ilyen. A Tourinform szervezésében, Szőllősi Judit vezetésével azonban szeptember végén felmehettem az épület tetejére. Galéria.

Parkerdei túra

A Széchenyi parkerdőben való "túrázásnak" szolnokiként minimum két előnye van. Egyrészt a közelsége, hiszen a belvárosból akár gyalog is elérhető. Másrészt nincsenek emelkedők meg lejtők, hiszen az Alföld közepén járunk. Vírus idején ideális hely egy kis kikapcsolódásra.

Elhagyott értékek

Egyszer talán lesz majd egy gazdaságtörténész, aki az elmúlt negyedszázadunkat abból a szempontból is értékeli, hogy az éves nemzeti jövedelmünk mekkora részét teszik ki a közpénzből épült majd magukra hagyott középületek. Szolnokon is milliárdos lenne az egyenleg.