A Félvilág című filmet december 30-án, felfokozott várakozás után mutatta be a Duna TV. Ehhez nemcsak a Mágnás Elzát alakító Kovács Patríciáról megjelenő igényes, ledér fotók és a jó ütemben közölt interjúk, hanem a premier előtti vetítésekről szóló kritikák is hozzájárultak. Sejthető volt, hogy a Köbli-Szász páros ismét izgalmasat alkotott. Amin nem is nagyon lehetett csodálkozni az előző közös sikerükre, az ugyancsak megtörtént esetet feldolgozó Berni követre gondolva. Sőt, talán nem túlzás azt mondani, hogy Köbli Norbert kezei közül az utóbbi évek legjobb forgatókönyvei kerültek ki, elég csak a Vizsgát, a Szabadság különjáratot vagy a más műfajban brillírozó Made in Hungáriát említeni.
Aki látta a tévében a Kovács Patrícia, Gryllus Dorka és Döbrösi Laura által életre keltett históriát, az szerintem nemhogy nem csalódhatott, de várja a mozi bemutatót. A látszólagos gyilkossági történet mögött ugyanis a három nő zseniális egymásnak feszülése, együttélése, kölcsönös megalázása és önmaguk keresése zajlik, visszafogott játékkal, de folyamatosan ébren tartott feszültségben. Nincs semmi szájba rágva, túljátszva, vannak viszont az első osztályú színészi játék mellett gyönyörű ruhák, fantasztikusan szép képek, jó dialógusok és vágások. Azaz minden, ami egy jó filmhez kell. Pontosabban mindaz, ami igazán egy hatalmas vásznon, a moziban érvényesülhet.
Hogy ki ölte meg Mágnás Elzát, korának ismert kurtizánját, kitartottját, az a Félvilágot nézve nem is fontos. Ahogy az sem, hogy valójában milyen is lehetett ez a szegénységből felkapaszkodó és az életét egy szennyeskosárban, a Dunán végző nő. Akinek a története egyébként annyira izgatja a történészeket, hogy a film bemutatója előtt pár héttel zárt be a fővárosban, a vele foglalkozó kiállítás.
Sokkal fontosabb, hogy Kovács Patrícia, aki végre nem a jó fej kiscsajt alakítja a vásznon, milyen nőt formált belőle. Nem egy szörnyeteget, hanem egy szépségével élni vagy visszaélni tudó, számító, ám mégis a szerelmet kereső, ezért a saját felépített világát is összedönteni képes nőt. Amivel Kovács Patrícia magasabb osztályba lépett.
Játékához kitűnő partnereket talált Szász Attila rendező. Gryllus Dorka házvezetőnője, aki a vallásban keres megtisztulást korábbi életéért nem ellenpontja, hanem versenytársa a főszereplőnek. Ráadásul nemcsak a Kulka János formálta kitartó kegyeiért, de a sztorit elindító Kató, azaz Döbrösi Laura lelkéért is versenyt futnak. De úgy, hogy közben a három nő nem kioltja, hanem magasra emeli egymást.
A tizenhét nap alatt leforgatott, gyaníthatóan egy magyar mozifilm költségvetésének töredékéből kihozott Félvilág a lassan ismét magára találó hazai filmgyártás fontos darabja lett. Amit végre egy valóban profi, a hazai filmes szakma fiatalabb generációjához tartozó, ám nem a köldöknézők csapatát erősítő alkotók fémjeleznek. Akiknek futószalagon kellene gyártaniuk a filmeket.
Mert olyanra nem emlékszem, hogy valamit megnéztem a tévében, aztán a neten, és alig várjam, hogy végre beülhessek rá a moziba. Ha ez a fél világ, milyen lehet a Köbli-Szász páros által megfilmesíthető egész?
(Az alkotókkal február 26-án, pénteken este 18.00 órától találkozhat a Tisza moziban)