Felénk
Szandáról közlekedni
2019. november 19.
Azt hiszem, az elkövetkező évek egyik szolnoki kulcskérdése lesz a Szandaszőlős felőli közlekedési anomáliák megoldása, hiszen olykor már napközben is nagyvárosokat megszégyenítő a dugó a 442-es út városi szakaszán. Az "eszement ötletek" sorozatomban lenne pár felvetésem.
Rögzítsük először a szubjektív tapasztalatokon nyugvó alaphelyzetet. Szolnok legnagyobb kertvárosias övezetéből, Szandaszőlősről - illetve a város vonzáskörzetének számító Rákóczifalváról, Rákócziújfaluról, Martfűről meg távolabbról - reggelente iszonyatosan nehéz bejutni a városba. Az egysávos 442-es főút városi szakaszán olykor a normális menetidő - 50km/h-val számolva 6-10 perc - többszörösére van szüksége annak, aki reggel 7-8 óra körül tart a belvárosi Tisza-híd felé. Nem jobb a helyzet délutánonként, munkaidő után sem, csak akkor a dugó iránya változik. Jelentősen lelassítva és összekuszálva a belváros forgalmát. De nekem volt már "szerencsém" hétköznap 13 óra körül ugyanannyi idő alatt megtenni a 4-es fölötti felüljáró és a szolnoki vasútállomás közötti utat, mint amennyi idő az IC-nek kell Ceglédtől.
Talán nem vagyok egyedül, ha mindezek alapján azt gondolom: baj van, amit orvosolni kellene. Nemcsak azért, mert előbb-utóbb a szandai ingatlanárakon lehet majd érezni a nehézkes közlekedést, de a belváros megmentése miatt is. Ugyanis mindaz, ami a 442-es út szolnoki szakaszán történik, az nemcsak a szandaiak problémája.
Szeretném leszögezni, hogy a 4-es főút északi elkerülőjének a megépülése - az Abony és Fegyvernek közötti szakasz - nem fogja megoldani ezt a problémát. Azért, mert az egyszer már leállított, és talán most újra kezdődő beruházás nem a 442-es utat fogja tehermentesíteni. Még akkor sem, ha az észak felől, a 32-es főúton érkező kamionok esetleg használni fogják egy darabig, hogy aztán Holt-Tiszai csomópontnál visszatérjenek a Szandán átvágó főútra. Hiszen a Szandát és Rákóczifalvát elkerülő út építéséről ebben a projektben sincs szó.
Ugyancsak rögzíteném, hogy a még mindig csak választási kampányígéret szintjén létező második belvárosi Tisza-híd is csak akkor jelenthet gyógyírt a bajra, ha az átadása egybeesik a 442-es út városi szakaszához kapcsolódó közlekedés, ugyancsak komoly beruházásokat (például nem szintbeli felüljárókat) igénylő átszervezésével. Bár a szandai dugót ez is csak mérsékelni fogja, de nem megoldani.
Szolnok szempontjából tehát az lenne a legfontosabb, ha a Csáklya utcai híd a 442-es főút várost elkerülő szakaszának a kiépítésével párosulna. Aminek belátható időn belül nagyon kicsi az esélye. Pedig Szolnok szempontjából ez a két projekt ezerszer fontosabb, mint 4-es északi elkerülője. (Amit a 4-es jelenlegi nyomvonalának kétszer kétsávosítása, és az országon belüli forgalomszervezés olcsóbban megoldhatott volna.)
Mit tehetünk?
Ugyancsak szubjektív tapasztalataim alapján szívesen mondanám, hogy a dugókban egy-két főt szállító autókból át kellene szokni a bringára és a közösségi közlekedésre. Amit persze némi ösztönzés is segíthetne. Például, ha az egy-két embert szállító autók reggel kilencig nem, vagy csak jelentős büntetés ellenében közlekedhetnek a térségben (van rá külföldi példa). Viszont minden tiszántúli, szolnoki autótulajdonos és családtagja ingyen használhatná a rendkívül sűrűn közlekedő, Szanda kisebb utcáit is érintő - vagy onnan ráhordó - buszokat. A Szolnokon kívülről érkezőket pedig a város határában, például a reptér környékén kialakított hatalmas P+R parkolók várhatnák. Amilyen egyébként régóta lehetne a Szandai réten, az áruházak környékén is.
Mindez azonban nem fog egyhamar megvalósulni, mert kvázi szokássá kellene tenni a közösségi közlekedést. Ami idő.
Az pedig nekünk egyre kevesebb van.
Így marad egy kis közlekedés-átszervezés. Például azzal, hogy reggel és délután speciális szabályok lépnek életbe a helikopteres körforgalomnál.
Mondjuk a belváros felől érkezve, a helikopter alatt nem lehet balra tartani a régi 4-es nyomvonalára, azaz a körforgalomba akadályozni a Szanda felől érkezőket. Hanem csak az új 4-esen lehet Szajol felé haladni, illetve a Kertvárost kerülőn elérni. (Talán az is segítene - csak ez is pénz és idő -, ha egy új lehajtó létesülne a Holt-Tiszán átívelő híd Szajol felöli oldalán.)
De továbbmegyek! Én a Szajol felől a helikopterhez érkezőknek tiltanám, hogy ott akár az áruházak, akár Szanda felé menjenek - azaz a belváros és Szanda felől érkezők útját keresztezzék -, mert mindkét úti cél elérhető a 4-es felől is. Aki pedig Szajol felől a belváros irányába akar menni, azt leterelném az ártéri útra, hogy eszébe se jusson egyenesen vagy balra tartani, és kicsit távolabb helyezzem a szandaiakkal való találkozást. A Kertváros esetében is csak a Holt-Tisza mellett engedném meg a be- és kihajtást, így a Szandai réttel szembeni felhajtó nem akadályozná a Szanda felőli folyamatos forgalmat.
Mindez azt eredményezné, hogy a Szandáról a belvárosba és az ellenkező irányba tartók lényegében a sportreptér és a belvárosi híd között nem találkoznának keresztirányú forgalommal. Mondjuk reggel 6 és 9 illetve délután 15-18 óra között. (Mindennek a kialakítása néhány lámpa, és sorompó kérdése.)
Mivel belátható időn belül sem a Csáklya utcai híd, sem a 442-es elkerülő nem fog megépülni, viszont a 4-es főút forgalmának egy része az új, északi elkerülőre terelődhet, a mostani 4-est használhatnánk a fentiek szerint Szolnok tehermentesítése érdekében. Legalábbis szerintem ez egy vitát vagy egy próbát megérne. Hogy valamit tegyünk már a mindenki életét megkeserítő dugók ellen.
Album
A negyvenes évek végén
Ezt a szolnoki városházát ábrázoló képeslapot legkorábban 1954. április 1-jén adhatták ki, mégis azt kell gondolnom, hogy felhasznált fotó minimum fél évtizeddel korábban, azaz a negyvenes évek végén készült. Nem túl jó felvétel, nem is igazán értem, miért éppen ebből lett az 1 forint 20 filléres kiadvány, miközben számtalan jobb kép is volt már Szolnokról. De van egy másik furcsaság is.
AKB
Az a szép zöld gyep
Poldi bácsi az Égigérő fűben mindig azt mondogatta, hogy neki csak az a szép zöld gyep, az fog nagyon hiányozni. Nekünk meg itt, Szolnokon, a való életben egy-két olyan Poldi bácsi hiányzik nagyon, akik a közterületeinken rendszeresen sétálva észrevennék a kisebb-nagyobb hibákat, problémákat, és beszólnának a "központba", hogy hol és mit kellene kijavítani. Mert akkor talán a Verseghy parkban sem várna hosszan a megmentőire a képen látható elektromos szekrényke.
SzoborPark
Építőipari emlék
Simon Ferenc 1970-ben alkotta meg azt a lemezdomborítást, ami aztán a Szolnok Megyei Állami Építőipari Vállalat (ÁÉV) frissen elkészült székházának homlokzatára került. A cég emblémájává is lett köztéri alkotás 1994-ben még a helyén volt. Ki tudja, mi lett a sorsa a 6 méteres alkotásnak?