2025.08.27. (szerda)

Szomorú premier

Szomorú premier

Dátum:

A cím és a korábbi feldolgozások alapján mindenki azt gondolhatta, hogy egy fergeteges vígjátékkal indul a Szolnoki Szigligeti Színház új évada. A Kaviár és lencse bemutatója azonban általam eddig látott legszomorúbb premier volt. Persze nemcsak a rendezés és főleg nem a színészek miatt.

A színházi premierek máshol nemcsak azért fontos események a teátrumok életében, mert a társulat egy hosszú próbafolyamat végére ér, és az „ezerfejű fenevadnak”, a közönségnek is szeretné megmutatni, mire jutott. Hanem azért is, mert ilyenkor feltűnnek a nézőtéren a máshol dolgozó kollégák, kritikusok, tiszteletüket teszik a teátrum támogatói, hívei, sőt a fenntartó, az adott település képviselői is. Ne idegenkedjünk a kifejezéstől: a klasszikus premier nemcsak az adott színház ünnepe, hanem a társulatnak otthont adó település életében egy fontos társadalmi esemény is, ahol, ha nem is a fehér asztal mellett, de találkozhatnak a kultúra iránt minimálisan fogékony helybéliek. Jó évtizeddel ezelőtt még a szolnoki premierek is ilyenek voltak.

Az új évad első bemutatója, a Kaviár és lencse azonban nagyon messze volt ettől. Nemcsak azért, mert talán még soha sem láttam ilyen foghíjas nézőteret szolnoki premieren, amit nem hinném, hogy csak a vírusra lehetne fogni. Sokkal inkább az érdeklődés hiányára. Meg az is tény, hogy a hangulaton sokat rontottak a jogosan megkövetelt szájmaszkok, hiszen így se beszélgetni, se a reakciókat leszűrni nem lehetett. Ugyanakkor őszintén megmondom, hogy a premier előtti napon, a városi közgyűlésben lezajlott, a színház támogatását érintő csörte után azt gondoltam, képviselőink és híveik jelenlétükkel is kifejezik véleményüket. Szomorú volt látni, ahogy direktor úr, hét óra előtt magányosan várta a premierre érkező nézőket. Akik között lassan a negyven alatti korosztályból is csak mutatóban találni.

Igaz, aki eljött, talán nem arra számított, amit végül a színpadon látott. Merthogy az olasz szerzők lassan hatvan éves komédiája, a Kaviár és lencse, főleg a nyolcvanas évek Madách színházi előadásai, és a részben azon alapuló tévéjáték miatt egy fergeteges, pörgős, déli komédiát ígért. Ehhez képest egy rendkívül lassan csörgedező, itt-ott kínos, sok esetben inkább színészfoglalkoztatónak tűnő előadást láthattunk. Fikarsznyi rendezői ötlet, kreativitás nélkül. Ami odavezetett, hogy a második felvonás végén a színészek nem eljátszották, hanem kvázi elmondták, mi is a boldog véghez vezető megoldása egy addig nagyon fel sem tűnő konfliktusnak.

Kifejezetten kényelmetlenül éreztem magam Mészáros István tolókocsis, szöveg nélküli, csak rikácsolós szerepe miatt. Pulcher azért ennél sokkal többre érdemes. Gombos Judit ismét – és most majdnem szó szerint – fekáliából épített várat, miközben Kertész Marcella és Molnár Nikolett mindent megtettek azért, hogy kiváló untermannok legyenek, csak éppen nem volt mihez. Harna Péterből most sem hiányzott a kiváló komikus, de nagyjából ugyanúgy szenvedett a színpadi magánytól, mint Vándor Attila, aki pont ahhoz nem kapott teret, hogy az egész vígjáték alapkonfliktusát felépítse. De sorolhatnám a többieket is, akik gyönyörű jelmezekben lettek olyan karakterekbe bújtatva, amelyek egyetlen dolgot nem tudtak szolgálni: a komédiát.

Értem én, hogy a rendező ragaszkodni akar valamiféle hagyományos színjátszáshoz. Ugyanakkor elkeserít, hogy ezt úgy teheti meg, hogy senki nem szól neki: az elmúlt negyven, sőt hatvan évben megváltozott a világ, amihez a színpadon is alkalmazkodni kellene. Például a ritmussal, a poénokkal, az időzítésekkel. Sőt, ha a rendezés nemcsak egy szövegkönyv betűhű visszamondásáról szól, akkor egyéb kreatív furfangok, ötletek is felbukkanhatnak, amitől még nem lesz alternatív a színház, viszont esetleg valóban élvezhető komédia születik.

(A fotók a Szigligeti Színház oldaláról származnak.)

HOZZÁSZÓLOK A CIKKHEZ

Kérjük, írja be véleményét!
írja be ide a nevét

Megosztás:

Legfrissebbek

Hírlevél feliratkozás

spot_imgspot_img

További írások
Kapcsolódó

Kiállítás a ládafiából

A Damjanich János Múzeumban vendégeskedő "Kocsira ládám, hegyibe párnám" című időszaki kiállítás kapcsán három dolgot előre kell bocsájtanom. Így kell nyolc tárgyból kiállítást rendezni. Más múzeumok anyagát nem szentségtörés bemutatni. Egy óra éppen csak elég a tárlatra.

Könnyed hallgatás

Gerald Durrell könyveket jó és ajánlatos olvasni. Gerald Durrell-t Szacsvay László tolmácsolásában hallgatni viszont teljesen más élmény, és mindenkinek csak javasolni tudom. Hosszú utakhoz, forró nyári napok sziesztáihoz kitűnő szórakozást fognak nyújtani a Durrell-Szacsvay hangoskönyvek.

Színház az éjszakába

Amennyire A kaktusz virága nem akar mélyen szántó gondolatokat közvetíteni, annyira tesz erre sikeres kísérletet a Szín-Mű-Hely idei első premierje, az Utazás az éjszakába. Ha valaki nemcsak nézője, de részese is akar lenni egy előadásnak, nézze meg!

Maradj otthon mozi: Az volt a mai nap

A rendszerváltás forgatagában készült Szabó István Édes Emma, drága Böbe című filmje. A két orosztanár és kollégáinak fullasztó evickélése mégis az egyik legjobb mozis lenyomata lett azoknak az éveknek. Az akkor még Szolnok játszó Mucsi Zoltán szereplésével.