2025.08.27. (szerda)

Liliom és az évad

Liliom és az évad

Dátum:

Nem akar a szerző és a darab elé tolakodni, de reméli, megrendülten állnak majd fel a szolnoki Liliom nézői az előadás végén. Kiss József rendezővel az idei első bemutató mellett az új évadról is beszélgettünk a Liliom díszletének világításpróbája közben.

– Miért éppen a Liliom az idei első bemutató?

– A tavalyi évadot is Molnár Ferenc darabjával, az Üvegcipővel kezdtük. Nagyon tiszteljük Molnárt, de a Liliomhoz, ami a világ drámairodalmának egyik legszebb alkotása, meg kellett érnie az általunk 2007 óta vezetett társulatnak. Az sem véletlen, hogy ez az első bemutatónk, hiszen ez nem egy könnyed szórakozást ígérő dráma.

– Rendezőként, milyen szellemben nyúl a hintáslegény történetéhez?

– A rendezőnek nem az a dolga, hogy a dráma és az író elé tolakodjon. Pláne nem Molnár Ferenc esetében. Az azonban tagadhatatlan, hogy aki ma rendezi meg ezt a múlt század első felében született drámát, az a mából nézi, az a ma gyermeke. Tehát rajtam szűrődik át, de ettől még nem törekszem semmi olyan különlegességre, ami engem helyezne előtérbe. Persze vannak ötletek, amelyeket talán én találtam ki a darabhoz. Például Muskátné tudja, hogy Liliom álma egy dudával szerelt piros autó, így a szolnoki színpadon egy ilyennel indulnak a mennyországba. Bár, ha jobban belegondolok, ezt sem én, hanem Molnár találta ki.

– Mennyit készül egy ilyen darabra a rendezés előtt?

– Változó, de az első olvasópróba előtt két-három hónappal már nagyon foglalkoztat a mű. Nem mondom, hogy ez tölti ki minden percemet, de hozzáolvasok, keresgélek, ötletelek. Abból adódóan, hogy ez az évad első bemutatója, a próbák nagyobb része már az előző évad végén lement, tehát lassan egy fél éve élek a Liliommal.

– Közben nemcsak rendező, de a színház művészeti vezetője is. Összeegyeztethető a kettő?

– A társulatnak köszönhetően igen. Mindenki pontosan tudja a dolgát, annak ellenére sincsenek fennakadások, hogy három darab előkészítése és próbái futnak most párhuzamosan. Ugyanis egy nappal a Liliom szeptember 23-ai premierje után a Szín-Mű-Helyben mutatjuk be Szakonyi Károly legendás Adáshiba című darabját, két héttel később pedig az Imádok férjhez menni című zenés vígjátéknak lesz az első előadása.

– Ez utóbbit bérleten kívül játsszák.

– Mert szeretnénk kipróbálni, hogy miként reagál a közönség erre a lehetőségre. Régóta nem volt Szolnokon bérleten kívüli bemutató. Most Balázs Péter rendezésében, Kertész Marcella főszereplésével, egy könnyed vígjátékkal szeretnénk ezt visszahozni.

– Számomra legalább ekkora újdonság, hogy a tavaly a Szín-Mű-Helyben játszott Kaland átkerül a nagyszínpadra.

– Márai darabját hatalmas sikerrel játszottuk. Ezt látva döntöttünk úgy, hogy megnövelve a teret, ami a színészektől is másfajta játékot igényel, a nagyszínházban, bérletes előadásként is bemutatjuk. Így még többen láthatják, ami szerintem sokaknak fog örömet okozni. Ahogy a november végén, Radó Denise rendezésében bemutatandó Légy jó mindhalálig című musical is. Az elmúlt évek ugyanis megmutatták, hogy a szolnoki közönség az ilyen zenés darabokat is nagyon szereti. Ahogy az operettnek is van létjogosultsága, ami ebben az évadban a Cirkuszhercegnő lesz. Az évad második felében pedig ismét lesz egy mostanihoz hasonlóan kemény próbaidőszakunk, hiszen a két utolsó bemutatót, a Három sárkányt és a Mirandolinát szinte egyszerre kell majd próbálni.

– És a Szín-Mű-Hely? Az Adáshibán kívül mit láthatunk ott ebben az évadban?

– A Légy jó mindhalálig bemutatója után kezdünk ott próbálni, mivel december 16-án a rendezésemben mutatjuk be a Félrelépni tilos című darabot. Ez egy igazi komédia sok emberi pillanattal. A következő bemutatóhoz is lesz közöm, hiszen Molnár László az általam írt Hol a pénz? című darabot állítja színpadra Császár Gyöngyivel és Lugosi Claudiával.

– Hogyan született ez a darab?

– Az ötlet már nagyon régi, még a Madách Színháznak, egy végül meg sem hirdetett pályázatára készült belőle szinopszis. Az volt a gondolat, hogy Psota Irén és Tolnay Klári játssza majd, de végül nem jött létre az előadás. Most azonban a mi két nagyszerű szolnoki színésznőnkkel megcsináljuk.

– Visszatérve az első bemutatóhoz. Mit vár a Liliomtól, hogy fog felállni a közönség a darab végén?

– Megrendülten, és lelkében felfrissülve. Ez a darab olyan egyszerű emberekről szól, akik nem képesek kifejezni az érzelmeiket. Talán rádöbbentik majd a nézőket, hogy szeretettel kell egymás felé fordulnunk, meg kell fognunk egymás kezét. Ez a célom.

(A fotók a Szigligeti Színház honlapjáról származnak.)

Előző cikk
Következő cikk

HOZZÁSZÓLOK A CIKKHEZ

Kérjük, írja be véleményét!
írja be ide a nevét

Megosztás:

Legfrissebbek

Hírlevél feliratkozás

spot_imgspot_img

További írások
Kapcsolódó

Nyár’12: Csillagok fotósa

A színészeken és a rendezőkön kívül valószínűleg ő látja a legtöbbször a készülő darabokat, hiszen mire eljön a premier, addigra több száz fotót készít egy-egy új előadásról. Csabai István, az Új Néplap fotóriportere egyben a Szigligeti Színház állandó fotósa is. Immár tizenkét éve.

Kockázatok és mellékhatások

A gyermekkorát Újszászon töltő Baranyi Gábor Benő első nagyjátékfilmjét május 26-tól vetítik. A Zanox egy sci-fivel átszőtt felnövés történet, amit április utolsó napjaiban fejezett be a rendező. Szolnokon május 14-én premier előtt láthatja a közönség. A rendezővel beszélgettünk.

Az író megkoronázott évada

A szolnoki bérlet tulajdonosok szavazatai alapján a Szigligeti Színház legnépszerűbb férfi művésze Mészáros István, aki 32 éve lépett először a Tisza-parti teátrum színpadára. Az évadnyitó előtt a tavalyi év sikereiről, az előtte álló szerepekről, és persze az írásról is beszélgettünk.

Egyedülálló kórusunk

A maga nemében egyedülálló Szolnoki Bartók Béla Kamarakórus idén ünnepli megalapításának 50. évfordulóját. Ebből az alkalomból beszélgettünk az együttest harminc esztendeje vezető Molnár Éva művészeti vezető, karnaggyal a kórus múltjáról, jelenéről és az ünnepi évad terveiről.