2025.08.27. (szerda)

Capa a Galériában

Capa a Galériában

Dátum:

Május végéig egy ritka kincsestár időzik a közelünkben. Sok mindent láthattunk már a Szolnoki Galériában, de ennyire fontosat kevésszer. Megérthetjük, hogy miért lehetett a Friedmann Endreként született Robert Capaból a világ egyik leghíresebb magyarja.

capa_400Robert Capa nem volt fotóművész. Capa fotóriporter volt, aki nem csak benézett a masinája keresőjébe és kattintott, hanem a pillanat töredéke alatt meglátta a témát, komponált, és a képeivel történeteket mesélt. Ehhez persze elengedhetetlen volt, hogy olyan helyeken járjon, ahol valóban volt fényképezni való. És ez lett a végzete is.

Robert Capa nélkül nem érthető meg a XX. század történelme. Capa ugyanis a nagy események kis szereplőit, az embert mutatta meg. Nem tolakodóan, nem a mocsokban turkálva – pedig volt benne része bőven -, hanem valóban közelről és belülről. A normandiai partraszállás idején készült – és megmaradt képei – mindennél többet mondanak azokról a fiúkról, akik lassan hetven éve elindultak egy távoli kontinensre, hogy véget vessenek az emberi hülyeség tobzódásának. A felszabaduló Franciaországból küldött fotói éppúgy szólnak a lelkesedésről, mint az önmagukból kivetkőző, bosszúért kiáltó korábbi megalázottakból megalázóvá előlépő emberekről. A szicíliai hadműveletek fotói a hősök nem éppen hősies hétköznapjait mutatják pátosz és mindenféle manír nélkül. A Szovjetunióban készült riportképek pedig oda engednek bepillantást, ahová nem nagyon szerették volna, hogy belássunk: az új embertípus régi élethez ragaszkodó hétköznapjaiba.

Lenne helye Robert Capanak a mai magyar sajtóban? Egy frászt. Capa nem fotózna széttett lábú, teljesítmény nélküli celebeket, végtelenül primitív, pillanat politikusokat és szakmányban gyártott álhíreket. Ha ma élne Friedmann Endre, ma is elmenne. Oda, ahol megfizetik, ha valaki a valódi hírek nyomába ered, a történések közelében akar dolgozni. Oda, ahol van igény a saját zavaroson kívüli hírekre. Friedmann Endre, ha mégis itthon élne, kirúgott fotóriporterként tengődne, és talán rácsodálkozna arra a rengeteg fotóművészre, akik a magyar sajtót boldogítják.

Ezért is kell mindenkinek megnéznie a szolnoki Capa kiállítást. Csak egy picit időzzenek el a képek előtt, és belátják: a jó fotó több annál, mint egy pillanat megörökítése. A riportkép nem illusztráció, helykitöltő, hanem egy önálló történet, ami érzelmeket kavar, gondolatokat ébreszt. Tessék ránézni Hemingway kéziratot olvasó portréjára! Az ember azt érzi, hogy azonnal Hemingwayt kell olvasnia.

Május végéig egy ritka kincsestár időzik a közelünkben. Sok mindent láthattunk már a Szolnoki Galériában, de ennyire fontosat kevésszer. Használják ki a lehetőséget! Többször is megéri.

Előző cikk
Következő cikk

HOZZÁSZÓLOK A CIKKHEZ

Kérjük, írja be véleményét!
írja be ide a nevét

Megosztás:

Legfrissebbek

Hírlevél feliratkozás

spot_imgspot_img

További írások
Kapcsolódó

Utazás a múltba

Jelmezekben, kellékekben és hangulatában is ismét éppúgy rendben van a Szín-Mű-Hely idei első bemutatója, mint színészi játékban. Sőt! Szerintem ez a nyolc szereplő a telefonkönyvet is eljátszhatta volna nekünk, akkor is legalább olyan jól szórakozunk, mint az Adáshiba premierjén.

Más gyűjteménye

Nyári István Nyitott ablakok rózsával alkotása levett a lábamról, ahogy benyitottam a Szolnoki Galéria földszinti kiállítóterébe. A székesfehérvári Szent István Király Múzeum Szolnoknak összeállított kiállítása egyébként olyan, mintha egy gyűjtő megengedné, hogy a kincsei között turkáljunk.

Csak kincsek, semmi más

Elsőre olyan, mintha egy különleges kincstárba lépnénk. A baj az, hogy egyszerű múzeumlátogatóként ezzel el is mondtam minden pozitívumot a Damjanich Múzeum legújabb, a honfoglalókról szóló időszaki kiállításáról. Amiről nehéz eldönteni, hogy kinek is készült.

Szomorú premier

A cím és a korábbi feldolgozások alapján mindenki azt gondolhatta, hogy egy fergeteges vígjátékkal indul a Szolnoki Szigligeti Színház új évada. A Kaviár és lencse bemutatója azonban általam eddig látott legszomorúbb premier volt. Persze nemcsak a rendezés és főleg nem a színészek miatt.