2025.08.27. (szerda)

TVSZ (4.): Utak és számok

TVSZ (4.): Utak és számok

Dátum:

Jártak már a 3225-ös számú úton? Ha nem tudják, hogy Szolnokot milyen számjelű országos közutak érintik, akkor könnyen letagadhatják. Holott a Tiszaligetbe csak ezt az utat használva juthatnak el autóval. Hat országos közút, 20 kilométer. Tanultam Valamit Szolnokról.

(Évzáró ismétlés: Ez az írás 2017. szeptember 20-án jelent meg először.)

Ismét nem lehet mással kezdeni, csak azzal, hogy az első közutakat a rómaiak építették az ország területén. Igaz, ilyenek csak a Dunántúlon maradtak ránk, a XIX. század közepéig pedig nem nagyon törődtek a közutak építésével. Ha képet akarunk alkotni a korabeli közúti közlekedési viszonyokról az Alföldön, elég fellapozni Jókai Egy magyar nábob című regényének az elejét. Az 1848-as esztendőnek úgy vágott neki az ország, hogy a vármegyék felében egyáltalán nem volt kiépített közút, és a maradékban is mindössze 2300 kilométert tartottak nyilván.

Ennél talán meglepőbb, hogy a XIX. század második felében úgy gondolták, a sorra épülő vasútvonalakkal párhuzamosan nincs szükség megfelelő minőségű közutakra. Az első világháború végére így elsősorban tömörített kőzúzalék-borítású makadámutak kötötték össze az ország nagyobb településeit. Az első komolyabb, országos közútfejlesztésre így csak a két világháború között került sor, amit jórészt a gépkocsi közlekedés nagyarányú fejlődése indokolt. Ekkor épült például a szolnoki Kolozsvári-felüljáró, ami Budapest és Erdély fővárosa közötti főút egyik fontos beruházása volt. Igazi lendületet azonban csak a hatvanas évektől vett a fejlesztés, indult meg az autópálya építés, a városok átkelési szakaszainak korszerűsítése, és sorolhatnánk. Hozzátéve, hogy a mai hálózat jelentős része azért a rendszerváltás után épült.

Az ország elsőrendű közútjainak számozása Budapesttől indul, és az óramutató járásának megfelelően halad, és akad köztük néhány többszám-jegyű is. Köztudott, hogy Szolnok határában a 4-es számú főút fut, aminek a nevébe egyszer talán az M betű is megjelenhet. Az alacsonyabb rendű utak számozása annak a magasabb rendű útnak a számával kezdődik, ahonnan leágazik, majd Budapesttől távolodva növekszik a következő számjegyük. Így a Szolnokon áthaladó 32-es útról könnyen kitalálható, hogy a 3-as főútból ágazik le, és a fővárostól keletre a második ilyen út. Nem bonyolódnék bele jobban a számozás rejtelmeibe.

Az viszont érdekes, hogy az utak számozása a fejlesztésekkel együtt változik és mozog. Például a Hatvan és Szolnok közötti 32-es út vége sokáig a Dimitrov és Beloiannisz út kereszteződésében, a régi mentőállomásnál volt. Ma viszont Zagyvarékas felől a Thököly úton ér a városba, majd a Mátyás király út, Nagy Imre körút, Bajcsy és Abonyi utak érintésével hagyja el a várost. Amivel sok újdonságot azt hiszem, nem mondtam.

Az azonban másoknak is érdekes lehet, hogy a 32-es számú főút mellett további öt, a Magyar Közút Nonprofit Zrt. kezelésében lévő országos út halad át a városon. A 32-es mellett a legismertebb a 442-es, ami azonban nem a kertvárosi körforgalomnál kezdődik. Hanem, mint a Magyar Közút Nonprofit Zrt. kommunikációs osztályától megtudtam, teljesen logikusan a 4-es úttól délre, azaz a Kertész utcai felüljárónál. Ami magyarázatot ad a bevezetőben említett 3225-ös útra is, ami Szolnokot és Jászkísért köti össze úgy, hogy a 4-es felüljárótól, a százlábú és a belvárosi hidakon át, a Szabadság tér érintésével, a Mester út irányában hagyja el a várost. Ezt például sose tudtam.

Miként a 402-es útról is egy közlekedési hírben hallottam először, és mivel nem tudtam elhelyezni, e cikk megírására sarkalt. Merthogy ez a másodrendű főút a Bajcsy kereszteződésétől indulva – tehát a 32-es útból leágazva – a József Attila, a Temető és a Tószegi utcákon át a Mezőgépnél lévő, 4-es úti felüljáróig tart. Azaz egy olyan számozott, nem városi útról van szó, aminek csak belterületi szakasza van. És ami a felüljárón túl már 4526-ös számú főútként folytatódik, és ér ki a Vegyiműveknél a városból, hogy aztán Kiskunfélegyházának tartson.

A maga nemében a hatodik Magyar Közút által kezelt szolnoki út is érdekes. És nem elsősorban azért, mert öt számjegyből áll a jelölése: 31125. Inkább azért, mert egyetlen utcánkon, a Nagysándor József utcán halad keresztül, ráadásul a 32-es utat köti össze a 32-es úttal, igaz nem végig a Szolnok táblán belül haladva.

HOZZÁSZÓLOK A CIKKHEZ

Kérjük, írja be véleményét!
írja be ide a nevét

Megosztás:

Legfrissebbek

Hírlevél feliratkozás

spot_imgspot_img

További írások
Kapcsolódó

Korszaknyitás

Szolnok nem attól lép új korszakba, hogy a városházán megváltoznak a névtáblák, hanem attól, ha sok minden másként történik majd, mint eddig. Öt éve írtam egy kívánságlistát, amiből szinte semmi sem valósult meg. De a remény hal meg utoljára. Most is írok egyet, aztán majd meglátjuk.

Újra Élő blogSzolnok

Szeptember 9-én az Így lett Szolnok 900 éves című előadással újra elindul az Élő blogSzolnok sorozat a Tisza mozi E-termében. A kéthetente, hétfőn esténként 18 órakor kezdődő képes előadások ebben a félévben Szolnok egyes városrészeiről szólnak, illetve helyi érdekességeket tekintenek át.

Se neve, se gazdája

Madártetemek, összefirkált falak, magukra hagyott "utcabútorok", folytonossági hiányos járda, olykor elképesztő huzat. Szolnok belvárosának egy neve nincs közterülete, amely a három legnagyobb áruházat, a két legnagyobb irodaházat és művelődési házat köti össze. Balkán-alsó. Így jó?

Szolnok-Nagykörű kétkeréken

Szolnok belvárosától a Nagykörűt jelző tábláig nagyjából 28 kilométer a távolság a gáton kiépített bringaúton. Három rázós kilométer van útközben, egyébként kényelmes élmény. A dobai lábon álló "üdülők" pedig kihagyhatatlanok, a sárga Ikarusz vityillót és a homokpartot mutogatni kellene.