Felénk
Segítsenek a SUMP-unknak!
2024. január 09.
A legjobb terv és szándék is elbukhat a nem megfelelő kivitelezésen. Számtalan példát ismerünk erre Szolnokon. Számomra eddig ilyen a Szolnok Fenntartható Városi Mobilitási Tervéhez (SUMP) kapcsolódó lakossági kérdőív is. Ennek ellenére mindenkit kitöltésre bíztatok.
Ne ijedjenek meg attól, hogy Szolnok SUMP-jának az elkészítésében működhetnek közre! Sajnos a város honlapjára ezúttal is csak tessék-lássék információk kerültek, mert az illetékesek még mindig nem értik: ilyen hozzálással csak azt a látszatot erősítik, hogy annyira nem is kíváncsiak a választók véleményére, az ilyesmi csak valami kötelező hülyeség, amit le kell tudni, miközben ők a polgárok nélkül is tudják, hogy mi lenne jó a polgároknak. Értem persze, hogy kicsivel több munkát és kreativitást igényelne annak elmagyarázása, hogy például a SUMP (azaz Sustainable Urban Mobility Planning) nagyon leegyszerűsítve a város és közvetlen környékének egy olyan középtávú terve, amely a közlekedést - azaz mindannyiunkat - érinti, és ami elengedhetetlen része a városfejlesztési stratégiának. Azaz a jövőnkkel játszunk.
Szerintem azt is nyugodtan el lehetne mondani, hogy egy elvileg 2021 őszén indult és 2025 végéig tartó, az Unió (Brüsszel) révén 80 millió forinttal támogatott projektről van szó. Az Szolnokon már csak hab lenne a tortán, ha a város honlapján azonnal kiderülne, hogy ezt a pártízmilliós projektet kik viszik, kik működnek közre például a SUMP-unk (mosoly) előkészítésében és kidolgozásában. Igaz, ennél ezerszer fontosabb lenne - már, ha tényleg fontos a lakossági vélemény -, hogy ez az egész projekt hol tart, mi történt 2 év alatt, miért éppen most kérdezik meg a szolnokiakat. De mindezek elvárása naivitás annak fényében, hogy azt nem sikerült a város honlapján feltüntetni, hogy meddig lehet a kérdőíveket kitölteni. (És ezekről az itt-ott megjelent sajtóközlemények is hallgatnak.)
Nagyon szépen kérek mindenkit, a fentiek ne rettentsenek el senkit se attól, hogy az alábbi linken megpróbálja kitölteni a kérdőívet!
Kitöltés közben pedig ne bosszankodjanak a kérdőíven azért, mert nem mindig pontos és logikus! Tekintsük inkább valaki írói munkássága részének!
De azért megmondom őszintén, nálam kiverte a biztosítékot, hogy a rendelkezésre álló közlekedési eszközök között a kerékpár és a roller ugyanaz a kategória. Miközben a motorkerékpár nincs nagy- és kismotorra, vagy mopedre bontva. Hogy a bringák, rollerek, motorok és autók elektromos illetve hagyományos verzióiról már ne is beszéljek. Egyébként is érdekes, hogy az elektromos meghajtás mennyire nem téma ebben a jövő stratégiája számára készülő kérdőívben. Ezektől persze még nem lesz félrevezető a kérdőív, legfeljebb fenntartásokkal kell kezelni.
Attól viszont, hogy bizonyos közlekedési eszközökkel kapcsolatban akkor is nyilatkoznom kell, ha az nem áll rendelkezésemre vagy soha sem használom, már kicsit fals lehet az eredmény. Én például 22 éves koromban ültem utoljára távolsági buszon - nem is tudom, miért alakult így, miközben rengeteget vonatozok -, ám e kérdőíven hiába jeleztem, hogy soha nem szoktam helyközi buszt használni, valamilyen szinten mégiscsak véleményt kellett mondanom róla. És bár a "nem tudom megítélni" gombra is kattinthatok, az azért nem ugyanaz, mintha a nem illetékes kérdéskört (köröket) teljesen kihagyhatnám, ami a 21. században, a számítástechnika világában nem egy bonyolult feladat. Látszólag ez nem olyan nagy baj. Ám, ha belegondolunk, hogy hasonlóan járhatnak azok, akik soha nem parkolnak a városban, vagy nem bringáznak, ám véleményt kell mondaniuk a parkolókról és a kerékpárutakról, akkor talán már érthető, miért vihet félre a dolog. (Kipróbáltam, simán megtehetem.)
Így azon talán már nem is érdemes rugózni, hogy ugyanarról a gépről bármennyi kérdőívet beküldhetek. Persze ebben lehet jószándék is, hiszen egy család minden tagjának a véleményét beküldhetem ugyanarról a gépről. Ám, amikor már a kisiskolásoktól kezdve a nyugdíjasokig, szinte mindenki kezében okoseszköz van, akkor egy ilyen lehetőséget nem érzek annyira relevánsnak, és a családot se tudom elképzelni, amint körül állnak egyetlen gépet és négyszer-ötször nekifutnak a 10-15 perces kitöltésnek. Rosszindulatomban pedig csak Révai Józsefet, a Rákosi-korszak kommunista politikusát tudom idézni, aki egyszer állítólag azt mondta, hogy csak azt a közvéleménykutatást hiszi el, amit ő hamisított.
Bocsánat! Ennek ellenére is töltsék ki (de tényleg csak egyszer) a kérdőívet! Gyorsan! Hisz ki tudja, meddig lehet.
Album
Talán már Beloiannisz, de még nem Szamuely
Ez a képeslappá lett fotó biztos, hogy a Rákosi-korban készült Szolnokon. Az kérdéses, hogy a Baross utca átkeresztelése előtt vagy után. Viszont biztos, hogy a fotózáskor még nem Szamuely nevét viselte a gépipari, hiszen Mayer János a névadás előtt egy évvel küldte ezt a lapot édesanyjának.
AKB
Volt két mozi
Szolnok belvárosában, a Sütő utcában működött a város egyetlen, állandó kertmozija, amit az akkori Ságvári körúti Vörös Csillag mozin keresztül lehetett megközelíteni. A nyolcvanas évek végén felszámolt szabadtéri mozi helyén volt aztán Szolnok egyik első autószalonja. A Nemzetire átkeresztelt Vörös Csillag filmszínház pedig a pláza megnyitásával zárt be. De már ennek is bő két évtizede. Hiába, jó ötlethez idő kell. Még ha közben az idő vasfoga meg is eszi a múlt maradványait.
SzoborPark
Kablay Lajos mellszobra
Lassan másfél évtizede áll a róla elnevezett téren Kablay Lajos posztumusz ezredes mellszobra. Bevallom, eddig nem sokat tudtam arról az emberről, aki lényegében 1956-ban megmentette Szolnokot a vérontástól és a jelentősebb pusztítástól. Igyekszem pótolni.