2025.08.27. (szerda)

Egy világpolgár kiállítása

Egy világpolgár kiállítása

Dátum:

A Szolnoki Galériában október 13-ig látható Hamza-kiállítást nemcsak azért érdemes megnézni, mert egészen varázslatos szín- és absztrakt formavilág jelenik meg a képeken, hanem mert egyszerűen, ötletesen és mégis informatívan sikerült megrendezni a tárlatot. És hogy jön ide a Hotel Kikelet?

Ha 1987-ban elmentem volna megnézni Hamza Dezső Ákos festőművész és Borbereki Kovács Zoltán szobrászművész kiállítását a Szolnoki Galériába, biztosan emlékeznék rá, mert Hamza képei elképesztően impulzívak. Azt hiszem, erre mondják, hogy stílusa összetéveszthetetlen, és aki egyszer is látott már Hamza képet – vagy szobrot – az utána magyarázó szöveg nélkül is felismeri az alkotásait. Szégyenkezve vallom be, hogy most először találkoztam ennek a Szolnokon gyerekeskedő világpolgárnak és művészeti ágak között cikázó zseninek a munkáival. Legalábbis kiállításon.

Mert, mint utólag összeállt bennem a kép, ez a Hamza ugyanaz a Hamza, aki rendezőként jegyzi az eredeti Egy szoknya, egy nadrág című, Latabár Kálmánnal 1943-ban forgatott filmet. És ami már magában is elég indok lenne, hogy tisztelegjünk előtte. Viszont, ha még hozzátesszük, hogy rengeteg filmes produkció mellett a Tolnay Klárival forgatott A hölgy egy kissé bogaras című film producerével és a Kabos Gyulával készült Hotel Kikelet gyártásvezetőjével van dolgunk, akkor szerintem kötelességünk megnézni, hogy mi mindenhez értett még ez az ember. Arra pedig ígéretet kell tennünk – függetlenül attól, hogy láttuk-e a fent említett filmeket, vagy voltunk-e a kiállításán -, hogy a jászberényi Hamza gyűjteményt is felkeressük hamarosan.

Már csak azért is, mert gyanítható, hogy az ottaniak, a Szolnoki Galériában a város napja alkalmából nyílt kiállítás rendezéséből oroszlánrészt vállaltak. Ami nemcsak egyszerű, ötletes és informatív, de követendő is. A kinagyított kéziratok és a keresztbe álló ceruzák, a képek közé illesztett versek – merthogy Hamza D. Ákos ezen a területen is otthonosan mozgott -, a festmények születési helyét, idejét és körülményeit magyarázó kis kartonok mind-mind azt mutatják, hogy valakik szívvel-lélekkel dolgoztak ezen a tárlaton. És még ha esetleg máshol is lehetett már ezeket a képeket látni, nincs bennem az az érzés, hogy egy levetett produkciót kaptam felmelegítve. Említsük is meg mindezért Gurzó K. Enikő kurátor, Szebenyi Nándor kiállítás-szervező és Pap István dekoratőr nevét.

Akiknek az is köszönhető, hogy a Galéria két szintjén nagyon jól csoportosítva helyezkednek el Hamza képei. Élmény körbejárni, és mondjuk a Genezist így végigélni, vagy egy-egy pillanatra Latin-Amerikába repülni, netán ugyanazt a témát többször feldolgozva látni. Nem vagyok hozzáértő, csak azt érzem, hogy beszippantott a kiállítás, ugyanis az ötven-hatvan éve készült képek formavilága és színei nagyon frissek.

Ha a sok hétköznapi vizuális katasztrófa után egy picit szeretnék megajándékozni és pihentetni a szemüket, a látványt feldolgozó agyféltekéjüket, szánjanak Hamza D. Ákos munkáira egy fél órát. Nemcsak azért, mert lesz olyan maradandó élmény, mint legtöbb filmje a harmincas-negyvenes évek fordulójáról, hanem mert jól is fogják magukat érezni.

Előző cikk
Következő cikk

HOZZÁSZÓLOK A CIKKHEZ

Kérjük, írja be véleményét!
írja be ide a nevét

Megosztás:

Legfrissebbek

Hírlevél feliratkozás

spot_imgspot_img

További írások
Kapcsolódó

Aprócska kérés

Kezdeni kellene valamit a magyar filmgyártással, mert úgy tűnik, nem a nézőkkel van baj. Január elsején este egy gyengécske amerikai vígjátékra, most pénteken pedig egy nézhető tengerentúli drámára is majdnem megtelt a Szolnok Pláza egyik terme. Az Üvegtigris 3. pedig magányosan zakatol.

Babarczy Johanna

Lehet, hogy a Szigligeti Színház Szent Johannája a XV. században játszódik, de hogy a máról is szól - sőt! - abban egészen biztos vagyok. Ahogy abban is, hogy miként az egész darab főszereplője a Johannát alakító Molnár Nikolett, az epizódszerűen elkülönülő helyszíneknek is megvannak a főhősei.

Vendégposzt: Ünnepeltük Európát

Hatalmas játszótérré alakult a budapesti Millenáris park a 6. Európa Napon. A kárpátaljai Nagyszőlősön Természetesen együtt szlogennel ünnepeltek, Brüsszelben kinyitották az uniós épületek kapuit, Pécsett és Debrecenben pedig színes forgatag várta a helyieket.

Kár volt kinyitni

Még csak azt sem mondhatom, hogy a nagy nevek, üres celebek áldozata lettem. Mert Bárdos Andrást sokra tartottam, Vágó Istvánt pedig a médiavilág egyik fontos alakjának gondoltam - eddig. A kettőjük által összehozott könyv azonban hatalmas csalódás, illúzióim lerombolása.