2025.08.27. (szerda)

Amikor még vízi út volt a Tisza

Amikor még vízi út volt a Tisza

Dátum:

Ez a kép nemcsak azért különleges, mert ilyennek már soha többé nem láthatjuk a Tisza-partot, hanem mert felvillant egy olyan időszakot is, amikor még valódi vízi út lehetett a Tisza. A tehervagonok meg majdnem a belvárosi nagytemplomig jártak.

Ez a kép nemcsak azért különleges, mert ilyennek már soha többé nem láthatjuk a Tisza-partot, hanem mert felvillant egy olyan időszakot is, amikor még valódi vízi út lehetett a Tisza. A tehervagonok meg majdnem a belvárosi nagytemplomig jártak.

Egészen egyértelmű, hogy Attila nevű olvasónktól kapott újabb fotót a tárház tetejéről készítették – szerintem – valamikor a hetvenes évek közepén. A kép közepén már ott a színház melletti tízemeletes katonai lakóház – városépítészeti bűncselekmény -, tőle jobbra pedig a MÁV kórház vörös tömbje is látszik, így biztos, hogy 1967 után vagyunk. Mivel a Tisza-parti sétány felénk eső végén már áll a középiskolai kollégium, utána pedig a Tiszaparti Gimnázium és talán a Pálfy épülete is, a fotózásnak legalább 1971-72 után kellett történnie. Azonban a kép bal széle és a nagytemplom tornya között már létható az Ady Endre úton felhúzott – itt azonban még készülőben lévő – tízemeletes házak miatt a fotósnak 1974-75 körül kellett felkapaszkodnia az akkor jó negyvenéves tárház tetejére.

A kép egyik érdekessége – amellett, hogy még sehol nem találkoztam vele – az előterében lévő vasúti kocsik, amelyek nagyjából a mai főiskolai kollégium és könyvtár – az egykori ÁÉV munkásszálló – helyén állnak. A fotó küldőjének közlése szerint, a vagonoktól jobbra álló, sátortetős emeletes ház az egykori fuvarosok irodája volt, akik a rakodópartra érkező áru mozgatásában működtek közre. A sétány végén lévő pici épület pedig egy szivattyúház lehetett, aminek az alapjai ma is ott láthatóak. Ha a sétány melletti partszakaszt – az árteret – megnézzük, akkor hegyekbe rakott kavicsot vagy homokot fedezhetünk fel, amelyek minden bizonnyal a Tiszán szállítva kerültek ide. A vasúti kocsik és a deponált sóder pedig arra enged következtetni, hogy a hetvenes évek közepén a Tisza még valódi szállítási útvonalként funkcionált. Nagyjából úgy, ahogy mondjuk Németország folyói a mai napig tehermentesítik a közutakat és a vasutat.

HOZZÁSZÓLOK A CIKKHEZ

Kérjük, írja be véleményét!
írja be ide a nevét

Megosztás:

Legfrissebbek

Hírlevél feliratkozás

spot_imgspot_img

További írások
Kapcsolódó

Békebeli főterünk

Szolnok házi ezredének, a 68-as gyalogezred hőseinek emléket állító obeliszken e fotó készítésekor még nem lehetett ott az első világháborúra emlékeztető tábla. Még legalább két év volt a hosszú 19. századból, a békeévekből, amikor Gettler József hírlapelőfizetői irodája kiadta ezt a képeslapot.

Fellobogózott Szapáry

Nézem ezt az 1907-ben postára adott szolnoki képeslapot, és azon tűnődöm: az előző századforduló óta hányszor változott meg a Szapáry út páratlan oldala. Miközben a szemközti oldal szinte alig lett más. Legalábbis, ha Szolnok egykori korzójának a Baross utca felőli végét nézegetjük.

Róth Dezső céges reklámja

Aki elsőre nem ismerné fel, hogy ezen a képeslapon Szolnok néhai Gorove utcájának 15. és 29. számú házai láthatóak, annak a város meghatározásában segít a bal alsó sarokban lévő felirat. Amire ráerősít a szöveges oldalra elhelyezett kiadói jelzés: Róth Dezső papír áruháza, Szolnok. Egy klasszikus, ám ritka reklámképeslappal van dolgunk.

Szolnok 1973 nyara

Elsőre talán nehéz elhinni, de ez a fénykép tényleg Szolnokot, a Kossuth és a Szapáry út kereszteződését ábrázolja. Mégpedig úgy, hogy a fotós az egykor itt átvezető 4-es főút közepén, nagyjából a mai Árkádok alatt lévő újságossal egyvonalban állt a vasút felé fordulva.