– A Verseghy előtti mobil útakadály karácsony és február között nem működött. Miért?
– Ezt a forgalomcsillapító eszközt az önkormányzat illetékes bizottságának döntése alapján helyeztük ki körülbelül két éve. A cél egyértelműen az volt, hogy a gyermekek védelmében, illetve a Tisza-part tehermentesítése érdekében megszűrjük, illetve másfelé tereljük a forgalmat. Rengeteg észrevételt kaptunk amiatt, hogy a Sóház utca időszakosan zsákutca lett, így tavaly évvégén úgy döntöttünk, kísérleti jelleggel nem használjuk az eszközt. Arra voltunk kíváncsiak, milyen forgalom generálódik, ha folyamatosan leengedve tartjuk a pollereket.
– Milyen eredményre jutottak?
– Az útellenőr kollégám, én is, de képviselők, alpolgármester és polgármester úr is figyelte a forgalmat, és azt tapasztaltuk, hogy olykor az Ady Endre útival vetekedő forgalom haladt erre. Kiderült, hogy a Mártírok útja felől sokan nem a Szapáry és az Ady Endre úton közelítették meg a Szabadság teret, hanem átvágtak a gimnázium előtt, ami jelentősen növelte a forgalmat. Ez pedig így tarthatatlan.
– Egy darabig mégis korlátokat és nem az automatikus útakadályt használták.
– A sors fintora, hogy februárban éppen akkor fagyott be a földbe süllyesztett eszköz, amikor a Sóház utca elején történt csőtörés miatt ismét használni akartuk. A pollerek kijavítása és próbaüzeme után azonban ismét a rendeltetésüknek megfelelően működnek.
– A Sóház utcától most már a Kossuth utcáig díszburkolatúak az utak. Kibírhatná ez a megnövekedett forgalmat?
– Ha megnézi a benzinkutakat, általában ott is térkövet használnak, pedig oda kamionok is behajtanak. A burkolat elbírná a nagyobb forgalmat, sőt az esetleges javítása is sokkal gazdaságosabb, mint az aszfalté. A cél azonban továbbra is a Tisza-part forgalomcsillapítása. Ugyanakkor szeretnénk megtalálni azt az optimális működési rendet, ami a közlekedőknek és a városnak is jó.
– Ezzel függ össze, hogy a zsákutca táblák kiegészítő táblái jelenleg kicsit kuszák?
– A Sóház utca sarkánál lévő kiegészítő táblát egyszerűen ellopták. A Magyar utcánál viszont a helyén van.
– A Táncsics úton is elkészült nemrég egy forgalomcsillapító műtárgy, egy világító fekvőrendőr. Ezt mi indokolta?
– A színház miatt került ide. Sajnos ezen a viszonylag hosszú, egyenes útszakaszon olykor 70-80 kilométeres sebességgel száguldoztak. Azt azonban nem akartuk volna, hogy aki nem figyel a táblákra, az csak a bukkanóra hajtva vegye azt észre. A jobb láthatóság és a balesetveszély elhárítása érdekében világító jelzéseket építettünk a burkolatba.
– A környék forgalmát érintik a Szapáry utcán haladó teherautók is. Miért közlekedhetnek arra 7,5 tonnánál nagyobb járművek?
– A város határánál, illetve a nagyobb kereszteződésekben ki van táblázva, hogy az átmenő teherautó forgalomnak melyik utakat javasoljuk. Ez egyértelműen a Szántó körút és a József Attila út iránya. Azt gondoltuk, hogy ha ezeket kijelöljük, akkor nincs szükség külön tiltásra. Nem is értem, miért használják mégis teherautók a Ságvári és Szapáry utcákat. Holott itt is inkább csillapítani szeretnénk a forgalmat.