2025.08.27. (szerda)

Svájci állom(ás)

Svájci állom(ás)

Dátum:

Aki sokszor veszi igénybe a Magyar Államvasutak szolgáltatásait, annak óhatatlanul beindul a szellemi nyálelválasztása, ha tőlünk nyugatabbra fekvő vasútállomásra téved. Ahol azt is megérti, hogy a Deutsche Bahn miért lehet nyereséges.

Tudom, elsőre kicsit zavaros svájci állomásról és német állami vasúttársaságról írni, de aki járt már Baselban, az megérti e kettősséget. A német-francia határon fekvő svájci városban ugyanis minden vasútállomás három országhoz, és ehhez igazodva, több vasúttársasághoz is tartozik. Ami persze nem abban mutatkozik meg, hogy mindenki a másikra mutogat, amikor felújítani vagy koszt takarítani kell. Teszik a dolgukat, mintha otthon lennének a sajátjukban.

Talán ebből is fakad, hogy a körülbelül száz éve Basel Bad vasútállomás magyar szemmel olyan, mint az álom. A bauhaus épületet ugyanis minden régi jellegzetességének megőrzése mellett alakították át XXI. századira. Azaz a régi falak között például modern utastájékoztató-rendszer, automata jegykiadók, tiszta csomagmegőrzők, mozgólépcsők, padok és üzletek sorakoznak. Basel Bad állomás – szemben a szolnoki vasútállomással – így nem a lepukkantság, a felfoghatatlan pazarlás szinonimája. Egy gusztusos hely, ahol nem hányja el magát az ember, ha vonatra kell várni. Ahonnan érdemes is vontara szállni. Ahol láthatóan van is kedvük az embereknek vonaton utazni.

Abban még semmi különös nincs, hogy az állomás főbejáratát a város legtöbb villamos- és buszjárata érinti. Szolnoki fejjel az azonban már meglepő lehet, hogy az állomás mellett parkolóház magasodik. Gondolom azért, mert így lehet az autósokat a közösségi közlekedésre átcsábítani. A magam részéről rácsodálkoztam arra is, hogy a hatalmas állomás ma már felesleges szárnyában egy komoly repertoárt felvonultató színház működik. Mondom: szerintem azért, mert Svájcban nem járja az a mondás, hogy vasúton közlekedi egyenlő a lecsúszottsággal.

Mert, ha így lenne, akkor a vasútállomás nagycsarnokából – ahol a pénztárak, az információs táblák és a jegyautomaták sorakoznak – nem nyílna két gusztusos kávézó, odébb meg egy békebeli hangulatot árasztó étterem. Persze, vasárnap koradélután mind a három dugig volt. Ahogy a síneket elválasztó peronok egyikén lévő Bistro-nak nevezett ?resti? is. Ami természetesen tiszta, és árai sem verik kenterbe a helyi Hilton árait. És természetesen, nem kötelező ott várakozni a vonatra, hiszen a peronon sötétített üveges, kényelmes váróterem is van, ahol nem a helyi hajléktalanok húzzák meg magukat. A nyitott peron padjairól pedig ne is beszéljünk, mert könny szökik a szemembe, ha közben felidézem a szolnokiakat.

A vonat pedig jön. Nagyjából pontosan. És nem négy kocsiból áll, mint a magyar Intercityk. Hanem 12-ből, plusz a bordrestaurant, azaz étkezőkocsi, amit a MÁV mára teljesen negligált. A beérkező vonat pedig úgy tűnik, mindig ugyanott áll meg. Szemben a szolnoki állomásra érkezőkkel, ahol ez mindig a mozdonyvezetőktől függ. Legalábbis erre utal, hogy a baseli állomáson várakozók, kezükben a jegyeikkel, pontosan tudták, hol álljanak, hogy orruk előtt legyen a helyük. Igaz, a peronon betűk jelzik, hogy melyik kocsi, hol áll majd meg. És ezekre a kocsikra nem felkapaszkodni kell, mint Szolnokon. Hanem belépni. Mert a peron és a vasúti kocsik padlószintje már-már összeér. Ám még így sem tekintenek el attól, hogy ha egy mozgáskorlátozott szeretne vonaton utazni, akkor ne teremjen ott azonnal négy vasutas, és emelje be a tolókocsit a kiválasztott vagonba.

Néztem a Berlin felé távolodó vonatot. Ültem a kiürült, tiszta és szép peronon. Mellettem egy regionális szerelvény várt az indulásra. Az is korszerű volt, tiszta és félig-meddig tömött. És ismét nem értettem, hogy ha mi magyarok olyan okosak, rátermettek, mindent jobban tudók vagyunk, nálunk ez miért nem így működik. Amikor közel két évtizede először utaztam a volt NDK területén a Deutsche Bahn már akkor is elképesztő kocsijain, azt gondoltam, húsz év múlva nálunk is ilyen lesz a vasút. Tévedtem. A MÁV ott áll, vagy rosszabb állapotban van, mint két évtizede. Miközben évente tízmilliárdokat öntöttünk bele a közösből. De minek?

Előző cikk
Következő cikk

HOZZÁSZÓLOK A CIKKHEZ

Kérjük, írja be véleményét!
írja be ide a nevét

Megosztás:

Legfrissebbek

Hírlevél feliratkozás

spot_imgspot_img

További írások
Kapcsolódó

De november 4-én?

Szolnok 20. századi történelmében ez olyan dátum, ami kétszer is sorsfordítónak bizonyult, és mind a kétszer összekapcsolódott egy nagyhatalom politikájával és az annak érvényt szerző hadsereggel. Nyolcvan év ért véget Szolnok ostroma, 68 éve Szolnokról is megindultak a tankok Pest felé.

Tövig gáz és tolerancia

Nem célom népszerűnek lenni a tavasszal kirajzó motorosok körében. De, amikor Szolnok belvárosának szűk utcáján egy preparált kipufogójú, élvezettel kihúzatott motor veri fel az éjszakát és néhány riasztót, akkor talán ettől el is tekinthetek. Ismét csak nekem kell toleránsnak lennem.

Rólunk, velünk vagy nélkülünk?

A szolnoki állomás évtizede ígérgetett felújítása ebben a parlamenti ciklusban már nem fog megvalósulni. És könnyen előfordulhat az is, hogy a magyar vasútfejlesztésre a következő 20 évben szánt 2000 milliárd felhasználásának tervezése közben Szolnok nélkül döntenek Szolnokról.

A napszámosság felszámolása

Alsós osztályfőnököm kedvenc mondása volt: "amilyen a mosdó, olyan a törölköző". Bár soha sem az oktatás helyzetére értette, én erre használom: amilyen az oktatás, olyan az ország ma és holnap. Meg lehet alázni a pedagógusokat, a következményét viszont nem holnap és talán nem is mi érezzük.