2025.12.7. (vasárnap)

Szolnoki házak (21.): Alcsi állomás

Szolnoki házak (21.): Alcsi állomás

Dátum:

A honi vasút szerelmesei illetve azok között, akik már a hatvanas években is igénybe vették Szolnokon a MÁV szolgáltatásait, köztudott, hogy a Verseghy út végén is volt valaha egy vasútállomás, pontosabban megállóhely. A sínek már nincsenek meg, az egykori állomásépület azonban még felfedezhető.

Sajnos már nem emlékszem, ki mesélte, hogy a hatvanas évek elején, ha késve indultak a suliból, és már nem volt esélyük a nagyállomáson elérni a Szajol felé tartó vonatot, akkor futásnak eredtek, mert Alcsiban még elkaphatták a járatot. Tulajdonképpen nem kellett mást tenniük, mint átvágni a belvároson, átrohanni a Zagyva-hídon, el a művésztelep és a vártemplom előtt, aztán végigfutni a Verseghy úton. Ugyanis annak a végén, a Bimbó úti torkolattal szemben volt az a bizonyos megállóhely, ami Szikszai Mihály Jász-Nagykun-Szolnok Megye közlekedéstörténete című könyvében is felbukkan, hiszen a XX. század elején a Szolnokra tervezett villamosvonal egyik vége ott lett volna. Lehet, hogy ha az megépül, az Alcsi állomás sorsa is másként alakul.

Némi magyarázatra szorulhat, hogy miért is a Verseghy út végén volt ez az állomás, hiszen ma már nem ott fut a vasút.

A Magyar Középponti Vasút a Budapest-Szolnok vonal 1847. szeptember 1-jei megnyitásakor már rendelkezett engedéllyel annak Debrecenig történő meghosszabbítására. Sőt, egyes források szerint a nyomvonal kiépítéséhez szükséges földmunkákat el is kezdték, ám a szabadságharc megakasztotta a kivitelezést. Oly annyira, hogy Világos után sem folytatódott, és csak akkor vett új lendületet, amikor a Tiszavidéki Vasút vette át a vonal engedélyeit. Ez kellett ahhoz, hogy egyrészt 1857. november 25-én megnyíljon a Szolnok-Debrecen vonal, másrészt pedig egy évtized után új állomás illetve új állandó Zagyva- és Tisza-híd épüljön a városnál.

Ismert történet, hogy a Debrecenig futó vonal tervezői a régi szolnoki állomástól a Tisza parton – nagyjából a tárháztól a belvárosi hídig tartó mai sétány helyén – szerették volna lefektetni a síneket. Szerencsére az akkori városvezetésnek sikerült ezt megakadályoznia, mondván, hogy ezzel elvágnák Szolnokot a Tiszától. Ami nem a turizmus, hanem például az ivóvíz-vétel miatt volt fontos. A vasútvonal így végül jó nagy ívben, az akkori lakott területektől távol kerülte meg a várost. A Zagyváig a mai nyomvonalon futott, azon túl azonban egy jobb kanyart véve, körülbelül a mai Tallinn városrész mögött indult a Tisza felé, és körülbelül a Bimbó út Besenyszög felé eső házainak a kertjei helyén haladva, a Besenyszög felé vezető utat keresztezve ment tovább. A gátként is funkcionáló töltésre épített sín a Tisza közelében balra fordult, majd rátért a folyón átívelő hídra.

Mivel ez a vonalvezetés a hatvanas évekig létezett, minden korabeli logika azt diktálta, hogy a Szolnok utáni következő megállóhely, a szomszédos települések felé vezető út és a vasút kereszteződésénél legyen. Így születhetett meg az Alcsi megállóhely, ami az akkori várostól viszonylag messze volt, és leginkább a külterületeken lakókat, illetve azokat a bizonyos szomszédos településeket volt hivatott kiszolgálni. Amihez a nyomaiban fennmaradt állomásépület is kellett.

A hivatalosan a Verseghy út 35. szám alatt álló épület a főút felől ma már alig ismerhető fel, hiszen sok átalakításon eshetett át az elmúlt évtizedekben. Most éppen egy bolt működik az út felőli végén. Viszont ha az épület sarkán a Tisza felé kanyarodunk, akkor egyrészt az egykori sínek, talán a valamikori peron helyén állva egész jó állapotban láthatjuk az Alcsi megállóhely épületét. Sőt, továbbmenve még valódi MÁV-kerítéseket is találunk, ami aztán végképp bizonyítja az egykori állomás létét. Ami egyébként küllemében – oromzat, tető, ablakok – a XIX. század végén, szerte a Monarchiában alkalmazott vasúti típustervek jellegzetességeit viseli magán.

Az állomás végét valószínűleg az okozta, hogy a gátként is funkcionáló töltéssel sok gond lehetett árvizek idején. Másrészt a hatvanas évekre elodázhatatlanná vált ennek a vonalnak a korszerűsítése, és mivel egyébként is ki akarták építeni a második sínpárt, meg Szolnok környékén akkoriban minden a vasút fejlesztéséről szólt – lásd új állomás és rendező pályaudvar -, új nyomvonalra került a Zagyva és a Tisza közötti szakasz. A vasutallomasok.hu honlapon található, Roland Alex által feltöltött (általam is használt) fotóhoz fűzött megjegyzés szerint az Alcsi megállóhely így 1968-ban megszűnt.

Pontosabban átkerült a Mester utca végén lévő, új vasúti felüljáró mellé, ahová lépcsőt és talán peront is építettek. Mivel azonban ott már senkinek sem esett útba, illetve a hetvenes évek elejétől az egykori külterületeket és tanyákat kiszolgáló megállóhelyek sorra szűntek meg, a Szolnok-Alcsi állomás is eltűnt a menetrendekből.

Megosztás:

Legfrissebbek

Hírlevél feliratkozás

spot_imgspot_img

További írások
Kapcsolódó

Kossuth téri fordulópontok

Még csak 131 éve nevezik Kossuth térnek, Szolnok főterének azonban legalább ugyanilyen hosszú előtörténete is van. Keletkezése homályos, múltjának fordulópontjai viszont elmesélhetők.

Szolnok 900 (24.): Matrica, jelvény, tálka

A Szolnok első írásos említésének 900 éves évfordulója köré szervezett jubileumi eseményekről senki sem távozhatott üres kézzel. Ha más nem, egy matrica került a megjavított autójára.

Generációk körútja

Van ma Szolnokon olyan városfejlesztési vízió, ami 80 év múlva valósul meg? A 19. század végén volt ilyen. Ennek eredménye a Ságvári, azaz mai Szapáry út és Boldog Sándor István körút.

A Gázolástól a TOMI játékig

Bírósági tárgyalás a városházán, a teljes hosszában elkészült Ságvári körút új neonfényei, irodalmi műsorok három helyen a városban, illetve az első videotéka. Egykori szolnoki októberek.