Az Aba-Novák Kulturális Központban (ANKK) idén márciusban indult a családfakutató klub, ahol elsősorban az idősebb generáció képviselteti magát. Az általános- és középiskolásoknak kiírt családfakutató pályázatot éppen ezért az motiválta, hogy a fiatalabb korosztályokat is „megfertőzzék”. Illetve – mint az intézmény vezetője, Molnár Lajos Milán fogalmazott ? kiderüljön: a számítógépek és közösségi oldalak mellől elcsábíthatóak-e egy ilyen ötlettel, játékkal a gyerekek.
– Nem azt akartuk, hogy nemesi kutyabőröket vagy királyi vérvonalakat fedezzenek fel – mondta a december 20-i díjátadón az ANKK igazgatója. – Inkább azt szerettük volna, hogy számukra is derüljön ki, ez az ország, ez a nép a családok hálójából épül fel. És tudnunk kell, hogy honnan jöttünk, kik az őseink. Ezért nem is versenyt, inkább játékot hirdettünk, amiben arra kértük a gyerekeket, hogy legalább öt mélységig, ősig kutassák fel a családi gyökereket.
A kora ősszel meghirdetett pályázatra 44 családfa érkezett, és mint Kormos Helga, a projekt koordinátora elmondta, volt olyan diák, aki kilenc-tíz korábbi generációt kutatott fel. Ez azt jelenti, hogy a pályázó a szépmamája szépszüleit is ki tudta deríteni. Ennél talán csak az a meglepőbb, hogy a legfiatalabb pályázó 2004-ben született.
A pályamunkákat egyébként az Országos Levéltár munkatársának segítségével bírálták el, és a legjobbak jutalma saját családfájuk különleges, keretezett változatának az elkészítése volt. Különdíjakat pedig azok az indulók kaptak, akik nemcsak kutattak, de családjuk gyökereit különleges módon ábrázolták is.
Ilyenek voltak például a Serege fiúk – Bence, Benjámin és Ádám -, akik a büszke nagyszülők társaságában vehették át az elismerést a hatalmas, rajzolt családfájukért. Ugyancsak különdíjat kapott képes családfájáért Kelemen Patrik Ferenc vagy Boros Marcell, aki egy hatalmas virágsziromba helyezte el őseit.
A díjátadón kiderült az is, nem volt véletlen, hogy a Kereskedelmi Szakközépiskolából – a Keróból – több diák is pályázott. Amikor ugyanis Molnár Lajos Milán említést tett egy pedagógus leveléről, aki köszönetet mondott a pályázatért, hozzátéve, hogy évek óta családfa-kutatási feladattal kezdi a középiskolai történelemoktatást, akkor kiderült, a levélíró – Áchimné Borsányi Ildikó – el is kísérte a díjátadóra sikeresen kutató diákjait.