2025.08.27. (szerda)

Pulcher bonbon

Pulcher bonbon

Dátum:

Különleges előadást láthatnak azok, akik jegyet váltanak a Szín-Mű-Helybe, június 7-ére. Mészáros István, a Szigligeti Színház színészének Lift című darabját "mutatják be" egy olvasó- és rendelkező próba keretében. A darab szerzőjével, egyben egyik szereplőjével beszélgettünk.

– Korábban azt nyilatkozta, hogy Ön egy olyan színész, aki ír, és egy olyan író, aki színész. Így kézenfekvőnek tűnik, hogy színdarabot írt. Hogyan született a Lift?

– Az eredeti darab még 2007-ben született. Azóta sokszor szó volt róla, hogy elővesszük, bemutatjuk, de ez valahogy mindig tolódott. Most, május elején, lehetőség nyílott arra, hogy a Magyar Teátrumi Társaság jóvoltából a szolnoki Szigligeti Színház is megjelenjen a Pécsi Országos Színházi Találkozó versenyen kívüli programjában. Több egyeztetés után esett a választás az általam írt darabra. Nem tudok elég hálás lenni Barabás Botond kollégámnak, aki sokat segített abban, hogy mindez így alakult. Azt pedig, hogy a színház mellé állt, és felvállalta a művet, Balázs Péternek kell megköszönnöm.

– Különleges olvasó- és rendelkező próbaként hirdetik a mostani előadást. Ezen mit kell pontosan érteni?

– Ha úgy tetszik, akkor egy előadás létrehozásának műhelymunkájába enged bepillantást. De vehetjük egy olyan próbának is, ahol bent ülhetnek a nézők. Majd a rendező, Molnár László eldönti, hogy mit mutat meg a darabból a szolnoki közönségnek, azaz mely jeleneteket próbálja. Nem nevezném beavató színháznak, inkább egyfajta bonbonnak az évad végére. A pécsi közönség is nagyjából ugyanezt láthatja majd, bár a rendező még ott is dönthet úgy, hogy egy másik jelenetet vesz elő.

– Mennyiben más a színészek kezében lévő szövegkönyv ahhoz képest, mint amit öt éve írt?

– Az eredeti darab meglehetősen terjedelmes, amit abban a formában nem lett volna célszerű közönség elé vinni. Az elmúlt öt évben is többször hozzányúltam a darabhoz, most viszont meg is kurtítottam, hogy egy élvezhető előadást lehessen belőle csinálni.

– Szándékos, hogy színészként játszik a saját darabjában?

– Nem. Véletlen. Amikor írtam, mást képzeltem a karaterre.

– És mennyire vágnak egybe az elképzelései a többi szereplő esetében?

– Nagyon sok minden változott a társulatban az elmúlt öt évben, arról nem beszélve, hogy mi is öregebbek lettünk. De mondjuk, a liftkezelőt akkor is úgy képzeltem, hogy Karczag Ferenc fogja játszani.

– Nehéz megállni íróként, hogy beleszóljon a rendezésbe?

– Nyilván szeretnék beleszólni, de nem fogok, hiszen az általam írt darab számomra ugyan egy kész alkotás, de a színpadra állító rendezőnek már egy alapanyag. A színpadon önálló mű születik, ami a rendező felelőssége. Szerzőként csak ahhoz fogok ragaszkodni, hogy a történet megértéséhez szükséges, eredeti logikai gondolatmenet ne boruljon fel.

– Színészként vagy íróként fog inkább izgulni, amikor először közönség elé kerül a darabja?

– Íróként és színészként is, hiszen a kettőt nem tudom elválasztani egymástól, még akkor sem, ha csak kis szerepem van. Színészként azért fogok izgulni, mert a magam által írt figurát játszom. Íróként pedig azért – lehet, hogy egy kicsit jobban is -, mert semmi esetre sem szeretném a darabommal esetleg kellemetlen helyzetbe hozni a kollégáimat.

Előző cikk
Következő cikk

HOZZÁSZÓLOK A CIKKHEZ

Kérjük, írja be véleményét!
írja be ide a nevét

Megosztás:

Legfrissebbek

Hírlevél feliratkozás

spot_imgspot_img

További írások
Kapcsolódó

Mint egy elhajított kő

Hat hete közel negyven színésszel, köztük tíz gyerekszereplővel próbál Radó Denise Szolnokon. A dzsungel könyvét november 30-án mutatja be a Szolnoki Szigligeti Színház, ami a színésznő korábbi rendezéseihez hasonlóan a megszokottól picit eltérő értelmezést is kap.

Mindenki életéről

Radó Denise rendezésével indul az évad a Szín-Mű-Helyben. Az amerikai Marsha Norman Jóccakát, anya... című drámáját Lugosi Claudiával és Jankovics Annával állítja színre. Az évek óta dédelgetett darab születése mellett az évadról is beszélgettünk a színész-rendezővel.

Thrasher néprajz

Épp annyira szól egy könnyűzenei stílusról és a kapcsolódó szubkultúráról az Agresszió évtizedei című kiállítás a Damjanich Múzeumban, mint néprajzos szemmel, egy korszakról és egy fiktív közösségről. Az egykori thrasherrel, a kiállítást rendező néprajzossal, Benedek Csabával beszélgettünk.

Először a Viszkisről

Ambrus Attiláról, a Viszkisről a napokban jelent meg két, egykori, szolnoki újságíró, Kardos Ernő és Gyuricza Péter könyve. A Viszkisről szóló első könyv átdolgozott és bővített kiadása kapcsán Kardos Ernővel beszélgettünk. Nemcsak a könyvről, Szolnokról is.