Nagy Zsolt, a megyei napilap egykori fotósa nem repülőn szállt 1975 körül az átépülő Szolnok fölé, hanem az akkor már majdnem átadott Vízügyi Székházból örökítette meg a mi Ferencvárosunk keleti szélét. Azaz a még gyér forgalmú, a Horánszky nyomvonalát részben már elhagyó Ady Endre utcát.
A Nagy Zsolttól kapott – és eddig itt közölt – szolnoki fotók alapján elmondhatjuk, hogy a megyei napilap egykori fotóriportere, sok más mellett, a hetvenes évek első felében, a gyors ütemben átépülő Szolnokot is rendszeresen megörökítette. Ennek köszönhető a mellékelt állókép is, amit a nagyításon lévő felirat szerint 1975-ben készített. Egyértelmű, hogy az akkor már álló, talán át is adott Vízügyi Székház nyugati oldaláról, szerintem a legfelső emeletről vagy a tetőről dolgozott, az árnyékok alapján valamikor dél körül. A rendkívül gyér autóforgalom miatt azt mondanám, hogy ez egy hétvégi munka lehetett, ugyanis 1975-ben azért ennél már nagyobb forgalomnak kellett lennie Szolnokon. Mindenesetre a vasút irányába haladó Nysa kisbusz és az előtte lévő S100-as Skoda mellett érdemes egy pillantást vetni a csuklós Ikarus 66-osra, amilyenek ekkoriban, szürke-fehér színkombinációban bonyolították a város tömegközlekedését.
A kép előterében a ferencvárosi Pillangó, Jászkürt, Lovag és Kasza utcák számozás szerinti végeit látjuk. Ezen utcák közül már csak a Jászkürtöt érdemes keresni Szolnok térképén, a másik három az új városközpont kialakításával eltűnt. Nagyjából a mai Skála, a mögötte lévő parkoló, illetve a Szolnok Pláza helyét látjuk a felvétel bal oldalán, így nagyjából fogalmunk lehet arról, hogy a részben a 900 éves évfordulóhoz kapcsolódó szanálások milyen házakat és kerteket tüntettek el. A felvétel alsó részén megörökített épületek közül ma már csak a Jászkürt utcai társasház áll, aminek megszületése és léte e képet nézegetve még érdekesebb. Mikor, miért és kinek jutott eszébe, hogy ezt ide építse? Legalább annyira idegen lehetett új korában, mint mai környezetében.
A felvétel középső részén, a Xavéri Szent Ferenc kápolna után az Ady Endre út ekkoriban kialakított és ma is használt nyomvonalát látjuk. A Baross utcájával ?párhuzamos?, második főutca, a Horánszky Nándor út ugyanis eredetileg – ebből az irányból nézve – balról kerülte meg a templomot, ám a 4-es út átépítése – és időszakos kiesése – megkövetelte az Ady új szakaszának a kialakítását. A szolnoki Ferencváros északi részére jellemző, hosszú telkek helyére helyezett, kétszer-kétsávos utca pedig egy új „közigazgatási negyed” létrehozását is lehetővé tette. Nem véletlen, hogy az Adyra merőlegesen már ott áll a 43-as számú Állami Építőipari Vállalat (ÁÉV) székháza, mellette pedig a néhai Köjál tömbje. Érdemes egy pillantást vetni a mára ugyancsak átalakult Sarló utcára, ami a hetvenes évek közepén még az Adytól, a kistemplommal szemben indult és egészen a Csokonaiig futott.
És ezzel át is térhetünk a felvétel felső harmadára, ami már leginkább a Cigányvárost mutatja. Ha jobbról, a Sarló utcától indulunk, láthatjuk, hogy ekkor még nem ért a Thököly útig a Csokonai házsora. Viszont a Thököly KISZ-házai már állnak, miként a pagodának is nevezett vasúti irányítótorony, a Mátyás király úti iskola és az utca négyemeletesei. Az a nagy folt pedig a néhai Ifjúsági Sporttelep – korábban MOVE vagy MTE pálya – aminek a helyén ma az Interspar és a parkolója található.
Vajon, ha ma készítünk egy fotót a Vízügyi Székház nyugati oldaláról, és 42 év múlva elővesszük, milyen változásokat vehetünk majd számba?