2025.08.27. (szerda)

Szolnok közepe 1974-ben

Szolnok közepe 1974-ben

Dátum:

Már majdnem készen volt a Pelikán szálló, és a 4-es főút szolnoki rekonstrukciója is a végéhez közeledhetett, amikor Bucsu Gyula ezt a fotót elkészítette az 1-es ABC elől, ahol talán már a parkolót építették. Fél évszázaddal ezelőtt így nézett ki Szolnok új belvárosa, ami akkor még nem Hild tér.

Már majdnem készen volt a Pelikán szálló, és a 4-es főút szolnoki rekonstrukciója is a végéhez közeledhetett, amikor Bucsu Gyula ezt a fotót elkészítette az 1-es ABC elől, ahol talán már a parkolót építették. Fél évszázaddal ezelőtt így nézett ki Szolnok új belvárosa, ami akkor még nem Hild tér.

Az épülő Pelikán szállóra fókuszáló felvételt Bucsu Gyulától, a blogSzolnok olvasójától kaptam, aki a Szántó körúton rendezett gokart-versenyről és a vasútállomás átadásával egyidőben tartott MÁV tisztavatásról is adott már saját készítésű fotókat. Ezeket ezúton is köszönöm, miközben mindenkit arra bíztatnék, hogy nézzen szét a családi fényképek között! Az amatőr fotózás elterjedése és Szolnok átépítése ugyanis párhuzamosan zajlott, így rengeteg olyan kép lapulhat a fiókokban, amelyek a város múltjáról és átalakulásáról mesélnek. Ráadásul olyan pillanatokat megörökítve, amelyeket a korabeli hivatásos fotóriporterek nem fényképeztek le, hiszen abban a másodpercben vagy nem volt hírértékük, vagy éppen egyik szerkesztőség sem tartott igényt egy olyan felvételre. Egy családtagokat ábrázoló kép hátterében is sok érdekesség lehet, ne hagyják elveszni ezeket!

Úgy tippelem, hogy a mellékelt fotót Bucsu Gyula 1974 késő tavaszán készítette, amikor a Hotel Pelikán beruházása már majdnem öt esztendeje zajlott. Egy évvel később biztosan nem lehetett volna ilyen képet készíteni a város új szállodájáról, hiszen 1975. április 1-jén hivatalosan is megnyílt, és addigra a tetején, két oldalra felkerült a hotel nevét és logóját formáló sárga fényreklám. Illetve az is nyilvánvaló, hogy a Szolnok első írásos említésének 900. évfordulójához igazított avatás idején nem lehetett ilyen átmeneti állapotban sem a szálloda előtti parkoló, sem az a „sétány”, ami az akkori Beloiannisz útról az Ady Endre utcáig, az szintén éppen épülő első, szolnoki buszpályaudvarhoz vezetett.

Ugyancsak az 1974 tavaszi fotózást valószínűsíti, hogy bár az úttestet – a mai Baross utca autóútját – nem látjuk a képen, a viszonylag nagy gyalogosforgalom már azon a járdán zajlik, amit nagyjából ma is használhatunk. Amit ugye csak azt követően lehetett kialakítani, hogy elbontották az akkori Beloiannisz út páratlan oldalát – erre 1973 végén került sor -, és megépítették a 4-es főút átkelési szakaszának új nyomvonalát. Ennek megtörténtére utal a Hotel Pelikánba egy kicsit beletakaró közvilágítási lámpa, illetve a felvétel jobb szélén lévő elsőbbségadásra figyelmeztető tábla is. Ez utóbbi egyébként az akkor már nyolc éve átadott MSZMP székház előtti parkolóhoz tartozott. Amiből arra is következtetnék, hogy a pártházhoz tartozó földszintes garázs, aminek maradékában ma kínai üzletek vannak, később épült, mint a „fehérház”, valamikor a hetvenes évek közepén.

A mából nézve persze érdekesebb is, hogy mi minden hiányzik a felvételről. A kép jobb szélén még álló Hubay utcai ház helyén 1979 óta az Aba-Novák, korábbi nevén Megyei Művelődési és Ifjúsági Központ áll. A fotózás idején talán már csak a képen látható régi háznak lehetett teteje a környéken, hiszen tőle jobbra már zajlott a Centrum áruház alapozása, mögötte pedig ugyancsak majdnem átadáskész állapotban volt a Vízügyi irodaház. A Pelikán szálló mögött természetesen még nincs ott a Skála áruház, hiszen e fotó készítésekor még nemhogy nem tervezték, de a szocialista brand sem létezett. A Skála Tiszavidék építése majd csak 1976-ban indult el, hogy aztán 1979-re lezárja a szálloda és a művelődési ház közötti teret. Természetes, hogy a kép bal oldalán, a szálloda mellett még látható a Batthyány és az Ady Endre út sarkán álló emeletesház teteje, hiszen az azt ebből a szögből kitakaró Szolnok Pláza e kép készítése után majdnem három évtizeddel épült fel.

A mából engem nagyon érdekelne, hogy 1974 tavaszán hová, merre tartottak a képen megörökített, jól öltözött, sőt két babakocsit is toló emberek. Egy építési terület szélén. A 4-es főút átkelési szakaszát ugyanis csak annak az évnek a végén adták át, és hát az utolsó pillanatig zajlott a környéken az építkezés, illetve a tereprendezés. A fotózás idején a Beloiannisz, vagyis a Baross utca páratlan oldalán a Hősök teréig nem volt már egyetlen épület sem, azaz aki abba az irányba ment, az SZTK-n túlra tartott. Persze nem kizárt, hogy a fotózás idején a páros oldal előtti járda volt éppen járhatatlanabb, hiszen a főutca egykori autóútjának a helyén talán éppen akkor alakították ki azt a parkoltó, amit azóta is használunk.

HOZZÁSZÓLOK A CIKKHEZ

Kérjük, írja be véleményét!
írja be ide a nevét

Megosztás:

Legfrissebbek

Hírlevél feliratkozás

spot_imgspot_img

További írások
Kapcsolódó

Száz éve a főtér

Ezt a Gerő Ignácz kiadásában megjelent szolnoki képeslapot 1917. október 31-én adta postára szerintem egy szabadságos katona. A kép a feladás előtti tíz évben készülhetett, tehát mondhatjuk, hogy ilyen volt Szolnok főtere egy évszázaddal ezelőtt.

Még állt a szép híd

Bízom benne, hogy a blogSzolnok olvasóinak a hely megjelölése nélkül is egyértelmű, hol készült ez a képeslappá lett felvétel. Aminek az igazi érdekessége egyrészt a háború előtti tiszai strand megörökítése, másrészt, hogy amikor ezt a lapot postára adták, a szép szolnoki híd már nem létezett.

Szolnok 1973 nyara

Elsőre talán nehéz elhinni, de ez a fénykép tényleg Szolnokot, a Kossuth és a Szapáry út kereszteződését ábrázolja. Mégpedig úgy, hogy a fotós az egykor itt átvezető 4-es főút közepén, nagyjából a mai Árkádok alatt lévő újságossal egyvonalban állt a vasút felé fordulva.

Bohém időkből

A tűzőrök megfigyelőhelyéül is szolgáló belvárosi nagytemplom tornyából készült az ehhez a budapesti kiadású képeslaphoz használt 1914 utáni szolnoki fotó. A nem túl jó minőségben színezett képeslap birtokomban lévő példányát egy bohém társaság küldte a katonáskodó Bélának 1917-ben.