2025.08.27. (szerda)

A Szigligeti hatása

A Szigligeti hatása

Dátum:

Kukuja, azaz Balajti Sándor, Szolnok legendás alakja éppúgy feltűnik az 1982-es Hatásvadászok című magyar filmben, mint Kadi, azaz Ignácz Kálmán, aki negyven évig volt itt maga "A színészbüfé", vagy éppen Mozsonyi Albert, Ali bácsi "A helyi" balettmester. A legszolnokibb film.

Ha lenne személyes emlékképem arról, hogyan is nézett ki belülről 1982 nyarán a szolnoki színészbüfé, amit sokan csak „Kadikocsmaként” emlegettek, és a mai Liliomfi étterem helyén működött, akkor még inkább biztos lehetnék abban, hogy Szurdi Miklós első játékfilmjét részben Szolnokon forgatták. Az egyértelmű, hogy a vidéki színházi életről, az akkori hatalom játékáról, pontosabban a művészek megfelelni akarásáról szóló, egyébként minden pillanatában nagyon szórakoztató film külső- és próbajeleneteit Kecskeméten, az ottani teátrum környékén vették fel. Viszont a szereplők, sőt egy elhangzó mondat miatt is nagyon valószínű, hogy a filmbeli színészbüfében játszódó képeket viszont Szolnokon, a Táncsics utcában rögzítették. Ott, ahol a forgatás előtt befejeződött évadban még maga a rendező is gyakran megfordult társulati tagként, hisz két darabot is színpadra állított 1981/982-ben, és ahol a Hatásvadászok szereplőinek többségével éppen találkozhatott is.

A Hatásvadászok ugyanis tele van olyan színészeket alakító színészekkel, akik a hetvenes-nyolcvanas évek fordulóján, Szolnokon játszottak. A női főszereplő, Udvaros Dorottya például egy évvel a forgatás előtt szerződött el innen. Egri Kati, Kőmíves Sándor, Takács Gyula, Nagy Zoltán, Nagy Sándor Tamás (Ádám Tamás) és az egy jelenetben feltűnő Mucsi Zoltán viszont 1982-ben itt voltak társulati tagok. Miként szolnoki volt, és Szurdi Szolnokról ismerhette az első jelenetsorban feltűnő és meg is szólaló Mozsonyi Albert balettmestert, az önmagát alakító Kukuját, a színház körül bóklászó kedves, fura alakot – aki Balajti Sándorként szerepel is a Hatásvadászok szereplőinek felsorolásában, mint Kukuja megformálója – és Kadit, azaz Ignácz Kálmánt is, akit többször is „művésznevén” szólítanak a büfében rendelő színészek. A forgatáskor éppen nem volt tag Szolnokon, mert egy-két évaddal korábban távozott innen Czibulás Péter és Hollósi Frigyes, akikkel Szurdi ugyancsak dolgozott szolnoki évei alatt. És bár 1979 és 1982 között nem a Szigligeti társulatát erősítették, de a korábbi egy-másfél évtizedben szolnoki színész volt a Hatásvadászokban is játszó Vajda László, Bodnár Erika és a főszereplő Szakácsi Sándor is. Szóval olyan ez a film, mintha akaratlanul, de mégis valamiféle szolnoki színházi tablót készítettek volna.

És még egy momentum, ami arra utal, hogy ha nem is teljes egészében, de félig-meddig szolnoki játékfilm a Hatásvadászok. Bár egy képkocka erejéig – amikor szakadó esőben Szakácsi Sándor és Eszenyi Enikő nem tudnak elindulni, mert bedöglik a Trabantjuk – feltűnik egy közlekedési tábla, ami szerint onnan Budapest 86 kilométerre van, egy másik jelenetben Trokán Péter, szerepe szerint Udvaros Dorottya orvos férje, egy kényelmetlen beszélgetésben a négyes útról, a Vecsés és Monor környéki nehéz közlekedésről beszél. Márpedig Budapest és Kecskemét között nem arra jártak 1982-ben sem az autósok.

Miért fontos ez? Egyrészt azért, mert Szolnokon viszonylag kevés magyar játékfilmet forgattak az elmúlt nyolcvan évben. Másrészt azért, mert a Hatásvadászok tulajdonképpen a nyolcvanas évek elejének színházi világát „dokumentálja”. A Három a kislányt már-már kabaréba illő módon próbáló társulattal, ahol hirtelen úgy kell tenni, mintha egy, a betiltás szélén billegő darabot próbálnának a nagyon beteg, Kossuth-díjas rendező iránti kíméletből. Zseniális az a töketlenkedés, amit Végvári Tamás színházigazgatóként és a helyi fontos elvtársak előadnak annak kapcsán, hogy a Kútvölgyi úti kórházban kezelt, onnan egy napra kiengedett íróval és látszólag a francia forradalomról szóló darabjával mit is kezdjenek. A Hatásvadászok remek szatíra a Kádár-kor vidéki vetületéről, miközben édes-bús mese a vidéki színházi életről. Az 1983-as XV. Magyar Játékfilmszemle nyitó alkotásaként is bemutatott mozit – amihez ma már sajnos nem egyszerű hozzáférni – sok-sok ok miatt nyugodtan tekinthetjük szolnoki filmnek is.

HOZZÁSZÓLOK A CIKKHEZ

Kérjük, írja be véleményét!
írja be ide a nevét

Megosztás:

Legfrissebbek

Hírlevél feliratkozás

spot_imgspot_img

További írások
Kapcsolódó

Jenei: A nők és az irodalom

Az irodalom környékén mindig nők ülnek. Ezt Bata Imre mondta egy szemináriumon. Bata nem volt tanárom, fogalmam sincs, hogyan keveredtem be az órájára, s arra sem emlékszem, miről volt szó azon - de ez a mondat megragadt bennem.

Maradj otthon mozi: Ebéd közben elintézzük

Három évtized távlatából a legvidámabb barakk megértetésének egyik kiváló eszköze lehet András Ferenc Veri az ördög a feleségét című filmje. A múlthoz való viszony, az egyház helye, az állami ünnepek, a szocializmus keretei közötti gyarapodás, a kiskapuk keresése. Mind benne van.

Irigyelt látvány

A miskolci Lézerpont Látványtár nemcsak azért kihagyhatatlan, mert különleges gyűjteményeket őriz, hanem mert megmutatja, miként lehet újrahasznosítani egy szocreál épületet és milyen az, amikor valaki vérbeli gyűjtő és meg akarja osztani másokkal is a kincseit. Nézzék meg, ha arra járnak!

A viharos XX. századról

A nagybetűs történelem lábjegyzetei, a világ és az ország múltjának helyi vonatkozásai. Távolról nézve. Közelről személyes történetek, a történelmünk alulnézetből, kis túlzással ismerőseink szemszögéből. Legalábbis nekem ezt jelentik a 34. Zounuk évkönyvben megjelent tanulmányok.