2025.08.27. (szerda)

Az egykor új állomás

Az egykor új állomás

Dátum:

Amikor ez a fotó készült a hetvenes évek végén, szerintem még kevesen tudták, hogy ezt az épületet Szolnokon kell keresni. Néhány év múlva azonban nem volt olyan MÁV szerelvény, amelyiken ne lett volna fotó Szolnok új büszkeségéről. De van más érdekesség is ezen a képen!

Az új szolnoki vasútállomás épületét az 1975-ös vasutasnapon avatták fel, együtt az előtte lévő térrel, a téren álló szobrokkal, a 24 emeletessel és a Szolnok étteremmel, aminek erkélyéről ez a felvétel is készült. Nem sokkal később a Képzőművészeti Alap Kiadóvállalat képeslapjain is megjelent az impozáns épület, sőt hamarosan a MÁV személykocsikat díszítő fotókon is feltűnt, mint Szolnok jellegzetes épülete. Ezeknek a vasúti kocsikban kihelyezett képeknek köszönhetően másfél évtizedekig büszkélkedtem minden ismerős utastársamnak azzal, hogy nekünk van a legmodernebb vasútállomásunk, sőt a képaláírások alapján még azzal is, hogy Kelet-Európa legnagyobb állomása is Szolnokon található.

A nyolcvanas évek elejére még úgy emlékszem, hogy ez tényleg egy tiszta, a maga módján szép, és rettentő modern épület volt. Ha valaki emlékszik a váróterem melletti automatákra – barna kétforintosokkal működött -, akkor talán benne is hasonló emlékek élnek. Az épületben normális fodrász, könyvárus, virágbolt és étterem is volt, és akkoriban messze nem tűnt olyan lepukkantnak, mint az ország többi állomása. (Hát igen, így múlik el egy épület dicsősége.)

Ezt a képeslapot azonban nemcsak az épület miatt vettem elő, hanem a lassan eltűnő autók miatt is. A parkolóban 1200-es Zsigulik – nem Ladák, hiszen még babás lökhárítójuk van – 353-as Wartburgok és 601-es Trabantok parkolnak. Egyébként a Trabantok alapján tippelem 1980 előttire a fotót, hiszen mindhárom Trabi ennél korábban készülhetett, hiszen a lökhárítók még nem fekete végűek. Érdemes egy pillantást vetni a parkolóba éppen érkező kék Nysa kisbuszra is, aminek az oldalán lévő fehér téglalapban minden bizonnyal a tulajdonos cég adatait festették. A taxi droszton is csak Zsigulik sorakoznak – minden bizonnyal a szolnoki 7-es számú Volán járművei -, ami ugyancsak arra utal, hogy még az 1982-ben engedélyezett magántaxis korszak előtt készült a fotó. És még egy érdekesség a kép bal oldalán. A Volán csuklós Ikaruszai ekkor még szürkék voltak. Valaki, biztosan emlékszik, mikor lettek sárgák a szolnoki buszok.

Előző cikk
Következő cikk

HOZZÁSZÓLOK A CIKKHEZ

Kérjük, írja be véleményét!
írja be ide a nevét

Megosztás:

Legfrissebbek

Hírlevél feliratkozás

spot_imgspot_img

További írások
Kapcsolódó

Talán már Beloiannisz, de még nem Szamuely

Ez a képeslappá lett fotó biztos, hogy a Rákosi-korban készült Szolnokon. Az kérdéses, hogy a Baross utca átkeresztelése előtt vagy után. Viszont biztos, hogy a fotózáskor még nem Szamuely nevét viselte a gépipari, hiszen Mayer János a névadás előtt egy évvel küldte ezt a lapot édesanyjának.

A sikkasztó polgármester parkja

Ezen a képeslapon nem is a fotók a legérdekesebbek - bár van közöttük ritkaság -, hanem a jobb alsó sarokban lévő felirat, amely szerint a Dr. Tóth Tamás parkból láthatunk részleteket. Pár szót érdemes tehát arról is ejteni, hogy ki volt ez a mára elfelejtett névadó.

Ez bizony Szolnok

Mégpedig Szolnok főtere. Azokban az időkben, amikor az adóhivatal épületében még mertek, vagy nyithattak üzletet a helyi vállalkozók. Amikor a Kossuth tér még piac is volt, ahonnan vállon átvetett rúdra akasztott vödrökben hordták az ivóvizet. A város Szentháromság-szobrának a tövéből.

Korszakok találkozása

Az ehhez a szolnoki laphoz felhasznált fotók még a Szapáry utcát örökítették meg, ami az anziksz feladásakor már Ságvári nevét viselte. Valószínű, hogy Weinstock Ernő valamikor a harmincas évek végén készítette ezeket a felvételeket, amelyeket tíz évvel később küldtek Szolnokról Pestre.