A hajoregiszter.hu egyik szerkesztőjeként „hobbim” a magyar hajózástörténet, így a „Hova lett Boriska?” című cikkhez muszáj hozzáfűznöm pár gondolatot.
A képen egy színezett képeslap látható. Amikor ennek a műfajnak „divatja volt”, a megfelelő pillanat hiányát előszeretettel pótolták a korabeli technikával készített montázzsal. Rengeteg hajóábrázolás van, ami a hajót nem valós környezetében ábrázolja, vagy pedig a folyópart képeslapon ábrázolt látványát kívánták feldobni a technikai haladás egyik jelképével, a gőzhajóval, ehhez felhasználva bármely, a képeslap készítőjének keze ügyébe kerülő fotót.
A hivatkozott képeslapon szereplő hajóról annyit tudunk, hogy nagy valószínűséggel nem magyar. Magyar lobogó alatt, vagy magyar hajógyárból kikerült hajó, hasonló elrendezéssel, ismereteink szerint nem létezett. Ez a hajótervezési formavilág a Duna vízgyűjtőjétől észak-nyugatra volt jellemző. Hasonló formájú hajók Németországban és Csehországban lelhetőek fel ma is.
Pont erről a képről értekezett a magyar és európai gőzhajók egyik amatőr szakértője az Index-fórumon, nála többet nem tudnék én sem hozzátenni:
„A híres-hírhedt szolnoki képeslap, amelyen láthatóan még nem photoshoppal montíroztak oda egy gőzhajót. A montázsra még egy magyar nevet is ráfirkantottak, ez a Boriska.
Messziről látszik, hogy nem épp egy közelünkben lévő műhelyben készült, de valóságos hajó. Ilyen kialakítással – félszint süllyesztés, minimális galéria, tat hablemez, korlát, kémény- Szászországban lehet találkozni az Elbán.
Találtam is egy kísértetiesen hasonló oldalkerekest: KURORT RATHEN. Lehet, hogy a valóságban is ennek egy korábbi képét vágták a képeslapba?
Ugyanúgy ikerablakos, ugyanúgy 7 ablaktengelye van hátul. Még a felsőbb szintek kialakítása is, a legfelső különösen, kísértetiesen megegyezik.”
(http://forum.index.hu/Article/viewArticle?a=97968841&t=9011160)
Továbbá, jelenlegi ismereteink szerint BORISKA nevű gőzhajó nem létezett. Boriska valószínűleg a képeslap alkotójának a „babája” lehetett, ezért kerül a kerékdobra ez a név.
További érdekes kép, hasonló témában, amely Magyarország egyik legöregebb, még ma is működő hajóját, a balatoni HELKA gőzöst ábrázolja a századforduló környéki Szolnokon. Ahol bizonyíthatóan soha nem járt.
A másik említett, 1953-as képeslapon található gőzhajó – vélhetően – a CSONGRÁD gőzös, a kérdéses időszakban az közlekedett a Tiszán az MFTR, a Balatoni Hajózási Vállalat majd a MAHART lobogója alatt, (illetőleg hasonló méretben a TAHI gőzös, de arról nincs ismert szolnoki fotó).
A „Boriska rejtély” megfejtéséhez a fentiekkel kívánok hozzájárulni.
Üdvözlettel:
Kádár Zoltán