2025.08.27. (szerda)

Van valami a Tiszában

Van valami a Tiszában

Dátum:

Kell lennie valaminek egy olyan magyar filmben, amit alig reklámoznak, mégis tizenketten váltanak rá jegyet vasárnap este a Tisza moziban. És szerintem, aki látta a Van valami furcsa és megmagyarázhatatlan című alkotást, nem bánta meg.

Valamit ki kellene találni a filmek műfajának jelölésére, mert a jelenleg használatosak nagyon félrevezetőek tudnak lenni. Az első, egész estés nagyjátékfilmjét elkészítő – azt író, rendező és filmező – Reisz Gábor alkotást például vígjátékként jelölik. Persze, nem egy krimiről, sci-firől vagy horrorról van szó, de könnyed, kacagtató vígjátéknak sem nevezném. Még akkor sem, ha vannak benne kifejezetten csak a poénra utazó, mázas jelenetek. Ha nagyon meg kellene határoznom, akkor egy groteszk, életérzés filmről van szó, ami sokszor tart görbe és fájó tükröt a nézők elé.

Maga a történet elsőre egy olasz probléma. A 29 éves fiatalember, akit éppen elhagyott a barátnője, a mama hotelben találja magát. Bár, ahogy a főszereplő Ferenczik Áron és a mamát zseniálisan megformáló Takács Katalin kettősét elnézem, az anya korábban is egész lényével telepedhetett rá a fiára. Aki talán ennek is köszönhetően egy idegesítően tutyi-mutyi, a maga elvarázsolt világában élő figura lett. Ráadásul nem elég, hogy elhagyta a barátnője, még munkát is kellene találnia. A fiatal diplomások munkanélkülisége pedig már nem olasz, nemcsak európai, de magyar probléma is. És zseniális a jelenet, ahogy az érzéketlen, a már az üres széknek is a betanult szöveget daráló munkaügyi központos előtt kiderül: a főszereplő filmelméletet tanult az ELTE-n.

Miközben a srác gyötrődik a szétment kapcsolata miatt, és az anyja noszogatására munkát próbál találni, inkább a fővárosban bolyong, álmokat kerget és találkozgat a régi barátaival. Aki olykor úgy jelennek meg, mint a Kaukázus Tesco című klipjének a végén a bemutatkozó árufeltöltők. Négy elképesztő kocka, akik próbálnak a magyar valóságban érvényesülni, de közben elvágyódnak, ám soha sem indulnak el.

Nem úgy a főszereplő. Aki a főváros jellegzetes buli helyszínein tett görbe este filmszakadása közben rendel egy Lisszabonba szóló repülőjegyet. Amitől a pedáns és kicsit papucs apja – Kovács Zsolt szuper megformálásában – elsőre kiborul, aztán persze noszogatja, hogy menjen, próbálja ki magát külföldön. De ott sem lesz másmilyen, mint itthon, így hazatér, és nekem úgy tűnik, minden marad a régiben.

A történet nem túl bonyolult, a film pedig nem túl pörgős. Viszont vannak benne olyan filmes megoldások, amik azt jelzik, hogy egy új generáció kopogtat a magyar mozik ajtajain. Akik a legjobb filmes eszközökkel tudnak mesélni és véleményt kifejezni. A hűtlen barátnő sokszorosított megjelenése a főhős mögött, a Budapesten keresztül kígyózó, aztán egy mellékhelyiségben véget érő hosszabbító vagy a haverok tánca egészen első osztályú. Amikor pedig a főszereplő az anyját keresi telefonon, és a kapcsolás hosszú, idegesítő zenéjét hallgatva több évszakban átsétál a főváros számtalan tüntetésén és utcai eseményén, az minden képzeletet felülmúló megoldás.

Főleg, a lezáró jelenettel. Amit szemtelenség lenne a részemről elárulni. Mert hátha lesznek még olyanok, akik a héten jegyet váltanak a Tisza moziba a Van valami furcsa és megmagyarázhatatlan című filmre.

Előző cikk
Következő cikk

HOZZÁSZÓLOK A CIKKHEZ

Kérjük, írja be véleményét!
írja be ide a nevét

Megosztás:

Legfrissebbek

Hírlevél feliratkozás

spot_imgspot_img

További írások
Kapcsolódó

Újra Jézusunk

Tudom, kevés olyan "őrült" akad, aki eddig négyszer látta a szolnoki Jézus Krisztus Szupersztárt, és már az ötödikre is megvette a jegyét. Azon viszont nagyon csodálkozom, hogy az első decemberi előadáson üresek voltak a pótszékek. Vannak, akik nem tudják, mit hagynak ki?

Kettő az egyben

A szolnoki Lila ákác lényegében egy színpadon két előadás, és ezek az azonos cím ellenére csak ritkán keresztezik - szerintem inkább zavarják - egymást. A színészek mindent megtesznek, hogy a rendezői és a közgazdasági igényeket kielégítsék. Szerencsénk, hogy közben vannak remek alakítások.

Nemcsak Németország

Mácsai Pál miatt ültem be a Volt egyszer egy Németország című német mozira. És egy olyan filmet kaptam, aminek nem akartam, hogy vége legyen. Mert bár nehéz időkben, nehéz kérdéseket vet fel, emberi hangon mesél emberi történeteket. Ráadásul rólunk is szól vagy szólhatna.

Kívülálló nosztalgia

Röhögtem volna negyedszázada, ha azt jövendölik, hogy majd egy zöldre festett ZUK kisteherautót fogok a legtöbbször körbejárni egy veteránautó-kiállításon, és a Mercik meg a Cadillacek helyett a fehér Zaporozsec fogja megdobogtatni a szívem. Változik a világ.