2025.08.27. (szerda)

Komédiák Martfűn

Komédiák Martfűn

Dátum:

Véletlenül bukkantam rá. Fullajtár Andrea Karády-estjét régóta meg akartam nézni. Martfűn sikerült. Haumann Petra Karinthyrádájáról viszont most hallottam először, pedig lenyűgöző teljesítmény volt. A Válótársassal viszont mellényúltam. Kicsit fura Komédiás fesztivál Martfűn.

A nemrégiben a Tiszai hajósok terére átköltözött Sirap kávézóban botlottam bele a martfűi Komédiás fesztivál roll up-jába. Elsőre nem értettem, hogy egy hűtőszekrény meg egy pult között, valamivel kicsit ki is takarva, mi ez, mi van rajta, és egyáltalán, mit keres ott. Viszont Fullajtár Andra, a budapesti Katona József Színház művészének „El! Karádyáda” című estje annyira felkeltette az érdeklődésemet, hogy ha kicsit nehezen is, de megfejtettem, mi történik Martfűn, május végén, június elején. Nem is nagyon hittem a szememnek. A martfűiek ugyanis egy egész hetes színházi programra vállalkoztak meglepően sok kísérőrendezvénnyel – zömmel koncertekkel -, ráadásul az egészet az éppen egy éve elhunyt Haumann Péter emlékének ajánlották. Nem mondom, hogy értettem, miért, de Fullajtár Andrea estjét már jó ideje meg akartam nézni, és ha már majdnem helybe jött, nem hagyhattam ki.

Karády Katalin életének első negyven évét, tulajdonképpen a brazíliai bevándorlási hivatalban elmesélő monodráma egészen elképesztő. Fullajtár Andrea olyan erővel és pláne hangi adottsággal tudta megidézni a néhai dívát, hogy szem nem maradhatott szárazon. Persze azt nem tudom, hogy a Bán Zsófia által írt és Pelsőczy Réka rendezte darab mennyire volt követhető azok számára, akik nem ismerték az első magyar megasztár élettörténetét, én mindenesetre nagyon jól szórakozta. És végtelenül hálás voltam a martfűieknek, meg a Komédiás fesztivál szervezőinek, hogy a közelembe hozták ezt az előadást. Azzal együtt, hogy maga a fesztivál szervezése nagyon sok kívánnivalót hagyott maga után.

Haumann Petra Karinthyról szóló – tulajdonképpen Kosztolányi Dezső feleségeként eljátszott – monodrámájáról eddig nem hallottam, és a művésznőt se láttam még színpadon, de a martfűi este után azt kell mondanom: kár. Haumann Petra, akiről az első percben természetesen az jutott eszembe, mennyire hasonlít az apukájára, a második perctől elmerített Karinthy Frigyes és környezete életében. Olyan szinten váltogatta a megformált karraktereket, hogy az egy színházi stílusgyakorlatnak is beillett. Össze se tudom számolni, hány ember bőrébe bújt bele abban az egy órában, nem egyszer egyedül megteremtve a dialógus lehetőségét. Haumann Petra a látottak alapján nemhogy méltó örököse édesapjának, de korosztályának egyik legjobb színésznője is, akit kár, hogy csak így néha és véletlenül veszek észre. És, aki sokkal többet érdemelne, mint ennyire csapnivaló közönségszervezést, ami a martfűi előadását is jellemezte.

Pedig a Pokorny Lia nevével meghirdetett Válótársas című produkció megmutatta, hogy húzónevekkel, vidéken szinte bármi eladható. Ezt az előadást én nagyon benéztem, és nem is Pokorny, hanem Ötvös András miatt akartam látni, de csak a nézőtéren derült ki számomra, hogy nem egy színház darabra, hanem valami fura, szerintem fából vaskarika házassági tréningre érkeztem. Pokorny Lia és Ötvös András persze parádésan játszották el a rögtönzésnek beállított jeleneteiket, ám ettől én még „nem ilyen lovat” akartam érzéssel ültem végig az előadást. És nem is értem, ennek a tanácsadó műsornak mi köze volt a komédiához, meg Haumann Péterhez. De persze nem ez az egyetlen, amit a martfűi Komédiás fesztivál kapcsán nem értettem.

Nem láttam mindent, és még nem is ért vég az első martfűi Komédiás fesztivál, ami nagyon jó szándékkal, nagyon sokat akart, de nemhogy keveset markolt, sokszor mellé is nyúlt. A két művésznő produkciójáért verekednie kellett volna a közönségnek, nem a helyi nyugdíjas klubbal feltölteni a székeket. A kísérő rendezvények miatt is valódi fesztivál hangulatnak kellett volna uralkodnia a megye egyik „legbrutálisabb” művelődési házában és környékén. Arról nem is beszélve, hogy az elmúlt egy hónapban a szolnoki csapokból is ennek a programnak kellett volna folynia, már ha nemcsak a helyieknek szánták. Három napig olyan érzésem volt, mintha itt lett volna egy remek ötlet, összeállt volna egy egészen jó program, csak éppen vagy nem volt, aki lemenedzselje az egészet, vagy menetközben elment a kedve a szervezőknek az egésztől. Kár! Mert ránk férne a környéken egy jó nyári, színházi fesztivál.

Előző cikk
Következő cikk

HOZZÁSZÓLOK A CIKKHEZ

Kérjük, írja be véleményét!
írja be ide a nevét

Megosztás:

Legfrissebbek

Hírlevél feliratkozás

spot_imgspot_img

További írások
Kapcsolódó

Dániát látni és gondolkodni

Más országban vendégeskedni és látni, az ottani mást és jobbnak tűnőt észrevenni, nem önmagunk megcsúfolása vagy elárulása, hanem egyfajta tanulás. Mi mindenen lenne jó itthon változtatni, mi mindent lenne érdemes hazahozni. Például a dán fővárosból. Ahol valóban művészek terveznek.

Csatlakozás

Bár a blogSzolnok 11 éve egy szubjektív élményportál, az egyszemélyes szerkesztőség e kiadványt a magyar sajtó részének tekinti, és mindennél többre tartja a szabad és objektív tájékoztatást. Éppen ezért a 28 szerkesztőség nyílt levelének közlése az egyetértés és a csatlakozás kifejezése.

Időutazós hosszúhétvége

Marosvásárhely híres Kultúrpalotáját ugyanazok tervezték, mint a szolnoki Arany János utca sarkán álló egykori Mezőgazdasági Takarékpénztár szecessziós épületét. De nemcsak ezért érdemes egy hosszúhétvégére felkeresni Maros megye székhelyét. Az időutazás csak hab a tortán.

Szélesre tárt Váróterem

November végén a Zorall, két héttel később a Depresszió és az Iván and the Parazol lép fel a Jubileum téri Váróteremben. Széles a kínálat, amibe a The Biebers éppúgy belefér, mint a Moby Dick vagy az Intim Torna Illegál. Ratkai Miklóssal beszélgettünk a szezonról és a tervekről.