2025.08.27. (szerda)

A fesztivál házigazdája

A fesztivál házigazdája

Dátum:

A Nemzetközi Képzőművészeti Filmfesztiválnak 1988 óta ad otthont a szolnoki Tisza mozi. A folyamatosan megújuló, az utóbbi években nézői számát megháromszorozó, háromtermes artmozi vezetőjével, egyben a fesztivál főszervezőjével, Demeter Istvánnal beszélgettünk.

– Három évtizede van közvetlen kapcsolata a mozival. Soha nem gondolt arra, hogy átálljon a másik oldalra, és ne csak vetítsen, de készítsen is filmeket?

– Mielőtt mozis lettem készítettem kisfilmeket, leginkább 8 mm-es technikával. A hetvenes években benne voltam az úgynevezett amatőr filmes mozgalomba, és a mai napig nem tudom, miért hagytam abba. Így visszanézve azt érzem, hogy ott voltam a pálya elején, de nem indultam el. Mostanában meg azon gondolkodom, hogy talán ideje lenne újra felvenni ezt a szálat. Ki tudja, mit hoz még az élet?

– Hogyan lett mozis, vagyis immár a mozinál jóval többet nyújtó Tisza mozi vezetője?

– A Jászsági Népi Együttes audiovizuális előadója voltam, amikor megkerestek az akkori Szolnok Megyei Moziüzemi Vállalattól, hogy legyek a műsor- és propagandaosztály vezetője. Ebben a minőségemben már benne voltam az 1988-as Képzőművészeti Filmfesztivál szervezésébe, amit aztán a rendszerváltást követően a Tisza moziban vittünk tovább. Ennek a mozinak meg úgy lettem a tulajdonosa, hogy 1989-re annyira lepukkant, és annyira nem járt ide senki, hogy évi 500 ezer forint veszteséget termelt. Rábeszéltek, hogy béreljem ki. Így alakítottuk meg 1990. január elsején a Tisza Mozi Kft.-t, ami azóta nemcsak a mozit üzemelteti, de fesztiválokat is szervez, sőt részt vett több magyar játék és dokumentumfilm elkészítésben is.

– A rendszerváltás után egy veszteséges mozit hogyan lehetett megmenteni? Főleg úgy, hogy az akkor már másfél évtizedes filmfesztivált is életben tartották.

– Akkoriban futott fel a videó kölcsönzés, és létrehoztuk a megye legnagyobb hálózatát. A csődbe ment Moziüzemi Vállalattól pedig átvettük a műsorszolgáltatási feladatokat. Ráadásul nem sanyargattuk a mozikat, hanem ingyen adtuk a filmeket, mert hittem abban, hogy ha egy település magáénak érzi a moziját, akkor ott előbb-utóbb nemcsak 6-kor lesz vetítés, hanem kialakul egyfajta kulturális, közösségi tér is.

– Amilyen végül a Tisza mozi is lett, ahol ma már nemcsak vetítések vannak, de koncertek, kiállítások, könyvbemutatók, diákprogramok, na és persze évente filmfesztiválok.

– Hosszú utat tettünk meg idáig, sőt volt egy olyan pillanat is, amikor majdnem bezártunk. Emlékszem, 2002-ben mennyire jól esett, hogy a mozit szerető nézők kvázi tüntetést szerveztek annak érdekébe, hogy a Tisza mozi megmaradjon. Utána vágtunk bele a nagy felújításba, aminek a hiteleit még 10 év elteltével is törlesztjük. És persze azóta is folyamatosan fejlesztettünk: 2012-ben a legnagyobb termünket digitalizáltuk, majd egy évvel később a B-termet, tavaly pedig a legkisebb, klubtermünket modernizáltuk. 2014-ben megtörtént a nézőterek felújítása is, így mára mind szolgáltatásaiban, mind technikájában egy versenyképes mozi lettünk. A fejlesztéseknek köszönhetően pedig pár év alatt megháromszorozódott a nézőink száma.

– Miközben a fejlesztésekkel is küzdöttek a nézőkért, nemcsak megmentettek egy fesztivált, de újat is indítottak. Miért?

– Tulajdonképpen ezek a fesztiválok is hozzájárultak ahhoz, hogy életben maradtunk. A filmes léthez ugyanis hozzátartoznak az ilyen rendezvények. Pénzben mérhető hasznot nem hoznak – mert nem is ez a fontos -, de kapcsolatokban, ismertségben rengeteget jelent, arról nem is beszélve, hogy örömet okoz. Amikor eldöntöttük, hogy az 1969 óta létező Képzőművészeti Filmszemlét kétévente rendezzük, szinte azonnal jött, hogy akkor a kimaradó, páratlan években legyen tudományos filmszemlénk. Így 2001 óta váltogatja nálunk ez a két téma egymást.

– Mennyi munka és mekkora költség egy ilyen fesztivál?

– Más fesztiválokhoz képest nem sok az a 10-15 millió forint, de a mi életünkben, főleg egy vidéki városban, ez nem kevés pénz. Sem a nevezésért, sem a fesztiválon való részvételért nem kérünk pénzt, mert nem érezném etikusnak. Ez viszont azt is jelenti, hogy lényegében egész évben azon dolgozunk, hogy összejöjjön a költségvetés: pályázunk, támogatókat keresünk. Amikor befejeződik az adott év fesztiválja, nekünk már kezdődik a következő.

HOZZÁSZÓLOK A CIKKHEZ

Kérjük, írja be véleményét!
írja be ide a nevét

Megosztás:

Legfrissebbek

Hírlevél feliratkozás

spot_imgspot_img

További írások
Kapcsolódó

Először a Viszkisről

Ambrus Attiláról, a Viszkisről a napokban jelent meg két, egykori, szolnoki újságíró, Kardos Ernő és Gyuricza Péter könyve. A Viszkisről szóló első könyv átdolgozott és bővített kiadása kapcsán Kardos Ernővel beszélgettünk. Nemcsak a könyvről, Szolnokról is.

Új rovatok a blogSzolnokon

Bő fél éves működés után némileg átalakul a blogSzolnok. Öt új rovat jelenik meg a címoldalon, változik a kihelyezés struktúrája, és egyes cikkeket közvetlenül is lehet ajánlani az iwiw-en, a Facebook-on és a Twitteren. Az elmúlt hónapok tapasztalatairól az új Kérdezem rovatban a szerkesztő beszél.

Mindkettő én vagyok

Azt mondja, a színészetről papírja van, költészetét pedig majd megítéli az utókor. Mindenesetre nyolc színházi szerepe van műsoron, miközben versszínházi előadásaik is futnak. Arról nem is beszélve, hogy két irodalmi elismeréssel indult ez az éve. Lázár Balázzsal beszélgettünk.

A fotós hangulata

Mészáros János Szolnok és a megye sok eseményén feltűnik hatalmas fotós táskájával, ugyanis 32 éve örökít meg eseményeket és embereket a megyei napilap számára. Régóta ígéri, hogy munkáit kiállításon is bemutatja. A Verseghy Könyvtárban most 29 képét láthatjuk az elmúlt évtizedekből.