2025.10.15. (szerda)

Érdekes helyek (1.): Csomagalagút

Érdekes helyek (1.): Csomagalagút

Dátum:

Lassan negyven éve, hogy a szolnoki vasútállomás vágányait aluljárókon keresztül lehet megközelíteni. Igen, fontos a többes szám használata, hiszen a gyalogos aluljárón kívül két további is létezik. Igaz, ezek közül ma már csak az egyik használható.

(Téli ismétlés. A cikk először szeptember 9-én jelent meg.)

A szolnoki vasútállomás vágányai mellett lévő peronokat egy gyalogos aluljárón keresztül lehet megközelíteni immár közel négy évtizede. Ennek az aluljárónak az egyik vége ugye a Jubileum téren, az állomás épülete előtt található, míg a másik a 16. vágánynál. Közben van egy-egy magányos feljáró a buszmegállókhoz, az utascsarnokhoz, illetve az első vágányhoz. Aztán néhány páros a 3-4., a 7-8., a 10-11., 12-13. és a 15-16. vágányokhoz. Ez az az aluljáró, amit mindenki ismer és használ, aki megfordul a szolnoki állomáson.

Ám, ha a peronokon azok két vége felé tekintünk, érdekes építményeket vehetünk észre. Olyanok, mint egy-egy nagyobb pincelejárók. Egyik végük a peronok járdáit nyeli el, a másik viszont a földet támasztja. Nem vagyok benne biztos, hogy a neten talált „csomagaluljáró”, „csomagalagút” kifejezés a pontos megnevezésük. Mindenesetre érdekes kaland a közforgalom számára ma is nyitva lévőt felkeresni. Még akkor is, ha ez egy félelmetes vállalkozás.

A két nem gyalogos aluljáró közül ma már csak a hosszabbat találjuk nyitva. Azt, amelyiknek az egyik vége az állomás melletti posta mögött van, a másik pedig a 16. vágányon is túl, a teherpályaudvar elején. Vagy, ha úgy jobban tetszik, az a Debrecen felé eső aluljáró. A peronok Pest felé lévő végén lévő rövidebb lejáratait ugyanis vasrács zárja el.

Ha a nyitva lévőbe a posta mellett ereszkedünk le, akkor először egy hosszú, széles folyosón találjuk magunkat, amelyből jobbra ajtók is nyílnak. Feltételezem, hogy ezek az általam is használt név miatt vannak. Azaz amikor a Magyar Posta még a Magyar Államvasutak szolgáltatásait igénybe véve, vonattal szállította a küldeményeket, akkor a postakocsik ki- és berakodásában lehetett szerepe a peronok és a szolnoki 2. posta közötti alagútnak. Amit láthatóan zsaluzásos technikával, a szépséggel nem sokat törődve építettek.

A hosszú lejárat után derékszögben kanyarodhatunk a peronok és a sínek alá, hogy valami egészen elképesztő látvány táruljon elénk. Egyrészt a hosszú folyosón nem mindenütt működik a ritkásan szerelt, gyér fényű világítás. Másrészt a peronokra vezető feljárók olyan hosszúak, hogy azokon keresztül alig szűrődik fény az alagútba. Ami bejön, az is csak egy halvány négyszöget rajzol a falakra. Ráadásul a folyosó falában itt-ott ajtók vannak, amelyek némelyike nyitva áll. Szóval félhomály és riasztó csend mindaddig, amíg a fejünk fölött nem robog át egy vonat, vagy nem téved más is az alagútba, amiben ilyenkor azonnal különleges hangok kelnek életre.

Tapasztalataim szerint ez az alagút egyébként nem egy elfeledett építmény. Bár most jártam benne először, a látszat ellenére a mai napig fontos szerepe van vagy lenne. Ha jobban belegondolunk, a szolnoki állomás peronjai a gyalogos aluljárón keresztül sem bringával, sem babakocsival, sem kerekesszékkel nem közelíthetők meg. Tehát, ha valaki ilyesmivel érkezik, annak a peron vége felé kerülve, ebben a kicsit félelmetes alagútban kell közlekednie. Nem mondom, hogy túl utasbarát megoldás.

Pedig maga az építmény stabil és tökéletes. Lassan négy évtizede épült, de vizesedésnek vagy beázásnak a nyomát sem látni benne. A falak persze össze vannak firkálva, szemét is van bent valamennyi, de egyébként teljesen rendben vannak. Nekem azonban furák és rettentő érdekesek.

Megosztás:

Legfrissebbek

Hírlevél feliratkozás

spot_imgspot_img

További írások
Kapcsolódó

Bűnös város?

A nyár legforróbb ötven napjában Szolnokról megjelent cikkek 75%-a valamilyen bűnügy kapcsán említette a várost. A kultúra és a gazdaság együttesen nem érte el a 7%-ot. Hírünk az országban.

Hatvanból hat

Szép lett volna, ha a Szolnok 950 keretében megnyílik, és nem azt kell újra leírni, hogy 2019 óta zárva. Eddigi 60 évéből 6 év vendégek nélkül telt. Ma se tudjuk, meddig lesz így.

László Béla-jelenség

Nevezzük így a jövőben azokat a szolnoki történéseket, amiket megszállott emberek akkor is megvalósítanak, ha hivatalos helyről segítséget és támogatást nem vagy alig kapnak. A jelenség fontos mozgatója, hogy az aktuális illetékesek tudják, a megszállottak akkor is megcsinálják, ha belepusztulnak.

Miért hagyjuk?

Elkeserítő, ahogy a Tisza mederpartjából napról napra többet lehet látni, miközben néhány hete még a füves területig ért a víz. A Zagyváról nem is beszélve, ami lassan állóvízzé vagy pocsolyává változik. Ha így haladunk, a "vizek városából" a kiszáradt medrek városa leszünk. De miért?