[1xvolt]

Amiről a térkép mesél

2013. július 22.

(NYÁR) Nem tudom, hogy egy alig negyvenéves térkép nevezhető-e réginek. Abban azonban biztos vagyok, hogy a Szolnokról valamikor a hetvenes évek elején készített térképek izgalmas dolgokról mesélnek. Például a régi Tabánról, az állomás környékéről vagy a Tiszaligetről.

(Ez az írás 2013. január 15-én jelent meg először!)

E heti szerzeményeim egy kiadvány és egy térkép a hetvenes évek elejéről. Az előzőt az akkori Szolnok megyei Idegenforgalmi Hivatal adta ki A Középtiszavidék (így írva) Szolnok megye címmel. Az is megér majd egy külön írást, hogy akkoriban mi mindent tartottak megnézésre érdemesnek szűkebb hazánkból, ám ennél hirtelen sokkal izgalmasabb a kiadvány hátsó, belső borítóján található Szolnok térkép. Pláne, ha mellé teszem a nem sokkal később készült - impresszuma szerint 1975-ös kiadású - város térképet. (Tudom, mindkét kiadvány több utánnyomást és módosítást megért, de most a hetvenes évek elején történt adatfelvétel a fontos!)

Az idegenforgalmi kiadványban közölt térkép ugyanis nemcsak a régi utcanevek miatt érdekes. A mai szemnek persze szórakoztató a Beloiannisz, Dimitrov, Sallai Imre, Keskeny János nevek olvasása, ám ennél izgalmasabb, hogy a város átalakulása követhető nyomon. Pontosabban, olyan állapotokat rögzítettek a város bizonyos pontjain, amelyek mára eltűntek.

Nézzük először a vasútállomás környékét! Jól látható, hogy a mai Nagy Imre - első nevén Csanádi - körútnak még nyoma sincs. Akik Abony felől érkeztek, azok minden bizonnyal a Jósika útra kanyarodva, a ma már nem létező Család és Könyök utcák torkolatát elhagyva jutottak le az állomáshoz és az akkori autóbusz pályaudvarhoz. Az is észrevehető, hogy a hetvenes évek elején itt folyó építkezésnek a Kinizsi és Sas utcák is áldozatul estek, és névtelen vak utca lett a József Attilát a mai Barossal összekötő Tóth Ferenc utca is.

Nem kevésbé izgalmas a két Zagyva híd közötti, jobb partot végigbogarászni. A Szolnok Ispán - akkor Kun Béla - körútnak még csak a Várkonyi tértől induló rövid szakasza van meg, viszont a mai nyomvonalán még ott vannak a Kárász, Ponty, Háló, Hajó, Harcsa, vagyis az egykori Tabán apró utcái. Az utcákban pedig ott állhattak azok a földszintes, falusias házak, amelyek aztán a 10 emeletesek építésével tűntek el.

Nem lehettek könnyű helyzetben a korabeli térkép készítők. Tudván, hogy sűrűn nem készül új kiadvány, illetve a nyomdai átfutás sem lehetett valami túl gyors, egy kicsit a várható jövőt is meg kellett rajzolniuk. De persze belekalkulálva a korabeli építési sebességet is. Az biztos, hogy ezt a térképet 1970 után rajzolták, hiszen a József Attila már kellően széles. Sőt, nyugodtan tippelhetjük 1973 utáninak is, hiszen a Ságvári és Beloiannisz - ma Baross-Szapáry - kereszteződése már mai méretű, azaz a Madas-házat eddigre elbontották. Viszont a Hild tér környékének kialakítása még nagyon bizonytalan lehetett, így egy meglehetősen nagy tömb került a térképre utcák nélkül. A Pelikán Szállót, a Centrum áruházat, a Vízügyi székházat és a pártházat már jelöli a térkép, de az itteni régi és új utcáknak sincs már/még nyoma.

Érdemes egy pillantás a Tiszaligetre is vetni. A Fáklyavivő, az Aranylakat, a Touring Hotel már a helyén. Viszont a Sportcsarnoknak még semmi nyoma. Ugyanakkor a térképen feltüntették a Vidám Parkot - erre már én sem emlékszem -, és ott az Úttörővasút nyomvonala is. Sőt, a ligeti lejáróval szemben teniszpályákat jelez a térkép. Ezek azok a belügyes pályák lehetnek, amelyekről a napokban volt egy kisebb vita a Facebook Szolnok a múltban csoportjában.

Az 1975-ös várostérképet a kiadvány térképe mellé téve egyértelműen látszik, hogy micsoda városalakító beruházások zajlottak a hetvenes évek elején, Szolnokon. Gondolom, az újabb térkép megjelenéséig nemcsak a Csanády és a Kun Béla körutak készültek el, de a környék paneljei és közintézményei. Ahogy a helyére került a ligetben a körcsarnok is. Viszont a Szántó körút kialakítása, az éppen csak születő Széchenyi-lakótelep - ezen a térképen még csak épülő jelzővel szerepel - legfontosabb közlekedési útvonalának kialakítása még a városépítők előtt állt.

 

A rovat legfrissebb cikkei:

hirdetés Bolhabolt Szolnokon - www.bolhabolt.hu

Album

A Ferenc József rakparton
A szolnoki Ferenc József rakparton, az akkor talán egy évtizede átadott Tisza szálló kerthelyisége előtt sétál a kép jobb alsó sarkában látható család. Minden bizonnyal nem is tudták, hogy a fővárosi Barasits cég és Niehold Jenő dohányárudás jóvoltából évtizedekig fennmaradnak.

Az Album további képei
 
hirdetés Blogszolnok Anno - Így lett Szolnok 900 éves - 2025. április 28. (hétfő) 18:00

AKB

Veszteségek halmozása
Az egy dolog, hogy 19. század végén épült Szapáry utcai ház évtizedekig pusztulhatott Szolnok közepén. Legalább ennyire vérlázító, hogy immár harmadik hónapja követhető az épület lassú, de biztos összedőlése. Amikor a felelősöket majd megkérdezik (?), hogy mindez miként fordulhatott elő, akkor ugye a kiesett parkolási és területfoglalási díjakat, a kerítés költségeit is kiszámlázzák majd feléjük? Vagy ez a közös veszteségünk, mert hagytuk, hogy mindez a szemünk láttára történhessen.

Az AKB korábbi képei
 

SzoborPark

Szolnok Kossuthja
Negyedszázada helyezték át a szolnoki Kossuth-szobrot a város főteréről a Városháza előterébe. A két évvel korábban felállított szobor szabadtéri élete során rongálások és a ráhelyezett feliratok miatt sokszor szerepelt a hírekben. Első példánya ma is a szabadban áll Nagypaládon.

A Szoborpark további képei