Tudom, hogy egyszer rá fogok faragni, de az SZTK és a Pelikán Szálló között lévő parkolóból a legtöbb esetben – főleg sötétedés után – szabálytalanul szoktam kihajtani. Mert, ha nem így tennék, akkor meg kellene kerülnöm az SZTK épületét, és csak úgy juthatnék ki a Baross útra. Így viszont a parkolóból majdnem egyenesen kihajtva, az SZTK előtt tudok eljutni a Batthyány utcáig. Elismerem, hogy ez nem helyes, de praktikus.
És, hogy ez szabálytalan, az legalább akkora hülyeség, mint hogy az SZTK túlsó sarkán, a Batthyány utcánál nemcsak balra, de jobbra is lehet kanyarodni. Azaz a Batthyány utcának a Baross és az Ady között van két egyirányú és egy kétirányú szakasza. Ami az SZTK elől indulva praktikus, viszont, ha a mögötte lévő utcából jövők – mondjuk a fent említett parkolót szabályosan elhagyva -, akkor mindig a frász tör, hogy érkezik-e valaki balról. Persze tudok logikusnak tűnő magyarázatot adni ennek a szűk utcának a kétirányúsítására, de nehéz elfogadni. Nem hiszem, hogy a mentők vagy a betegek ne tudnának a Kápolna utca felé kerülni.
Van egy másik kereszteződés is a közelben, ahol egy ideje óvatosabban vezetek. Ha a Baross utcáról balra bekanyarodunk a Petőfire, akkor az egykori 633-as előtt egy háromszög alakú térre érkezünk, amin van még egy út autók számára. Azon olyanok érkeznek, akik a Barosson a másik irányból jőve, jobbra kanyarodtak a Petőfire. Itt kinek van elsőbbsége? Ha nincs tábla, akkor a jobbkéz-szabály értelmében annak, aki a Barossról jobbra kanyarodva érkezett, és közvetlenül az iskola előtt halad. Viszont, ha esetleg van kint tábla, akkor a másiknak. Egy komolyabb fékezés után elballagtam megnézni, hogy mi a helyzet, és a fák között találtam is egy elsőbbségadás kötelező táblát. Amit nyáron takarnak a fák.
Ezek persze pitiáner dolgok a Zagyva-híd Szabadság tér felőli végéhez képest. Ahol úgy látom, egyre többen szabálytalankodnak. Elsősorban azért, hogy működjön a kereszteződés. Ugyanis, ha a Zagyván túlról érkezem, akkor a híd belvárosi végén mehetek egyenesen és jobbra is. Viszont a hídon elvileg csak egy sáv áll az autók rendelkezésére. Tehát, ha egyenesen akarok továbbhaladni, és mindezt szabályosan szeretném megoldani, akkor az ez irányból viszonylag rövid zöldnek köszönhetően, be tudom dugítani a vártemplom felől érkezőket. Ha azonban a lámpa előtt minden egyenesen haladni akaró a lehető legjobban behúzódik a híd közepére, akkor ugye a jobbra kanyarodók számára nyílik egy kvázi plusz sáv. Amivel csak az a baj, hogy így az egyenesen haladók kicsit már a szembe sávban, vagy talán forgalom elől elzárt területen állnak, továbbá, ha a Pólya felől busz akar kanyarodni balra, annak könnyen az útjába lehet az elől álló. A hídról így jobbra kanyarodók pedig szabálytalanul előzik az álló kocsisort.
Minden bizonnyal a szabványok nem engedik meg, hogy két sáv legyen a keskeny hídon. Igaz, látott már olyat a világ, hogy egy nem túl hosszú hídnak csak az egyik oldalán van járda. Aminek meggondolása a szemből érkezők mozgását is segíthetné.
Ugyanis, ha valaki a belvárosi Tisza-híd vagy a Kossuth tér felől akar átjutni a Zagyva-hídon, az nagy eséllyel akad fenn azok miatt, aki a Pólya Tibor utcára kanyarodás előtt pirosat kaptak. A rutinosabbak itt is próbálnak az úttest közepe felé húzódni, és ha nem busszal vagy teherautóval vannak, akkor meg is nyílik mellettük egy, a Zagyva-hídra felvivő sáv, amit szabályosan nem lehetne használni. Viszont, ha nem élünk ezzel a sávval, akkor sokszor a Kossuth tér felől érkezők nem férnek át a szabad jelzésükön, és pillanatokon belül megakasztják a belvárosból kifelé tartókat. Tehát olykor a szabálytalankodókon múlik, hogy halad-e a kocsisor.
És lehetne még példákat mondani, ahol a praktikum okán sokan szembe mennek a forgalommal – például a színház körül -, nem a legszabályosabban viselkednek a jelzőlámpáknál – például a piac mellett – vagy nem várják meg az összes gyalogos átkelését a zebránál – például az állomásnál. Ami nem jó, mert az ilyesmiből könnyen lesz baj. Tehát eszem ágában sincs bárkit is ilyen szabálytalanságokra bíztatni. Csak jelezni akartam, hogy itt-ott talán lehetne finomítani a szabályokon.