2025.08.27. (szerda)

Ez a hajó (9.): Bringaváros

Ez a hajó (9.): Bringaváros

Dátum:

Elvitathatatlan, hogy az elmúlt négy és fél évben épültek új kerékpárutak Szolnokon, ugyanakkor néhány szakasz hiánya továbbra is fájó, és nem sikerült megoldani az egyirányú utcákban a szembe bringázás legalizálását sem. A kerékpártárolók terén sem nagyon zárkózunk fel Európához.

Ismerjük el, hogy 2019 óta fejlődött Szolnok kerékpárút-hálózata. Ennek leglátványosabb eleme a Dr. Sebestény Gyula körút folytatásaként, a Millér irányába elkészült szakasz. Itt egy 3 kilométeres részt 2020 nyarán adtak át, ami mintegy 740 millió forintba került, és lényegében a Városmajor úti körforgalomtól bővíti tovább városi hálózatot. Ezt a fejlesztést akkor tudjuk igazán értékelni, ha hozzátesszük, hogy 2023-ban elkészült a Millér és az M4-es között, a gát tetején futó, nagyjából 1-1,5 kilométeres kerékpárút is, aminek köszönhetően Nagykörű felé már vesekő-eltávolítás nélkül lehet tekerni.

Ugyancsak fontos lépés volt a Szolnok déli vége illetve a Tószeg közötti kerékpárút kiépítése, még ha ez nem is teljesen városi projekt volt, de legalább a Tisza jobb partján lévő szomszédunk is normálisan megközelíthető bringával. Sajnos ugyanez nem mondható el Abony és Zagyvarékas esetében, sőt talán nem túlzás azt sem állítani, hogy a vasútállomáson túli területek kifejezetten elhanyagoltak ebből a szempontból. A legjobban talán a Széchenyi városrész illetve a Thököly út és a Nagysándor József út közötti, ma már külterületi, pár éve még városi szakasz hiányzik, ahol ráadásul komoly beruházások zajlanak, és alig lehet arra úgy közlekedni, hogy ne tekerne valaki a romos 32-es út mentén. Ha van szakasz, aminek prioritást kellene élveznie, akkor ez az.

A leghosszabb, e ciklusban épített, tisztán városi kerékpárút a Temető utcában készült el 2023 elején, és a vasúti átjárótól a megyei kórházig vezet. Korábban elemeztem már ennek a szakasznak a hibáit, de el kell ismerni: a bajok ellenére is fontos a léte. Az viszont nagy kár, hogy tulajdonképpen csak a József Attila útnál – illetve a MÁV strand felé, szintén ebben a ciklusban épült rövid szakaszon – kapcsolódik a városi hálózathoz. A Tisza-gáton futó bringaúthoz egyáltalán nem kapcsolódik, holott a kis túlzással párhuzamos utak közötti átkötők viszonylag egyszerűen kiépíthetők lennének az egykori papírgyár két végénél, illetve a RepTár utcájában. Ennél kicsit drágább, de sokáig nem halogatható beruházás lesz a kórház és a néhai Mezőgép közötti szakasz megépítése, aminek a vége majd rácsatlakozhat a gáton lévő útra, így a Tisza másik oldalára és Tószeg felé is tovább lehet haladni.

Szandaszőlősön ebben a ciklusban kevés fejlesztés történt, bár tény, hogy kerékpárút tekintetében az egyik legjobban lefedett városrész. Sokan nevettek a Vörösmező-Karinthy-Kocsoros-Gátőr utcák találkozásánál történt fejlesztésen, holott az egy alapvetően balesetmegelőzési és az autós forgalmat gyorsító beruházás. Azon lehet vitatkozni, hogy a Kocsorosról érkezőknek mennyire praktikus használni a Gátőr utca torkolatával szembeni kurflit, miként biztosan sokakat bosszanthat a Karinthy elejének elkerítése is. Ezzel a néhány milliós fejlesztéssel azonban az igazi probléma, hogy az egész kereszteződést jó lenne mielőbb teljesen átépíteni, mert a szandai dugók egyik okozója. Persze, ha abból indulunk ki, hogy mikorra lesz szandai elkerülő, így mikor kerülhet napirendre ez a kereszteződés, akkor az apró lépéseknek is érdemes örülni.

Mielőtt a négy és fél évvel ezelőtt, az akkori új közgyűlésnek megfogalmazott kívánságomat újra elővenném, érdemes még megjegyezni, hogy kerékpárutakat sokkal jobban tudunk építeni, mint azokat karbantartani, rendeltetésszerűen használni, és hozzájuk kapcsolódó infrastruktúrát létrehozni. Ez utóbbi tekintetében a legnagyobb fejlesztést a MÁV hajtotta végre 2022-ben, amikor 80 férőhelyes, fedett, kivilágított kerékpártárolót hozott létre az állomás Liget utcai végénél. Azzal az apró szépséghibával, hogy szabályosan bringával nem lehet megközelíteni a tárolót. Talán ugyancsak eredményként könyvelhetjük el, hogy kerékgyilkos bringatárolók már nem épülnek Szolnokon, de sajnos olyan modern, zárható, fedett tárolók sem, amelyek már nemcsak Nyugat-Európában, de Debrecenben is megjelentek. Az útfenntartás pedig az elmúlt négy és fél évben is olykor siralmas volt, elég csak a Nagysándor József utcai szakaszra gondolni.

Négy és fél évvel ezelőtt a következő felvetésem volt:

„Ugyancsak sokszor írtam már a városi kerékpározásról, amiben meglehetősen érintett vagyok. Így itt és most csak azt szeretném kérdezni: Szolnokon mikor lehet végre szabályosan kerékpározni az egyirányú utcákban? Már most is bringázunk, de néhány kiegészítő tábla és felfestés – tehát nem nagy összeg – legálissá és biztonságosabbá tenné, amikor szemben megyünk a forgalommal.”

http://www.blogszolnok.hu/naplom_a_kozmeghallgatas_ele

Naiv módon azt gondoltam, hogy ez biztosan megvalósul majd. Mert meddig tartana néhány belvárosi utcában a szükséges táblákat kihelyezni, esetleg sárga csíkokat felfesteni, ezáltal pedig a meglévő gyakorlatot legalizálni, biztonságossá tenni, sőt a városi kerékpárút-hálózatot statisztikailag látványosan bővíteni. Tudom én, hogy ehhez tervek, engedélyek, meg leginkább akarat kell, és nincs akkora üzlet, mint betonozni, térkövezni, dömperezni, de tényleg azt hittem, ezen nem múlhat egy kis siker. Ám ez a hajó is elment, és maradt a feladat.

Sőt, kiegészült. Merthogy az elmúlt négy és fél év egyik legnagyobb változása az elektromos rollerek megjelenése és városi elterjedése. Helyzetük pedig országosan és helyben is rendezetlen, vagyis csak addig jutottunk el, hogy a bérbeadó cégnek jó (hogy esetleg másoknak is, azt ne feszegessük). Szóval a következő ciklusban nemcsak az egyirányú utcákban szemből bringázás kérdését kellene rendezni, hanem a rollerek kerékpárúton történő használatát, kulturált tárolását és parkolását. És az sem ártana, ha a város valahogy rá tudná venni a közterületeseit vagy az itt működő rendőrséget, hogy a segédmotorosokkal is próbálják megértetni, mire is jó és nem jó egy bringaút. Nyeregbe!

HOZZÁSZÓLOK A CIKKHEZ

Kérjük, írja be véleményét!
írja be ide a nevét

Megosztás:

Legfrissebbek

Hírlevél feliratkozás

spot_imgspot_img

További írások
Kapcsolódó

Szolnok best of 2023

Az év végéhez közeledve szokás mindenféle listákat összeállítani az óévről. A blogSzolnok sem szeretne kimaradni ebből az össznépi játékból, így következzék egy nagyon szubjektív válogatás azokból a szolnoki ügyekből, amelyek 2023-ban erre az oldalra kívánkoztak. Szubjektív sorrendben.

Évfordulók 2021 (2.): Szolnoki szolgáltatások

Bármilyen meglepő, de az új, azaz a mai szolnoki vasútállomás első kapavágást szinte napra pontosan 65 évvel ezelőtt tette meg az akkori közlekedésügyi miniszter. De azért a város villamosításának 125 és a közösségi közlekedésének 100. évfordulójára is érdemes lesz emlékezni idén.

Évadzárás

Közel egymillió karakter és 281 bejegyzés, cikk után, 312 napos szezont követően a mai nappal véget ér a blogSzolnok 11. teljes évada. A következő 52 napban nem frissül, maximum tematikusan ismétel az oldal. Ám mielőtt nyári szünetre menne a blogSzolnok, szubjektíven visszatekint az évadra.

Ismét ifirkáltak

A napokban jelent meg a SzolnokIFIrkász című városi diáklap szeptemberi száma a Hild Viktor Városi Könyvtár gondozásában. A középiskolások által írt lap második számában szó van például a gólyaavatásokról, a nyári diákmunkáról és a Verseghyről, a SztárZóna rovatban pedig Cozombolisz nyilatkozik.